Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert ISO 9001 8 ledelsesprinsipp
Ledelsesprinsippene Kundefokusert organisasjon Prosessorientering Systemledelse Lederskap Faktabaserte beslutninger Involvering av medarbeiderne Gjensidig fordelaktig leverandørsamarbeid Kontinuerlig forbedring
Prinsipp nr 1 Kundefokusert organisasjon Møte kundens behov og forventninger Proaktiv i å måle graden av brukertilfredshet
Prinsipp nr 2 Prosessorientering Systematisk identifisere og styre de prosessene som benyttes til å sikre tjenestekvalitet
Prinsipp nr 3 Systemledelse Etablere og vedlikeholde et kvalitetssystem som en kjede av sammenhengende prosesser Bestemme kvalitetsmål for hver prosess og iverksette metoder for overvåking av prosessenes effektivitet
Prosess nr 4 Lederskap Etablere kvalitetspolitikk Forplikte til kontinuerlig forbeding av kvalitetssystemet Beslutte organisasjonsstruktur Identifisere og fremskaffe ressurser
Prinsipp nr 5 Faktabaserte beslutninger Ledelsesbeslutninger basert på fakta hentet fra resultatrapportering, medarbeiderundersøkelser, brukerundersøkelser, revisjonsrapporter, og avviksregistreringer
Prinsipp nr 6 Involvering av medarbeiderne Fokusere på kompetanse Identifisere og styre de menneskelige faktorer på arbeidsplassen som er nødvendige for tjenestekvaliteten
Prinsipp nr 7 Gjensidig fordelaktig leverandørsamarbeid Definere og dokumentere krav som skal oppfylles av leverandører Evaluere deres utførelse for å ha styring med leveransene
Prinsipp nr 8 Kontinuerlig forbedring Positivt søke kontinuerlig forbedring av systemet Etablere målbare kvalitetsindikatorer og mål på funksjonelle områder