HVA ER SEX? ”Ha det er et enkelt spørsmål!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
Bokanmeldelser..
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Hønefoss politistasjon
Nettvett.
Barn og unges rett til deltakelse
Selvfølelse vs selvtillit
Helse og sykdomsbegrepet
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Glitre barnehage.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Kari Hansen Berg Fevik 18 april 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Litterære virkemidler
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Tromsø kommune, Rus- og psykiatritjenesten, Oppsøkende TeamLillehammer Oppsøkende team Oppstart Oppstart medarbeidere i teamet4.
Lek og Læring i barnehagen
Seksualundervisning i asylmottak
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Kroppen som Gud har villet
Fest og følelser Om seksualitet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Seksualitet og funksjonshemming
Seksualinformasjon i asylmottak
Seksuelle SMiso Rogaland.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Når seksuallivet skranter, hva kan sexologen bidra med?
Tema Introduksjon Identitet, følelser og relasjoner Kropp og kjønn
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kropp/samliv/seksualitet LK2014 Fredag 21. mars Bernt Barstad, Vernepleier og spesialist i sexologisk rådgiving NACS, Habiliteringstjenesten for voksne.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Veiledning av foreldre om barns seksualitet
Seksualitet og revmatisk sykdom
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Hvordan snakke med barn om sex
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER SEX? ”Ha det er et enkelt spørsmål! Det er litt mer enn fem og en halv og det er jeg!” Gutt 6 år

Hvordan ble du fortalt om din unnfangelse? Når leste du ditt første sex - tidsskrift? Kan du erindre din første seksuelle erfaring? Hvor lærer vi om sex? Vi lærer om sex i uformelle fora. Funksjonshemma blir ofte holdt utenfor Hvordan skal en da få lært? Heidi Solvang,notat,06

Definisjoner: ”Seksuell sunnhet hos mennesket er et vellykket samspill mellom legemlige, følelsesmessige, intellekt og sosiale egenskaper som sammen virker berikende og styrker personligheten, fellesskapet og kjærligheten.” ( WHO 1975) Heidi Solvang,notat,06

Seksualitet er: ”De følelser vi har til oss selv som seksuelt individ Måten vi velger å uttrykke disse følelsene på, både for oss selv og andre, samt hvilken psykisk og fysisk evne vi har til å gi, ta i mot og oppleve nytelse.” (Inger Nordkvist) Heidi Solvang,notat,06

Myter: Manglende seksuelle behov Redusert seksuelle behov Ukontrollert seksualitet Farlig seksualitet Større kjønnsorgan enn folk flest Blotter seg oftere Flere er homofile enn folk flest Heidi Solvang,notat,06

Større ”trang til onanering” enn folk flest (hyperseksualitet) Myter forts. Større ”trang til onanering” enn folk flest (hyperseksualitet) Lokker til seg mindre barn Har det best uten å vite så mye…. Heidi Solvang,notat,06

5 Vanlige spørsmål: Hva er normalt? Hva skal jeg svare? Når skal jeg gripe inn? Hva skal jeg si til foreldrene? Hva ønsker foreldre å få vite? Heidi Solvang,notat,06

NOU 1991:20 Kap. 3, ”Etiske retningslinjer” ”Denne skal i første rekke ta hensyn til tjenestemottakeren, og de ansattes personlige oppfatninger må således komme i annen rekke. Dette innebærer ikke noen plikt for tjenesteyteren til å gjøre noe som står i strid med ens egen oppfatning, men en plikt til å tolerere.” Heidi Solvang,notat,06

Boks 17.1: FNs standardregel 9 -Familieliv og personlig integritet Norges offentlige utredninger NOU 2001:22 Fra bruker til borger For de fleste mennesker er seksualitet og seksuelle opplevelser en viktig del av livet. Seksualitet er en del av hvert menneskes intime sfære, som er vernet i Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 8 om privatlivet. Vernet innebærer først og fremst en beskyttelse mot inngrep i det som hører privatlivet til. Visse unntak tillates (art. 8 (2)), men på vilkår som må tolkes strengt (Opsahl 1996). Retten til et seksualliv for mennesker med funksjonsnedsettelser er omhandlet i FNs standardregler. I utdypningen til regel 9 fremgår bl.a. at personer med funksjonsnedsettelser ikke må nektes muligheten til å oppleve sin egen seksualitet, og ha et seksualliv. Heidi Solvang,notat,06

