Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Kontroll ved bruk av tvang
Luftromsproblematikken i Norge
Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL|IDRETT.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Normer, verdier og holdninger
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Etikk og brukermedvirkning
Kommunikasjonsstrategi
Nytt internasjonalt helsereglement
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Samhandling leder/verneombud
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fjellflyging Otto Vollan.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Hvordan skrive egne dilemma
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Mulig.
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Juristsamling - Ålesund
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Hensikten med seminaret - å informere om styrke og muligheter, farer og trender i miljøet. - å vise hvor lett og plutselig ulykker kan oppstå. - å gi råd om hvordan man kan gjøre ting enda sikrere - å medvirke til at klubbene driver sin virksomhet på en ensartet måte. - å gi føringer til klubbenes egne sikkerhetsmøter iht MFHB pkt å gi informasjon om hvilken vei mikroflygingen går internasjonalt.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Sikkerhet er et relativt begrep Vi tenker mye sikkerhet – men hva betyr egentlig dette ordet? Det er mange grader at sikkerhetsnivå, men det høyeste er kommersiell trafikk med betalende passasjerer. Her er integriteten, eller sikkerheten målt i antall reiser for hvert havari med fatal utgang. En garantert uhellsfri flytur har sikkerhetsverdi 1. Kommersiell sertifisert trafikk skal ha minst dvs For fraktflyging, privatflyging, mikroflyging og HG/PG flyging er den trinnvis lavere iht de ulike regelverk og sikkerhetssystemer de er underlagt.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011

Tar publikum og storsamfunnet hensyn til dette? - sannsynligvis ikke i den grad det skulle vært gjort - luftfart er luftfart – fly er fly, og blir oppfattet på samme måte - noen ganger kan det grense til hets – Mikrofly har blitt en rød klut

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011

Ved å ta sikkerheten på alvor så får vi - færre hendelser og - færre oppslag i media - større aksept i storsamfunnet

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Sikkerheten kan ivaretas med et gitt regelverk. Reglene skal tjene som barrierer for å hindre uønskede hendelser og ulykker. Det finnes harde og myke barrierer. De myke sitter i hodet på pilotene.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det er lett å slippe forbi de myke barrierene. En god holdning til regelverket må skapes og opprettholdes. Det er her alle våre Operative Ledere, Flytryggingsledere og Instruktører har sin hovedoppgave.

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar slutt -