LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra www.utdanningsdirektoratet.no)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
VALG AV MATEMATIKKFAG OG PROGRAMFAG
Teknologi og forskningslære
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
SimReal Internett-side:
Læreplaner i matematikk
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Lysåpning og senteravstand
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
Sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk Digitale verktøy Gregorios Brogstad Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet Fagseminar om matematikk CappelenDamm.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Matematikken i vg2 Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MATEMATIKK 1. trinn.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Om fagfornyelsen i matematikk
Om fagfornyelsen i matematikk
Bevis i matematikk- undervisningen
Engebråtenmodellen.
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper

Struktur (fra

2P P: Tall og algebra. Modellering. Statistikk Nye emner: Plassverdisystemer Større fokus på modellering Beskrivende statistikk

2P: Plassverdisystemer ”Eleven skal kunne gjøre rede for noen plassverdisystemer og gi praktiske eksempler på slike”

2P: Modellering Bl.a.: ”Eleven skal kunne foreta målinger i praktiske forsøk, formulere en enkel matematisk modell på grunnlag av de observerte dataene, bruke teknologiske verktøy i utforskning og modellbygging og vurdere modellen og dens gyldighet”

2P: Statistikk Bl.a.: ”Eleven skal kunne beregne kumulativ hyppighet, finne og drøfte sentralmål og spredningsmål” ”Eleven skal kunne gruppere data og beregne sentralmål for et gruppert datamateriale”

R1 R1:Vektorregning. Tall og algebra. Sannsynlighet og kombinatorikk. Funksjoner. Geometri Nye emner: Polynomdivisjon Rasjonale funksjoner Grenseverdier, m/kontinuitet og deriverbarhet ”Klassisk plangeometri”

R1: Polynomdiviasjon og rasjonale funksjoner ”Eleven skal kunne faktorisere polynomer ved hjelp av nullpunkter og polynomdivisjon, og bruke dette til å løse likninger og ulikheter med polynomer og rasjonale uttrykk” ”Eleven skal kunne omforme og forenkle sammensatte rasjonale funksjoner og andre symbolske uttrykk med og uten bruk av digitale hjelpemidler”

R1: Grenseverdier... ”Eleven skal kunne gjøre rede for begrepene grenseverdi, kontinuitet og deriverbarhet, og gi eksempler på funksjoner som ikke er kontinuerlige eller deriverbare”

R1: Geometri ”Eleven skal kunne bruke linjer og sirkler som geometriske steder sammen med formlikhet og setningen om periferivinkler i geometriske resonnementer og beregninger” ”Eleven skal kunne utføre og analysere konstruksjoner definert av rette linjer, trekanter og sirkler i planet, med og uten bruk av dynamisk programvare”

R1: Geometri (fortsatt) ”Eleven skal kunne utlede og bruke skjæringssetningene for høydene, halveringslinjene, midtnormalene og medianene i en trekant ”Eleven skal kunne gjøre rede for forskjellige bevis for Pytagoras’ setning, både matematisk og kulturhistorisk

S1 S1: Tall og algebra. Sannsynlighet. Funksjoner. Lineær optimering Nye emner: Lineær optimering

S1: Lineær optimering ”Eleven skal kunne modellere praktiske optimeringsproblemer i økonomi ved hjelp av lineære likninger og ulikheter” ”Eleven skal kunne gjøre rede for den geometriske tolkningen av det lineære optimeringsproblemet i to variabler ”Eleven skal kunne løse lineære optimeringsproblemer grafisk, ved regning og med digitale hjelpemidler

2T 2T: Vektorer. Sannsynlighet og kombinatorikk. Modellering og bevis Ingen nye emner.

X X: Tallteori. Komplekse tall. Sannsynlighet Nye emner: Tallteori Komplekse tall