Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
First Lego League 2013/14. HVEM ER VI?  Vi er Nonstop og kommer fra Frakkagjerd og går i 7.klasse  Laget består av 12 medlemmer  5 jenter og 7 gutter.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
NERVER OG HUD.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Skaperen, ordneren og danseren
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Charles Babbage •Liv •Difference Engine •Analytical Engine •Arv •Hvorfor ikke •Grüner.
TECH INVENTIONS er et firma som utvikler
IS-102 Klassedefinisjoner
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Eksperter i Team Den ultimate protese Gruppe 2 Øyeprotese.
Aksess kontroll None shall pass.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
3 Kommunikasjonsmodeller
Automated Testing Tool & When to Stop Testing
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
12 Reflekterende lesing.
AI - Kunstig Intelligens
Mennesket spiser organske stoffer fra dyr
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Toddlergeometri Hva er det ?.
Aggresjon.
Aggresjon.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Fra celle til flercellet organisme. Mål Du skal kunne cellenes felles grunnleggende bygningstrekk.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Roboter og matematikk.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post:
Celler er grunnlaget for alt liv
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
IS-102 Interaksjon med objekter
Roboter – EV3.
Kapittel 3 Nervesystemet
Estetiske virkemidler
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Smak på maten!.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Behov og emosjoner.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Kom i gang med programmering!
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker. Robot – en definisjon En fysisk kropp av noe slag. Et program som styrer roboten. En slags oppførsel / atferd

Hva forbinder vi med roboter? Science fiction eller virkeligheten… Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

En robot består av 3 hovedelementer Data inn (sensorer) Enhet for behandling av data (“hjernen”) Data ut (lyd/lys/bevegelse/etc)

Med denne definisjonen har vi roboter rundt oss hele tida! Robotene kan ha programmer som gjør en forhåndsdefinert jobb. Eller de kan reagere på signaler fra sensorene, slik vi reagerer på signaler fra sansene våre. Roboten utfører en handling ut fra hvilket signal den får fra sensoren. Hva de skal gjøre bestemmer vi, gjennom å programmere dem.

Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

NXT med sensorer og motorer. Trykksensor Lydsensor Ultralydsensor Lyssensor