Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marketing and Brand Management (MBM)
Advertisements

Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Landsby: Avansert internasjonalt undervisningsmateriell Henry Valberg, Institutt for produktutvikling og materialer, IVT, NTNU.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Hva er problemet? Hvor god/dårlig er gjennomstrømning nå? Hvordan ligger vi an sammenlignet med andre institutter? Hva betyr det for vår økonomi/forskning?
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Gullfakslandsbyen2009.
Koalisjonens forslag til endringer av budsjettet vedtatt av formannskapet Fremsatt av bystyrerepresentantene for Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
PROGRAMFAG MATEMATIKK
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
AI - Kunstig Intelligens
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Individuell fagtekst fra praksis.
Avdeling for informatikk og e-læring Prosjektgruppe 19c 1 Oppsett, drift og distribusjon av Vista Prosjektgruppe 19c.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Kristine Sevik, Senter for IKT i utdanningen Programmering valgfag: Veiledning og MOOC.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
AITeL strategiseminar oktober 2012 AITeL Strategi - Agdenes fyrstasjon.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Student Exchange to Japan
Studiebarometeret
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Noen kritiske spørsmål
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Produktnavn.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Utskrift av presentasjonen:

Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser

Eksperter i team våren 2009 Om landsbytema Min matematikklærer på ungdomskolen sa i sin tid at: ”Alt er matematikk!”, og med det mente han at alt (evt. det meste) kunne beskrives ved bruk av matematiske modeller. MAC-modellen Teknisk-naturvitenskapelige problemstillinger kan studeres ved bruk av numeriske datamaskinprogram. De ulike fagfeltene som inngår for utvikling og bruk av slike databaserte simuleringsprogram kan deles inn tre hovedområder: Matematikk, Anvendelse og Datateknikk (Computer science).

Eksperter i team våren 2009 Mulige problemstillinger Her er det listet forslag til anvendelser, men det er åpent for studentene å foreslå tema for anvendelse. Smelting av snø og is Smelting av snø og is er interessant i flere sammenhenger. Eksempelvis er det interessant å vite hvordan man kan fjerne snø og is fra veier ved tilsetting av kjemikalier (les salt). Tilsvarende brukes tilsetting av salt for å bedre forholdene ved arrangement av alpine skirenn ved fuktige og varme værforhold.

Eksperter i team våren 2009 Praktisk informasjon Landsbyen er langsgående og undervisningen foregår på norsk. Landsbyleder Trond Kvmasdal Telefon: E-post: Ønsket kompetanse i landsbyen Ønsker en blanding av studenter med kompetanse innen numerisk matematikk, teknisk programmering samt relevant fagbakgrunn for de ulike anvendelsene. Ekstern samarbeidspartner SINTEF IKT – Avdeling for anvendt matematikk