Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

«Strykebrettcover og stativ»
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
@hanneersdal 5 grep som gjør at du som designer får bedre kontroll over hva programmereren produserer Yggdrasil 2014 – Hanne Ersdal.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Innovative offentlige anskaffelser
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Velkommen til Scrum-kurs
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Globalisering og norsk bildelindustri.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Cristin 2.0 – Hvor står vi og hva skjer videre? CRIStins oppstartseminar for NVI-rapporteringen 13. oktober 2014.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
ROS-analyse.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Eldre og moderne teknologi
Klubbutvikling oppfølging
Håndtering av kunde ønsker
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Skjønner du ikke hva jeg sier sa du? Anette Grande Urhamar - Bouvet Kundeopplevelse

Veldig kort om Anette Fag: MBA strategi og ledelse NHH Siv.ing datateknikk fra NTNU Psykologi fra UIO Jobb: Senior rådgiver i Bouvet Kundeopplevelse Tidligere Senior Interaksjonsdesigner i Netlife Research

Interaksjonsdesign “ Fagdisiplin som har som oppgave å definere atferden til produkter og systemer som mennesker kan samhandle med”

Hva gjør en interaksjonsdesigner?

1. Vi får en oppgave av kunden

2. Vi løser oppgaven

3. Vi leverer produktet til utvikling

Men så kom en ny verdensorden: Smidig

VS Meg: sola går aldri ned I mitt rike

Lærdommen: et godt samspill øker effektiviteten, skaper bedre produkter og begrenser kostnad for kunden

Tenk et begrenset antall maler tidlig Forside Temaside Temaside Temaside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside

Jobb ut skisser ut fra viktigste brukerbehov Prioriter og fokuser på de viktigste oppgavene for brukerne og se på hva som skal løses hvor Sorter inn i grove kategorier: Temasider Seksjonssider Artikkelsider Forsider Jobb sammen med innholdsprodusenter og utviklere i konseptfasen! Tidlig eierskap til løsningen skaper de beste produktene!

Tegn sammen! Skisser er det beste verktøyet til å få opp en fremstilling av hva vi skal lage sammen Skissene kan veldig gjerne tegnes ut gjennom idéworkshoper med interaksjonsdesign, teknisk, innholdsprodusenter og kunde Interaksjonsdesigner forfiner skissene etter workshoper og disse tas videre til QA

QA-Skissemøter med utvikling Sett av faste, ukentlige møter med utvikling/scrumteamet hvor dere går gjennom skissene steg for steg. Maks 2 skisser pr møte Gjensidig tilbakemelding før godkjenning med kunde

Få godkjenning for de enkleste malene først Og start utvikling og produksjonen av innhold straks malene er implementert artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside OK!

Alle skisser opp på veggen

Bruk Stand-upen godt og sitt samlokalisert Bruk skissene også under stand-up for å tydeliggjøre både for design, utviklere og kunde hva man jobber med Om mulig: sitt sammen når produksjonen pågår slik at det er kort vei til å stille spørsmål til de ulike ansvarlige Til interaksjonsdesignerne: Vær alltid noen skisser i forkant av hver sprint

Kjør godkjenninger etter stridsnivå Enkle sider å bli enige om er artikkelsider/nyhetssider artikkelside artikkelside artikkelside Nyhetsside Nyhetsside Kontaktside Søkeresultat Litt vanskeligere kan det være å diskutere mellomsider Temaside Temaside Temaside De store kampene er oftest på forsidene. Legg denne malen til slutt i prosessen Forside

Sett interne deadliner for malene 

Ha ukentlige produksjons- og godkjenningsmøter med kunde

Viktig! Et tett prosjektløp med hyppige godkjenninger krever at kundene er: Beslutningsdyktige i alle møter Delende og medvirkende til god fremdrift Åpne i dialog både under og etter møter Konkrete i tilbakemeldinger på hvor man ønsker endringer

Takk for meg! anette.urhamar@bouvet.no