Kvalitetskommune- programmet Konst. prosjektleder Sigrid J. Askum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Litt mer om PRIMTALL.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva var utgangspunktet?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Målinger – i forbedringsarbeid
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Forbedringskunnskap i PKO… er det viktig?
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Prosjektleder Kari Andreassen
Om veiledning av team i læringsnettverk
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetskommune- programmet Konst. prosjektleder Sigrid J. Askum Avdelingsleder Ada Schreiner

Disposisjon Kl. 13.30 – 13.45: Mobilisering av kreativitet og erfaringskunnskap som grunnlag for kvalitetsforbedring i kommunesektoren Sigrid Askum Kl. 13.45 – 14.20: Forbedringskunnskap som metode i kvalitetsforbedring i kommunene Ada Schreiner Kl. 14.20 – 14.40: Rundebordsdiskusjon: Hva skal til for at ”Kvalitetskommuneprogrammet” skal lykkes? Kl. 14.40 – 15.00: Tilbakemelding fra bordene og avsluttende kommentarer

Kvalitetskommuneprogrammet MÅL Innbyggerne merker en forbedring

Innsatsområder Helse- og omsorg Barnehager og skole Redusere sykefravær

Sentrale forutsetninger : Aktiviteten skal bygge på arbeid som allerede gjøres eller er gjort, og utfylle og forsterke eksisterende arbeid. Samarbeidet lokalt må spesielt involvere medarbeiderne som møter innbyggerne.

…innebærer.. Programmet gjennomføres 2007 – 2009 Inntil 200 kommuner skal delta Det lokale arbeidet må ha god forankring hos de folkevalgte Krav til kommunene om mål for kvalitetsarbeid, sykefravær, erfaringsdeling mv. Resultatmåling (innbyggere og brukere) og evaluering

Opplevd kvalitet i møtet mellom medarbeider og innbygger Innbyggeren blir møtt med respekt Måten tjenesten gis på Faglig innhold

Grunnleggende intensjon Bedring av kvalitet i førstelinjen – ”sannhetens øyeblikk” - opplevd kvalitet Trepartsamarbeid sentralt og lokalt

Trepartssamarbeidet Tre likeverdig parter i en konstruktiv samhandling Skal jobbe med kvalitetsforbedringen og sykefraværsreduksjonen

Organisering Politisk kontaktmøte Adm. styringsgr. Nettverk Sentralt KRD, HOD, KD KS Akad/LO/Unio/YS Organisering Adm. styringsgr. Sentralt prosjekt- leder veiledere Lokalt Polit. Ansatte Ledere Polit. Ansatte Ledere Polit. Ansatte Ledere Nettverk

Bistand fra sekretariatet Etablering av nettverk – arbeid i nettverk Råd/veiledning om tiltak, verktøy og metodikk Kompetanse- og kunnskapsformidling Utvikling av noe felles metodikk og resultatmåling Formidle resultat i nettverk, prosjektet og eksternt

Status Pulje 1: 29 kommuner Innsatskommuner sykefravær: 12

Gjennombruddskonseptet Ekspertgruppe Forbedringsforslag P P Skriftlige rapporter A D A D C C Kvalitets- konferanse Planleggingsgruppe ( sekretariat ) FS-1 FS-2 FS-3 Emnevalg Støttefunksjoner : E-post Evaluering Besøk Telefonkonferanser Lokalt forbedringsbehov Gjennombruddskonseptet, Institute for Health Care Improvement. Veiledergruppe Inviterte arbeidsgrupper

Forbedringskunnskap som metode i kvalitets-forbedring i kommunene

Hemmelighetene… …er 9 spørsmål …et hjul …tro og håp!

