Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Hvem skal oppdra selgerne?
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
STRETCHING FOR STIVE KROPPER Jan-Erik Carlsen Smidig
Kontrakter i Smidig systemutvikling
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Smidige metoder , SCRUM DAGENS : Smidige (agile) systemutviklingsmetoder Kort repetisjon av SU-modellene fra IMT2243-emnet Generelt om Smidige.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Together. Free your energies Kim Andreassen Kanban VS Scrum The final smack down.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
NESO Formannsskole Motivasjon
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
Hvordan gjøre FINN.no raskere?
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
JIRA dreper smidigheten din
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Forelesning Diskursanalyse
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Misjon – å krysse grenser
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Referanser Institutt for statsvitenskap. Agenda Hvorfor referanser? Nettsider og informasjon Referanser i Word Oppgaver.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Relevant questions for the Reference Group
EiT Landsby.
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Trends in the norwegian energy sector:
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Sustainability as practice
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles? Velkommen og introduksjon Smidig 2011 Jan-Fredrik Stoveland-Alfsen Jan-Erik Carlsen Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

dypdykk i historien Vi tar dere med på et 1900 1950 2000 2011 1975 1850 Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

Eget eierskap til produkt og resultat er avgjørende for motivasjon 1900 1950 2000 2011 1975 Karl Marx og fremmedgjøring Eget eierskap til produkt og resultat er avgjørende for motivasjon

1900 1950 2000 2011 1975 Durkheim og studier av selvmord

1900 1950 2000 2011 1975 Sosial integrasjon Regulering Unngå anomisk tilstand ved å alltid ha klare mål for hva som er bra nok

1900 1950 2000 2011 1975 Henry Ford og samlebåndet

Fra Ford til byråkratiet 1900 1950 2000 2011 1975 Fra Ford til byråkratiet Individets verdier og beslutninger må være en innebygget del av produksjonsprosessen

Herzberg og motivasjonsfaktorer 1900 1950 2000 2011 1975 Herzberg og motivasjonsfaktorer De indre og reelle motivasjonsfaktorene er utfordrende arbeid, anerkjennelse og ansvar for egne resultater.

Det er mulig å designe jobber for 1900 1950 2000 2011 1975 Hackman og Oldham: Jobbdesign Variasjon Identitet Oppgavens betydning Autonomi Feedback Det er mulig å designe jobber for maksimal motivasjon!

Peter Drücker og kunnskapsorganisasjoner 1900 1950 2000 2011 1975 Peter Drücker og kunnskapsorganisasjoner Motivasjon hos kunnskapsarbeidere kommer av autonomi og selvstendighet til å bruke kreativitet og kunnskap

Wenger og Communities of Practice 1900 1950 2000 2011 1975 Wenger og Communities of Practice Du skal kultivere – ikke styre - praksisfelleskapet. Det styrer best seg selv.

1900 1950 2000 2011 1975 1995: Scrum ”Empowering people to work together in more creative, innovative and productive ways”

Eierskap til produkt og resultat 1900 1950 2000 2011 1975 Eierskap til produkt og resultat Unngå anomi ved å ha klart definerte mål Teamet bestemmer hvem som gjør hva ”Let people figure out the right thing to do, then do it Ha fokus på mennesket i prosessen Teammedlemmene skal ha direkte eierskap til produktet de leverer Scrum Master er gartner, ikke prosjektleder Indre motivasjonsfaktorer over hygienefaktorer ”Individuals and interactions over processes and tools” Teamet bestemmer scope, gjennomføring og arbeidsform Designe jobber for maksimal motivasjon Teammedlemmene får direkte feedback fra kunden ”Customer collaboration over contract negotiation Autonomi og selvstendighet avler kreativitet og kunnskap Teamet estimerer alle oppgaver Maksimal kommunikasjon gjennom daglige møter Kultiver felleskapet i stedet for å styre det Definition of Done sier hva som er godt nok Capgemini Consulting is the strategy and transformation consulting brand of Capgemini Group Copyright © 2009 Capgemini. All rights reserved.

“If I have seen further it is only by standing on the shoulders of giants” - Isaac Newton

Jan-Erik Carlsen jan.erik.carlsen@capgemini.com Jan-Fredrik Stoveland-Alfsen jan-fredrik.stoveland-alfsen@capgemini.com