28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 2 Hvem er jeg?
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 3 Med erfaringer som: Allmennlege Bedriftslege Kommunelege Prosjektleder Rådgiver i Helsetilsynet Sykehjemslege Fengselslege Sykehus Private spesialister Laboratorier Offentlig forvaltning Interne tjenester i kommuner Mellom kommuner Mellom fastleger Og kommuniksjon med: Medlem i styringsgruppa i Elin og Elin-k
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 4 Jeg har ønsket meg Sende og motta informasjon gjennom Elekronisk pasientjournal (EPJ) til hvemsomhelst Slippe å tenke på hvilket dataprogram jeg skal sende med eller til Informasjonen jeg får inn i EPJ skal komme dit hvor den hører hjemme
EPJ-leverandører, pilotlegekontor Pilotlegekontor- gruppen (18) Sykehusgruppen(10) EPJ-leverandører, sykehus Siemens Tieto Enator DIPS Privat Lab (Furst) NAF- Data Deriga Well Diagnostics Infodoc Profdoc Hove M. Andre aktører Private helsetjenester Pasientrettede tjenester Privatpraktiserende spesialister Private røntgeninstitutt RTV Andre Oversikt e-kommunikasjon
Elin Logisk Forutsigbar Kan ha flere tanker i hodet på en gang Målrettet Løsningsorientert 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 6 Tom Christensen Merete Lyngstad Sissel Skarsgaard Tom Christensen Merete Lyngstad Sissel Skarsgaard
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 7 Enkel logikk
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 8 BIT - metode Startprosjekt, kartlegging av leverandører og funksjonskrav spesifikasjon Forprosjekt med bla valg av leverandører Hovedprosjekt, utvikling, drifting og pilotimplementering Videreutviklings- og effektiv anvendelse prosjekter Spredning av bransjeløsninger, med blant annet støtte til implementering i den enkelte bedrift Leverandører Utvikling av løsninger Brukere Definerer Og beskriver BIT metode
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 9 Elin logikk
Strukturerte meldinger Meldinger som går til og fra journaler må være strukturerte. Dvs at det er standardisert innhold bestemt av brukere/klinikere. Innholdet må havne på riktig plass i journalen. 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 10
Hvorfor elsker ikke flere Elin? 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 11
Brukere Utålmodighet (Det tar tid å lage standarder) Lei av å være testbrukere (Det føre med mye arbeid) Lettvint når leverandør tilbyr ustrukturerte meldinger raskt 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 12
Leverandører Dyrere å lage standarder Og det tar tid. Utålmodighet i forhold til å selge produkter 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 13
KITH Dårlig kapasitet Mangler penger nok til å prioritere høyt 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 14
Helsedirektoratet / HOD Mange IT-baller i lufta på en gang Trenger ta avgjørelser, plassere ansvar Må prioritere penger til å lage standarder Må etablere en testings og godkjenningsinstans Mangler forskriftsfesting av Elin! 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 15
Helseforetak Må jobbe i samme retning Må ta brukerdeltakelse på alvor Må satse penger på kommunikasjon (Det sparer penger på sikt) 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 16
Nav Utvikler programmer uavhengig og på tvers av Elin utvikling Mangler samarbeidsløsninger Må gå foran som eksempel på hvordan man best får til Elektronisk Informasjonsutveksling! 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 17
Det er nå vi trenger Elin! IT utviklingen går i et økende tempo Målet på et godt EPJ system må være hvordan det fungerer i bruken overfor pasientene Vi sluttbrukerne av systemenet MÅ være med i utviklingen. 28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 18