Lov og forskriftsendringer forslag til praktisering Utdanningsetaten Karri-samling 7. mai 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Med lærling i bedriften
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
SIO- Folkehelse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Elev- og lærlingombudet •Fylkestingets ombud for videregående opplæring. •Opplyse elever/lærlinger om rettigheter og plikter. Være pådriver for økt medbestemmelse.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rettigheter og plikter
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Forstandere i trossamfunn
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Tiltak for å redusere sykefraværet
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Arbeid med bistand Rapportering.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Lærekandidatordningen i vta- bedrifter
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
Lærlingordningen i Stavanger
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingssamling 2013 Faggruppa for fagopplæring Gunn MyhrvoldBjørn Bergan ISTVigo IKS.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Retningslinjer for klubber Det skal forligge en anlegg/baneperm Det skal foreligge en tegning av bane 1:1000 En klubb som skal ha sin bane godkjent skal.
Lærlinger i Bærum kommune
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Hitra Næringsforening Hva koster det ? Mye tid ? Masse papirarbeid ?
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Anne Brit Slettebø Advokat
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 9.november 2016
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV

Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Lov og forskriftsendringer forslag til praktisering Utdanningsetaten Karri-samling 7. mai 2008

Arbeidsavtale, opl § med bedriften lærlingen er i faller bort ved heving av lærekontrakt ny arbeidskontrakt etter læreforhold avsl. Forslag til praktisering: foreligger ved læretidsstart sendes ikke inn til TFK – vises på forespørsel knyttes til lærekontrakt fra nye kontraktsformularer tas i bruk (men skal finnes før det)

Godkjenning av OK / OR, § 4-3 faglig vurdering fra YON krav til vedtekter –fordeling av tilskudd/ betaling –regulere forholdet OK/ OR og medlemsbedrifter andre krav til OK/OR –sikre internkontroll i medlemsbedriftene, § 4- 7 –melde fra til fylkeskommunen ved endring av medlemsbedrifter (hver enkelt medlemsbedrift godkjennes Forslag til praktisering: vedtekter endres så snart som mulig endinger meldes uten opphold internkontrollsystem utvikles for OK/ OR presisere faglig leders og instruktøren(es) rolle

Godkjenning av medlemsbedrift, § skal ha faglig leder og instruktør godkjennes helt eller delvis faglig vurdert av YON (generelt) Forslag til praktisering: videreføre krav til kompetanse for faglige ledere – etter ny modell registrere instruktør ved godkjenning el inkludere det i internkontroll? styrevedtak ved ”inntak” av nye medlemsbedrifter? masseregistrering: vi sender ut xls-fil over registrerte medlemsbedrifter og får samla tilbakemelding fra hvert OK / OR

Internkontroll, § skal ha intern kvalitetssikring representant for arbeidstakerne årlig rapportering om opplæringa Internkontrollsystem bør minimum inneholde: fordeling av ansvarsforhold mottak av lærling planlegging av opplæringa (intern opplæringsplan) system for avslutning og dokumentasjon internkontroll/ oppfølging i medlemsbedriften?

Årlig rapportering, forskr § 11-3 – Hva skal den inneholde? oversikt over lærlinger navngitt/ spesifisert hevinger, avbrudd, sjukemeldinger etc teoriopplæring halvårsvurderinger nye faglige ledere på kurs kursing av instruktører antall oppmeldinger? endringer i medlemsmassen