IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Publisering på internett
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Praktisk kommunikasjonsferdighet
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Pedagogisk bruk av sosiale medier
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.

MILEPÆLPLAN FOR EIDET, STRAUME OG STEINE SKOLE Utfordringer, prosess, til ferdig plan.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT i barnehagen.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan kan vi bruke det?
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Norgesuniversitetet:
Retningslinjer. WCAG 1.0 Mange nyttige tips 3 nivåer: skal, bør, kan Kan det lages retningslinjer for tilgjengelighet? Ja: selvsagt Nei: selvsagt ikke.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hva i all verden er det for noe rart?
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
DIGITAL EKSAMEN ERFARINGER, MULIGHETER OG BEGRENSNINGER Aleksander Lorentzen.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Digital startpakke – Nettvett 7
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Digital startpakke – Nettvett 4
Innføring av Chromebook på Solås skole
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Utskrift av presentasjonen:

IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4

TEMA WEB 2.0 BLOGG WIKI Etikk og nettvett Opphavsrett og overvåking Kildekritikk og plagiering Lovverk og LISENSIERINGLISENSIERING GOOGLE VERKTØY RSS Læreplan og digital medium

OPPGAVER Ukentlige WIKI Undersøkelse: holdinger til kildebruk Eksamen

ungdomsbedrift.wikispaces.com WIKI

Hensyn:  Nytteverdi  Praktisk  Reel  Hensyn til opphavsrett  Tillatelser  Lisensiering

UNDERSSØKELSE OM HOLDNINGER TIL BRUK AV INTERNETTKILDER KILDEKRITIKK NETTVETT LISENSIERING LOVVERK OPPHAVSRETT

DIGITAL KOMPETANSE EKSAMEN