E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord, 12.11.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Elektronisk samhandling
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
test- og godkjenningsordningen
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Grupper og gruppepsykologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Høgskolen i Oslo Innføring av bestillingssystem. Kort oppsummering: Bør vi innføre et bestillingssystem?Ja Går det greitt å innføre?Nei Bør vi likevel.
Human Factors i boring og brønn
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
SNOMED-workshop, dag 2 Jostein Ven, rådgiver, KITH,
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
BIOBANKLOVEN: STØTTE ELLER HEMSKO FOR FORSKNINGEN ? OLE DIDRIK LÆRUM.
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Prosjektleder Johannes Bergsåker-Aspøy
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Den tidsriktige epikrise
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasientforløp alkohol
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
”Gjensidig Hospitering 2008” Prosjekteier: Nygård Undervisningssykehjem Vestfold Prosjektfinansiering: Helsedialog Som følge av Fyrtårnsprosjektet ”helhetlig.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Øving 3 Essay TDT4210 Lars Halvor Uthus
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kommunal planlegging.
Samhandling og prosessledelse
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Implementering av nytt ITSM-system
Elektronisk kommunikasjon i tannhelsesektoren - Hvordan og hvorfor?
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Elektronisk henvisning
VT-prosjektet i Horten
Hva er elektronisk samhandling?
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,

-Ny start fordi IT ikke er enkelt! Prosjekter kan gå feil Og det har vært en overoptimisme knyttet til IT i helsesektoren Men det er ingen vei utenom elektronisk kommunikasjon

”Derfor tryner offentlige IT- prosjekter” Mangler klare mål for prosjektet –Hva er det man egentlig ønsker å få til? Planlegging og styring er mangelfull –De involverte i prosjektet må ha et tydelig ansvar, brukervennligheten må sikres gjennom forståelse av den sammenhengen IT-løsningen skal fungere i, og nok fagfolk må være involvert i den faktiske implementeringen. Manglende forankring i ledelsen –Ledelsen må få sann informasjon om, og kontinuerlig ha et realistisk bilde av: tid, ressurser og mål

Overoptimisme Historisk har det vært en alt for høy optimisme knyttet til raske effekter av IT i helsevesenet Dette har bl.a. bakgrunn i 1990-tallets ”IT- isme” Statlige planer har inntil nylig hatt et urealistisk ambisjonsnivå og en urealistisk angivelse av gevinst

Mer om overoptimismen Overføring av informasjon er ikke den sentrale aktiviteten i helsevesenet, men derimot møtet mellom pasient og helsepersonell. Forskningen har hele tiden vist at EPJ og elektronisk samhandling i kompliserte helseorganisasjoner inntil nå har hatt svært moderate effekter på kvalitet og effektivitet

Men ingen vei utenom Faglig støtte, dokumentasjon og kommunikasjon vil i nær framtid i stor grad skje elektronisk Stor offentlig forventning om dette, muligheter for forskriftsstyring på enkeltområder En sentral påstand: Gevinstene kommer når utbredelsen er total nok

Så hva kommer nå i Vestfold? SiV innfører EPJ (DIPS) fra okt/nov 2008 Vi får bl.a. elektroniske henvisninger, epikriser, rekvisisjoner og svar. Mål om økende elektronisk kommunikasjon videre framover Full effekt avhengig av alle parters modenhet: kommunene, fastlegene, 2- linjen og offentlige etater