De tre første spørsmålene: Hvorfor skaper vi det vi skaper? (Why do we make what we make?) (Formålet) Hvordan skaper vi det vi skaper? (How do we make what we make?) (Produksjonsprosessen) Hvordan forbedrer vi det vi skaper? (What do we change to make an improvement?) (Forbedringsplan) Kilde: P. Batalden & P. Stoltz

Kunnskap om systemet Kilde: P. Batalden & P. Stoltz

De tre neste spørsmålene Hva forsøker vi å oppnå? (MÅLET) Hvordan kan vi vite at en endring er en forbedring? (MÅLING) Hvilke endringer kan vi gjøre som resultere i en forbedring? (INTERVENSJONER /TILTAK) Kilde: Tom Nolan

Forbedring av Forbedring av diagnostikk og prosesser og behandling systemer P. Batalden & P. Stoltz, 1993

De siste tre spørsmålene Hva kan gå galt? Hva kan vi gjøre for å forhindre at noe går galt? Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom noe har gått galt? Altså – en enkel risikoanalyse!!

Ledelseshjulet - PDSA: Evaluering Standardisering Hva er målet? Act- A Plan - P Study - S Do- D Handlings- plan Tiltak Målinger Kilde: Shewart/Deming

Kilde: Langley og Nolan’s Modell for forbedring

Troen…. …på systematisk, målrettet arbeid …med andre ord – ledestjernen er KONTINUERLIG FORBEDRING!

Håpet …. …er en hverdag uten plunder og heft …fornuftige styringssystemer …medarbeidere / innbyggere som trives og er stolte av sin kommune! …glade barn og barnebarn …at vi kan ha det moro!

Gjennombrudds-konseptet

Gjennombruddskonseptet Ekspertgruppe Forbedringsforslag P P Skriftlige rapporter A D A D C C Kvalitets- konferanse Planleggingsgruppe ( sekretariat ) FS-1 FS-2 FS-3 Emnevalg Støttefunksjoner : E-post Evaluering Besøk Telefonkonferanser Lokalt forbedringsbehov Gjennombruddskonseptet, Institute for Health Care Improvement. Veiledergruppe Inviterte arbeidsgrupper

Hva og hvordan forbedre? Det viktigste er å forbedre arbeidsprosessene! Innsatsfaktorer Prosesser Resultater

Statistisk prosesskontroll OVE

De tre grunnleggende spørsmålene Hva forsøker vi å oppnå? (MÅLET) Hvordan kan vi vite at en endring er en forbedring? (MÅLING) Hvilke endringer kan vi gjøre som resultere i en forbedring? (INTERVENSJONER /TILTAK) Kilde: Tom Nolan

”Plot the dot” Linjediagram Run diagram Kontrolldiagram

Eks. på et linje-diagram (UTEN median eller mean) 100 Gj.snittlig ventetid (min.) 80 60 40 20 Dager (Tidsakse) 1 2 3 6 7 8 9 10 13 14 15 16 17 20 21 22 23 24 27 28 29 30 M M M M Kilde: Raymond Carey

Variasjon Naturlig variasjon (common causes) Forekommer i alle prosesser, men innen gitte grenser Alt varierer, ingenting er likt Helt naturlig så lenge prosessen holder seg innen de gitte grensene Spesiell variasjon (special causes) Tyder på at prosessen er ute av kontroll Et signal på at prosessen har endret seg og er ustabil

Eksempel på et run diagram Kilde: Aleidis Skard Brandrud og Lill De Greve, Ullevål universitetssykehus, 1999.

Eksempel fra Gjennombrudds-prosjekt, Ullevål sykehus Nevrologisk poliklinikk ADA Our last example is also form the Breakthrough Series 3 where the out-patient clinics participated.

Eksempel fra Nevrologisk avdeling (1) Tema:”Effektive pasientforløp” Mål: Redusere andel av ikke-fremmøtte med 30 % på nevrologisk poliklinikk ADA It was well known at the Neurological Department that almost 10 % of the patients did not show up to their appointment at the out-patient clinic. The out-patient clinic had long waiting lists and the Department was losing money. Something had to be done, and they participatede in the Breakthorug project. The topic was as in the previous BTS projects at Ullevål : ”Effective patient Flow”, and the objective for the Nerologocal Department was to reduce the number of ”no show” patients by 30%” They called their project for ”Zero holes”.

