Departementsråd Ellen Seip Oppgaver på tvers av departementsområdene - hvordan modifisere sektorkratiet? Departementsråd Ellen Seip
Sektorkratiet Gran kommune Sosial-tjeneste Helse-tjeneste AID BLD FIN FKD FAD FD HOD JD KKD KRD KD LMD MD NHD OED SD UD Gran kommune Sosial-tjeneste Helse-tjeneste Omsorgs- tjeneste Psykisk helse- tjeneste Voksen-opplæring Flyktning-tjeneste
En oppsplittet arbeids- og velferdsforvaltning Tre etater - 16 000 årsverk Halvparten av befolkningen er til enhver tid brukere Forvaltet 255 milliarder kroner Noen ble ”kasteballer” – andre ble ”innelåst”
Virkeligheten for brukeren ARBEID TRYGD Reflekterte ikke brukernes behov SOSIAL- HJELP
Vi så også… 700 000 personer i yrkesaktiv alder midlertidig eller varig borte fra arbeidslivet Endringer i befolkningens alderssammensetning Økt etterspørsel etter tjenester
Antall yrkesaktive pr. pensjonist 1967: 3,9 2007: 2,6 2050: 1,8
Det politiske oppdraget En mer brukervennlig, samordnet og effektiv forvaltning Flere i arbeid eller aktiv virksomhet Færre på trygd eller stønad
Arbeids-etaten Sosial-kontoret Trygde-etaten
Status i utlendingsforvaltningen Sterk økning i antall saker 2007: 375 000 førstegangs- og klagesvedtak Økning på 70% siden 2001 Vesentlig ekstrabelastning i alle ledd Problemer med ressursbruk og saksbehandlingstid Stadige tilleggsbevilgninger
UNE IMDi BUF UDI Politiet
Oppdrag Få ned restansene Få kontroll over utgiftsutviklingen Brukerorientering?
SVAR-arbeidet pekte på Mange aktører på departements- og etatsnivå Ulike styrings- og finansieringssystemer Lite overordnet, helhetlig styring Aktørene har ulike eierskap til oppgaven Uklar grensedragning mellom aktørene skaper dobbeltarbeid
Suksesskriterier for samordningsprosesser Politikerne må ta eierskap Samordning må forankres høyt oppe i hierarkiet Nyttige rutiner og prosesser for politisk avklaring Administrativ organisering må tilpasses terreng-, vær og føreforhold Budsjettarbeidet – en utfordring for samordning Samordning er også mennesker