Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Barn og unges rett til deltakelse
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny offentlighetslov – hva betyr det for deg som er innkjøper?
Viktige lover og regler
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Rådgjevar Ole Knut Løstegaard Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Justisdepartementets lovavdeling  
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg – generelt stoff  
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Taushetsplikt Eystein Præsteng Larsen
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Offentlighetsloven - ansvar og konsekvenser fra et arkivsynspunkt
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 29. mars 2007
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008

Mer åpenhet om: Offentlige eide selskaper og stiftelser Rettsdokumenter i forvaltningen Interne dokumenter Offentlige innkjøp Offentlige ansettelser - søkerlister

Formålsparagraf (§1) ”Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon.”

§ 2 - loven gjelder for: a)staten, fylkeskommune og kommuner b) andre rettssubjekt i saker der de gjør enkeltvedtak eller utferdiger forskrift,

c) selvstendige rettssubjekt der det offentlige direkte eller indirekte har en eierandel som gir mer enn halvparten av stemmene i øverste organet.

d) selvstendige rettssubjekt der det offentlige direkte eller indirekte har rett til å velge mer enn halvparten av medlemmene med stemmerett i det øverste organet.

Firmasøk:

Unntak Rettssubjekt som hovedsakelig driver næring i direkte konkurranse med og på samme vilkår som private. Forskrift kommer med unntak.

Innsyn i rettsdokumenter I forvaltningen: prosesskriv, stevninger ol. I domstolen, domstolsorganer og politiet: administrative avgjørelser, ansettelser ol. Alt som ikke går etter rettspleieloven og straffelov/straffeprosesslov

Konsekvenser: Arkiv – og journalføringsplikt – noen får plikt til utlegg på nett (forskrift) (se ny § 10) Journalen må føres fortløpende Arkivlovens §§ 5 og 6 og arkivforskriftens § 2- 6, 2-7.

Andre viktige prinsipper Forbud mot forskjellsbehandling (§6) Fri gjenbruk - kan brukes til hva du vil (§7) Som hovedregel gratis – betaling forskrift(§8)

Meroffentlighet (§11) I praksis plikt til å gi innsyn når det ikke foreligger et reelt og saklig behov for unntak Avveining offentlighetens interesse/den interessen unntaksbestemmelsen verner

Krav på opplysninger som ikke finnes som en egen sak Krav på innsyn i sammenstillinger av opplysninger som finnes elektronisk. Krav: må kunne gjennomføres med enkle framgangsmåter. § 9 og § 28

Interne dokumenter (§14) Organet har utarbeidet som sin egne interne saksforberedelse (§ 14) –Unntak: generelle retningslinjer om saksbehandlingen, eks UDI Dokumenter til intern saksforberedelse, innhentet utenfra (§ 15). Formål: innhentet/utarbeidet for intern saksbehandling

Interne dokumenter utenfra (§15) Uttalt krav om mer åpenhet Skadekrav – offentliggjøring vil skade saksbehandlingen – påkrevd for å sikre forsvarlighet. Kan dele opp dokumentet

Kan ikke unntas som internt (§16): Saksfremlegg og sakslister til folkevalgt organ Kontrollutvalg, revisjonsorgan og klagenemnder i klagesaker Når en enhet opptrer som part Kommunale særlovsorgan eller foretak

Selvstendig rettssubjekt – aldri internt

§ 16(3):Eget ansvarsområde og beslutningsmyndighet - ikke internt

Dokumenter som KAN unntas: Det kongelige hoff – reiser & taler (§17) Unntak for dokumenter utarbeidet eller mottatt som part i en rettssak (§18) Konsultasjoner med Sametinget (§19)

Utenrikspolitiske hensyn (§20-21) Gjelder kun opplysninger Må alltid være påkrevd av hensyn til utenrikspolitiske hensyn = skadekrav Tilleggskrav (a-c) må være oppfylt

Særlig tungtveiende utenrikspolitiske interesser Rikets sikkerhet - forsvarshensyn - nasjonale trygghetshensyn

Klagenemnd for offentlige innkjøp

Innsyn i offentlige innkjøp (§23) Innsynsrett når valg av leverandør er valgt (avsluttet anbudsrunde) Hvem som har levert inn anbud Hva de andre tilbydere har tilbudt Begrunnelsen for valget

§ 23 – andre unntak Unntak for opplysninger når det er påkrevd av hensyn til en forsvarlig gjennomføring av; -Økonomi -Lønn -Personalforvaltning

Innsyn i søkerlister § 25 annet ledd: Navn KAN unntas Krav til varsling i utlysningsteksten Skal tillegges vekt om stillingen er av særlig offentlig interesse

Hva når du får nei? (§31) Alltid klagerett på avslag. Klagen rettes til den som har avslått. Ikke svar innen 5 dager = avslag Krev ekstra begrunnelse for avslaget