04.09.2003 Presentasjon NFF. Side 2 Strategi Banken skal være en sparebank for privatpersoner, landbruk, offentlig sektor og små og mellomstore bedrifter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Rygge-Vaaler Sparebank
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
KVARTALSRAPPORT PR InnleiingResultatutviklingInntekterKostnader Tap og misleghald Innskot, utlån og balanseOppsummering og framtidsutsikter.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Forberedelser til Basel II SpareBank1 SR-Bank
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Hamar Energi Holding AS
Regnskap 2010 SpareBank 1 SMN Februar Regnskap 2010 – kort fortalt Historisk godt resultat –Resultat før skatt på 1282 millioner kroner, en økning.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Mer om regnskap, og litt om regnskapsanalyse
Årspresentasjon Tallenes tale i sammendrag…… Forvaltningskapital kr. 1.2 mrd. –Inkl. boligkreditt Resultat før skattkr mill. Skattkr. 4.1.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Stresstesting av bankenes resultater og kapitaldekning Av Henrik Andersen og Tor Oddvar Berge Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/2008.
Figurer til artikkelen Utdyping av stresstestene i Finansiell stabilitet 1/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Cathrine B. Træe i Penger og Kreditt 1/11.
Utdyping om stresstesten av bankens kapitaldekning i Finansiell stabilitet 1/2010 Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10 Norges Bank Finansiell.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Organiseringen av finanskonsernet
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis Presentasjon av SpareBank 1 SR-Bank Adm.direktør Terje Vareberg Onsdag 8. september 2004 kl 1000 i Vika Atrium, Oslo.
Utlån til publikum - markedsandeler. Resultat i prosent av gjennomsnittlig forvaltningskapital (resultat før og etter tap og nedskrivninger) 0,00% 0,50%
Invitasjon til Utskriftsvennlig versjon Er sparebankenes grunnfondsbevis fortsatt et attraktivt investeringsobjekt? onsdag 3. september kl
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 3. kvartal 2007.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Sparebanken Sør Q Godt resultat God likviditet Solid kapitalbase Hovedpunkter 2010.
Sparebanken Sør Q Stabil inntjening God likviditet Solid kapitalbase Hovedpunkter 2010.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
SpareBank 1 SR-Bank konsern 3. kvartal | 28. oktober Bjergsted Terrasse 1Finanskalenderen: Postboks kvartal 0403.februar 4001 Stavanger1.
Presentasjon regnskap Q1-14 Styremøte Vinstra 25. april 2014.
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
SpareBank 1 Søre Sunnmøre Presentasjon Kapitalmarknadsdag Oslo 21. august 2013 Adm. Banksjef Solveig Midtbø.
Gjensidige Bank Boligkreditt AS August Innhold Gjensidige Forsikring Konsern Organisasjon Internasjonal rating Regnskapstall Strategi Gjensidige.
12. aug Personkundemarkedet. Organisering PM Adm.banksjef Visesdm.banksjef Region Sandefjord Lokalt kredittutvalg Kunderådgivere Region Larvik Lokalt.
SpareBanken Vestfold Orientering om 1. kvartalsregnskap 2004 i Forstanderskapet Tirsdag 27. April 2004 kl K V A R T A L 2004.
SpareBank 1 Buskerud-Vestfold 3. Kvartal 2010, Oslo, 12. november 2010.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
Nordea Bank Norge 1 Nordea Bank Norge Resultat 1. kvartal 2011.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
1 Resultatfremgang for Nordea Bank Norge i 1. halvår 2005 Driftsresultat før tap på utlån opp 21 % til NOK millioner (1 329) Resultat etter skatter.
Hovedtrekk Stor aktivitet privat God fart på næring
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
SPAREBANKEN VESTFOLD REGNSKAPS PRESENTASJON PR
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Nordea Bank Norge Q april 2012.
Nordea Bank Norge Q oktober 2011.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon NFF

Side 2 Strategi Banken skal være en sparebank for privatpersoner, landbruk, offentlig sektor og små og mellomstore bedrifter. Personmarkedssatsingen vektes opp. Markeds og lønnsomhetsmessig svært vellykket. Banken skal være en profesjonell og effektiv salgsorganisasjon, som dekker kundens totale behov for finansielle tjenester Banken skal ha en kostnadseffektivitet på linje eller bedre enn de 3 beste bankene i Norge. Redusere risikoen knyttet til utlån til næringslivet, - 5% i SpareBank 1 gruppen AS; Alliansen er bankens klare strategiske valg. Grunnlag for breddesalg og ytterligere kostnadseffektivisering.

