Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Advertisements

Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Induksjon.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
ELEKTRISITET KAPITTEL 11.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
KOMPETANSEMÅL OG LÆRINGSMÅL ELEKTRISITET OG STRØMKRETSER
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Engia.
Velkommen til Newtondag!
Side Av Karina Schjølberg
Kræsjkurs i magnetisme
Likestrøm Ems – elektromotorisk spenning (s.15) Kjemisk (batteri)
Enkle eksperimenter Nils Kr. Rossing/Astrid Johansen
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Energi – ting skjer Energi – den har mange forkledninger
Magnetisme og elektrisitet – nære slektninger
Fysikk 1: Elektrisitet og energitransport
Industrisamfunnet – energi, teknologi og samfunnsutvikling
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
NTNU 19/ Egil Olsen, Naturfagsenteret
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Velkommen til Newtonrommet!
Oppsummering Klarte dere å løfte opp loddet med vindkraft?
Engia.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Arbeider for å fremme økonomisk vekst i og handel mellom medlemslandene. Om OECD:
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
ELEKTRISITETELEKTRISITET KAPITTEL 11. ELEKTRISITET.
Den elektriske verda Læringsmål Kunne måleining for effekt (W) og elektrisk energi (kWh)og forklare korleis vi bruker dei Forklare kva vi meiner med effekt,
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Elektrisitetproduksjon i Noreg Læringsmål Forklare korleis elektrisk energi blir produsert og overført i Noreg Forklare funksjonen til transistorar, diodar,
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Bergarter og mineraler Booking av Newtondag
Kortslutning Ein snarveg for elektrona
Produksjon av elektrisk energi
Elektrisitet.
Arbeid, energi og effekt
Velkommen til Newtonrommet!
Elektrisitet og magnetisme
Elektrisitet og magnetisme
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Generator og likeretter
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
Elektrisitet — og spenning i hverdagen
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
ENERGIKJEDE På dette bildet ser vi hele energikjeden i kulebanen, - fra energien i sola til at melkekartongen beveger seg. Første energikilde er sola som.
Kræsjkurs i magnetisme
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Varmepumpe på Newtonrommet 90 minutter, Naturfag Vg1
Produksjon av elektrisk energi
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Arbeid, energi og effekt
Energi – hva er det? - evnen til å utføre arbeid. - det som får noe til å skje. Dere har arbeidet med fart og akselerasjon tidligere i dag, og nå skal.
Utskrift av presentasjonen:

Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder Modul nr.1430 Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder

Dagsplan Intro energi; Se film fra Kraftskolen 2.0 Energibegrepet – Energikilder Bil ned rampe Strøm, spenning og induksjon Magnet - spole 11.15-11.45: Lunsj Snakke om vindenergi og generatorer. Bygge vindmøller og teste dem. Herons kule Dampmaskin Oppsummeringsoppgaver Rydding.

Læringsmål Etter forarbeid, Besøk på Newtonrommet og etterarbeid skal elevene kunne: forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi med vind og damp. forklare sentrale begreper som energi, energioverføringer, energitap, stillingsenergi, bevegelsesenergi. demonstrere at en magnet som beveger seg i en spole induserer (frembringer) elektrisk strøm. demonstrere hvordan magnetens styrke og antall vindinger på spolene spiller inn på hvor mye strøm som induseres (frembringes). forklare hva en energikilde er og kunne gi noen eksempler på energikilder. forklare hva energi er. beskrive hva som skjer når magnet og spole beveger seg i forhold til hverandre. gi en kort beskrivelse av hva spenning (V) er. gi en kort beskrivelse av hva elektrisk strøm er.

Film fra Kraftskolen 2.0

Bil ned rampe Konkurranse

Mekanisk energi

Elektrisk energikjede

Lag elektrisitet med magnetisme

Vindkraftverk Ill. FIRST Scandinavia

Vindmølle

Herons kule

Dampkraftverk Ill. FIRST Scandinavia