S E K S U A L I T E T E N SEX Heidi Solvang,notat,06

0 – 1,5 år: Trygghets og sansefasen/Oral DEN SEKSUELLE UTVIKLING 0 – 1,5 år: Trygghets og sansefasen/Oral Trygghet Utrygghet Nærhet Forlatthet Sansning Avvisning Heidi Solvang,notat,06

1,5 – 4 år: Selvstendighetsfasen/Anal Uselvstendighet Selvsikkerhet Manglende selvtillit Selvtillit Skamfølelse Heidi Solvang,notat,06

4 – 6 år: Kjønns identitetsfasen/Fallisk Aktiv og initiativrik Stille og innadvendt Utprøvende Skyldfølelse Heidi Solvang,notat,06

6 – 12 år: Den skjulte fase/Latens Undersøkende Overfladisk Vitebegjærlig Likegyldig Interessert Sløv Heidi Solvang,notat,06

12 – 18 år: Pubertetsfasen Sikkerhet/integrert personlighet Usikkerhet/ikke integrert personlighet Egen livsstil Medløper og uselvstendig livsstil Heidi Solvang,notat,06

Seksuell utvikling: Følelser, drømmer, seksuelle fantasier FYSISK UTVIKLING PSYKISK UTVIKLING Følelser, drømmer, seksuelle fantasier Sosiale kontakter Drømmekjærester Statuskjærester Holde i hånda kjæreste Kysse og klemme kjæreste Samleie med kjæreste Kroppskontakt, berøring, fys. nærhet Seksuelle kroppsfornemmelser Ereksjon, lubrikasjon Menstruasjon, ufrivillig sædavgang Onanering Moden for samleie Heidi Solvang,notat,06

Evnen til å være seksuell er medfødt, men seksualiteten læres gjennom erfaringer Redusert lære og kommunikasjonsevne kan gjøre det vanskelig å opparbeide kompetanse på det seksuelle området. Antydninger, ”koder”, humor, flirt….. Språkproblemer. Redusert forståelsesevne. Reduserte lese og skriveferdigheter Må gis muligheter til å oppdage egen kropp og seksualitet på en positiv måte. Må få god kunnskap om kroppens funksjoner, hygiene, ”vanlige” samspillregeler. Må lære hva en sier ja til og hva en sier nei til, m.a.o. grensesetting. Må lære masse om ”kyssing og sånt”… Heidi Solvang,notat,06

Medarbeideren har plikt til: Å søke kunnskap om seksualitet gjennom alle livs faser. Å delta åpent i diskusjoner i personalgruppa. Å være bevisst om egne holdninger og barrierer. Å respektere personen uansett hans/hennes syn på seksualitet. Å ta initiativ til tiltak på personens vegne i saker som angår seksualitet. Å skape seksuelle miljøer, hvor personen får flere muligheter til å gi uttrykk for sin seksualitet. Å være bevisst sine handlinger og atferd slik at interesse, vennskap og berøring er terapi for personen. Å være oppmerksom på de positive aspekter ved seksualitet hos personen. Heidi Solvang,notat,06

Seksuelle problemer kan løses Masturbasjonsproblemer. Hyperonanering. Ekshibisjonisme. Seksuelle frustrasjoner…. Ensomhet… Seksuelle dysfunksjoner, spesielle tenningsmønster og seksuell orientering reiser de samme problemene for utviklingshemmede som for andre. Det samme gjør kjønnsidentitetsproblematikk. (Amås/Pirelli/Benestad, 1997) Heidi Solvang,notat,06

DEN SEKSUELLE UTVIKLING En fabel Det finnes en fabel i livet, omtrent som en melodi. Du kan se den som følgeskrivet – om den som du er og skal bli. Det finnes en fabel i livet, skrevet med din bokstav, En fabel fra det arkivet, hvis ord er som indre krav. Det er en fabel om nåtid, om urtid og fremtidsvisjon. Det er en fabel om så tid, om å dyrke sin livsmisjon. Om fabelen fanges i sinnet og ikke får livsrom og sikt, Da vokser en lengsel der inne, omtrent som et uskrevet dikt. (Esben Esther Pirelli Benestad) Heidi Solvang,notat,06