Side 3 Source: Norsk Gallup. Personmarkedet – Sparebanken Midt-Norge har en markedsandel på 41% i Trøndelag Brutto utlån:NOK mill Innskudd NOK mill Ca kunder Regional markedsandel: 41% Personmarkedet er meget lønnsomt Gjensidige Nor 4 % Nordea 3 % Andre 17 % Skandia- banken 3% Fokus Bank 17 % Postbanken / DnB 16 % SpareBank 1 Midt-Norge 41 %

Side 4 SpareBank 1 er på topp i Europa på kryssalg SB1 Alliance 157% Customer value profile (a) DnB (brand) Gjensidige NOR Fokus Bank Nordea Bank Norway average DnB Postbanken (DnB) SkandiaBanken 156% 151% 144% 133% 132% 117% 90% 57% The SB1 Alliance has the most valuable customers (measured by the type of products that they purchase) in Norway SB1 Score is 157% versus a European high of 160% and average of 100% SB1 Alliance 3,8 Product Cross-sell, Actual and potential (b) DnB (brand) Gjensidige NOR Fokus Bank Nordea Bank Norway average DnB Postbanken (DnB) SkandiaBanken 3,6 The SB1 Alliance has the highest cross-selling ratios in Norway (3,8 products per customer) Average additional products considered per SB1 Alliance customer is 0,5 products 3,6 3,4 3,3 3,1 2,7 2,1 0,5 0,3 0,5 0,7 0,2 0,3 0,4 0,3 0,4 Avg. products held per customer Avg. additional products considered per customer

Side 5 Betydlig salgsvekst andre spareprodukter – Personmarkedet er blitt en lønnsom og effektiv salgsorganisasjon Brutto salg Tall i mill. kroner * Eksklusive pengemarkedsfond +70/23%

Side 6 Suksess i nettbankmarkedet gir kostnadspotensial og økt kundelojalitet

Side 7 Bedriftsmarkedet – Solid posisjon med markedsandel på ca 40% Brutto utlån NOK mill Kunde innskudd NOK mill Betjener små og mellomstore kunder, landbruk, offentlig sektor og noen større selskaper. Circa kunder Stor markedsandel på små og mellomstore kunder. God spredning på bransje

Side 8 MIDNOR Selskapets operasjonelle virksomhet er overdratt til Nye Midnor AS, som er overtatt av banken. En styrt prosess som alternativ til å finansiere selskapet igjennom en krise. Veldrevet selskap med en sunn balanse, konsesjoner bokført til 2 mill kroner pr stk. Banken skal eie selskapet så lenge det er nødvendig for verdioptimalisering for banken. Positiv utvikling i lakseprisen

Side 9 Redusere risiko Ny utlånsstrategi Vekte opp Personmarkedet på bekostning av bedriftsmarkedet: (65%/35%) i dag (59%/41%). Reduksjon i BM inneværende år 5%. Redusere storkundesatsingen. Kun en kunde over 10% av ansvarlig kapital (290 mill kroner). Konkrete handlingsplaner for 3 av bankens 4 kunder låneengasjement over 290 mill kr. Videreføre risikoprising. Standardisert kredittscoremodell; innført høst Endrede kredittfullmakter, større bruk av styre og kredittutvalg. Vesentlig økt ” nei – rate” Kompetanseheving på alle plan, inkl styre.

