Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
Advertisements

Teknologi i klasserommet
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Foreldet risikotenkning I Norge?
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Utdelbart resultat og kapitalvedlikehold *)
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Læringssyn Læring er en sosial prosess med læreren som medaktør
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Velkommen til denne interaktive oppgaven i Engelsk, IKT og Matematikk
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Konkurrerende økonomiske teorier
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Finanspolitikk og pengepolitikk
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Vaccine Delivery in Developing Countries
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø

Læring på flere nivåer Læring generelt Læring av matematikk Læring av et delemne, f. eks. produktloven for sannsynligheter

Piaget – elevaktiv undervisning Læring skjer ved at elevenes (fysiske) aktiviteter gir grunnlag for mentale operasjoner Lærdommen fra de (fysiske) aktivitetene blir internalisert Erfaringer er grunnlaget for læring

Bruk av IKT i undervisningen To måter å bruke IKT på i undervisningen: Datamaskinen programmerer barnet Barnet programmer datamaskinen

John Anderson - ITS ”Face-to-face” undervisning er best Elevens mål i læringen er å oppdage/forstå regler. (”Rules of mind”) Individualisert instruksjon basert på elevens respons i sanntids aktiviteter Umiddelbar respons på feil Intelligent Tutor System (ITS)

Seymour Papert - Logo Konstruktivistisk læringssyn ”Byggmesteren trenger materialer” (EDB) Kulturen som en kilde til materialer

Mikroverdener

Læring av sannsynlighet Piaget: En forståelse av sannsynlighet betinger en kombinatorisk kompetanse Eks: Kast med to mynter. Hva er sjansen for at begge ender på ”kron”.

To løsninger på ”to kron”-problemet Bruk av produktregelen for sannsynligheter: Bruk av kombinatorikk:

Valgtre som modell

Green’s undersøkelse med en Robot-oppgave In which trap or traps is the robot most likely to finish up, or are all traps equally alike? _________

Greens konklusjon 3000 elever (11-16 år) deltok 7% hadde riktig svar 60% svarer ”lik sjanse” ”The multiplicative principle is poorly understood, and pupils have little in the way of basic intuition on which it can be based. Response to question 22 was very poor. Clearly little conceptual understanding has been achived, and using a tree diagram was just a mechanical device.”

Lykkehjul

Chance-maker

Probability explorer

Netlogo