Eksempel fra Nevrologisk avdeling (2) Tiltak: SMS ble sendt 2-4 dager før timeavtalen på poliklinikken: ”Vi minner om at du har time på Nevrologisk poliklinikk …” ADA And what did they do? They sent a short message to the patients mobile number (SMS) 2-4 days ahead of the appointment. SMS was sent to 593 patients of 1153 possible (51,4 %), both to new patients (referrals) and to patients coming for control at the out-patient clinic.

After intervention (SMS) Eksempel på et kontrolldiagram Baseline After intervention (SMS) ADA This p-chart shows us the results for ALL patients (both referrals and control patients). Before they started to send SMS ”no show” was 7,9 %. After the intervention the ”no show” was reduced to 4,4%! In other words – almost reduced by half !

Resultater – Nevrologisk poliklinikk Antall ikke-møtt totalt (nyhenviste og kontrollpas) ble redusert fra 7,9 % til 4,4%. En forbedring på 44,3%! ADA The objective was to reduce the number of ”no show” patients by 30% (all patients, both referrals and control patients). The number of ”no show” all patients was reduced from 7,9% to 4,4% ….. And the team more than reached their goal! (The team measured Referrlas (nyhenviste) = 268 patients Control patients = 325 patients All patients (both referrals and control patients) = 593 patients Per centage ”no show” descreased significant in all 3 groups.)

Kreativitet - test Alder Ant. testet % ”høy kreativitet” 5 år 1600 10 år Samme gruppe 15 år Samme gruppe > 25 år 200.000 Kilde: Land & Jarman. Presentert av Bevan,H. & Plsek, P. mai 2003 Svar på oppgaven 5 år: 98 % 10 år: 30 % 15 år: 12 % > 25 år: 2 %

Svar på kreativitetstesten Alder Ant. testet % ”høy kreativitet” 5 år 1600 98% 10 år Samme gruppe 30% 15 år Samme gruppe 12% > 25 år 200.000 2% Kilde: Land § Jarman. Presentert av Bevan,H. & Plsek, P. mai 2003 Svar på oppgaven 5 år: 98 % 10 år: 30 % 15 år: 12 % > 25 år: 2 %

Takk for oppmerksomheten! ADA We are coming to and end of our session. Let’s try summing up a little. In all improvement work it helps to be curious! Here you see one of my grandchildren looing at a cat for the first time in her life! Alt skal læres…!

Litteratur og referanser Batalden, P & Stolz, P (1993) ”A Framework for the Contiunual Improvement of Health Care: Building and Applying Professional and Improvement Knowledge to Test Changes in Daily Work”. Journal of the Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations, Vol. 19, no 10, 424 – 447. Carey, R.G. & Lloyd, R.D. (2001) “Measuirng Quality Improvement in Healthcare – A Guide to Statistical Process Controll Applications” American Society for Quality (ASQ) Quality Press. Milwaukee, Wisconsin. ISBN 0-527-76293-8 Langley, G & Nolan, K & Nolan, T.: (1994) ”The Foundation of Improvement”, Quality Progress, June 81-86. McConnon, J. & Moen, R.: (December 2003): “Holding the Gains”. Presentation at 15th Annual National Forum, New Orleans, USA. Plsek, P.: “Measurement in Rapid Cycle Improvement”, Institute for Healthcare Improvement (IHI), 1999. Schreiner, A.: “Kom I gang. Kvalitetsforbedring I praksis”, Den norske lægeforening, 2. Utgave 2004, ISBN 82-8070-015-3 Sosial- og helsedirektoratet: “..og bedre skal det bli”, Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring I sosial- og helsetjenesten, 2005-2015, Wheeler, D.J.& Poling, S.R. (1998) “Building Continual Improvement”, SPC Press, Knoxville, Tennesse. ISBN 0-945320-50-7

Kl. 14.20 – 14.40: Rundebordsdiskusjon: Hva skal til for at ”Kvalitetskommune-programmet” skal lykkes? Sigrid Askum Kl. 14.40 – 15.00: Tilbakemelding fra bordene og avsluttende kommentarer