Side 10 Masterplan for økt lønnsomhet Krav til lønnsomhet krever økt fokus på effektiv drift og kostnader ”En lønnsom bank” Rentemargin Inntekter per. kunde Tap Kostnader 1.Funding og Egenkapital 2.Rentemargin BM 3. Volum BM 5.Forretningsvolum (margin) PM 6.KTI PM 7.Utvikling av sparemarkedet 8.Gaver 4.Tap BM 9.Kunde Reduserte kostnader 10. Nye styrings- applikasjoner 12. Konsekvensbasert ledelse 13. Basel II kompabilitet (1) Tidligere aktiviteter 5. Forretnings volum PM og 6 Marginer PM er slått sammen til 1 aktivitet Kilde:Notat til styret SMN, 6 September 2002

Side 11 Kostnadseffektivisering organisert i prosjekt Effektivitet 2004 Mål om reduserte kostnader med 50 til 70 mill kr. Avsetning til dekning av omstillingskostnader foretatt tidligere år. Gjenbruk av SpareBank 1 gruppen as’ kostnadsprosjekt. Status pr 1. September: Tidsplan lagt, detaljering i gang, endelig styrebehandling av tiltakene 23. Oktober Tiltak går på: Forbedrede arbeidsprosesser (utviklet i SP 1 alliansen). Forenkling og samordning. Rasjonalisering i kontornettet Nedbemanning Konkurranseutsetting av intenre leveranseavdelinger

Side 12 Banken har gode forutsetninger for positiv resultatutvikling Den underliggende driften er god: Resultat før tap og nedskrivninger 267 mill kroner (191 mill kroner) Opprettholdt rentenetto. 13% vekst i andre driftsinntekter som følge av godt salg, særlig spareprodukter of betaling Kjernekapitaldekning 8,3% (8,1%) God vekst i utlån, 6,7% (PM vekst 11%) innskudd 7,9% siste 12 mndr.

Side 13 Positiv utvikling over tid i underliggende inntjening Jun Rentenetto Andre driftsinnt (nto), kursgev val Driftskostnader Resultat ordinær virksomhet før tap Kursgev/-tap, utb., verdipap Innt. fra tilkn. selskaper Gevinster/tap, nedskrivninger Tap på utlån Ordinært driftsresultat – 2002: inntektsvekst: 14% kostnadsvekst: 7%

Side 14 God vekst i andre driftsinntekter, 13% mill krper 2.kvt per 2.kvt Endring Betalingsformidling54486 Sparing15105 Forsikring21192 Øvrige gebyrer og provisjoner12102 Datterselskaper57534 Sum Personalkostnader Avskrivninger20 0 Øvrige kostnader morbank Datterselskaper50446 Sum og moderat vekst driftskostnader 4% 1. halvår 2003:

Side 15 Strategi grunnfondsbevis Være aktiv markedet med kjøp og salg av egne bevis for å bidra til likviditet. Sikre ansatteengasjement gjennom ansatteemsisjoner. Gjennomføre fondsemisjon så snart skattelovgivningen gjør dette gunstig. Legger vekt på høyt kontantutbytte. Være grunnfondsbevisbank så lenge dette er tjenelig for banken og dens eiere. Omløpshastighet siste 12 mndr.

Side 16 Nøkkeltall grunnfondsbevis Grunnfondsbrøk53,1 % 54,0 %56,2 % Antall GFB (mill)6,15 6,106,05 Børskurs Børsverdi, eiernes andel (mill kr) Resultat per GFB (eiernes andel)1,7 5,426,216,3 Utbytte per GFB 7,51817 P / E43,8 28,77,611,5 Direkteavkastning 4,9 %9,0 %9,1 % Bokført EK per GFB (inkl årets res) Pris / Bokført egenkapital81 % 82 %100 %95 % Riskbeløp -2,078,353,63

Side 17 Oppsummering Solid markedsposisjon i både i Person og Bedriftsmarkedet i Midt-Norge. Meget sterkt merkenavn, dyktig på breddesalg. SpareBank1 alliansen; bankens foretrukne strategiske plattform. Vil gjennomføre en betydelig kostnadsreduksjon i God soliditet og begrensning av risiko i utlånsporteføljen gir en mer robust bank. Tydelige handlingsplaner forankret i bankens styre. Godt rustet til å møte stadig sterkere konkurranse