Skjønner du ikke hva jeg sier sa du? Anette Grande Urhamar - Bouvet Kundeopplevelse
Veldig kort om Anette Fag: MBA strategi og ledelse NHH Siv.ing datateknikk fra NTNU Psykologi fra UIO Jobb: Senior rådgiver i Bouvet Kundeopplevelse Tidligere Senior Interaksjonsdesigner i Netlife Research
Interaksjonsdesign “ Fagdisiplin som har som oppgave å definere atferden til produkter og systemer som mennesker kan samhandle med”
Hva gjør en interaksjonsdesigner?
1. Vi får en oppgave av kunden
2. Vi løser oppgaven
3. Vi leverer produktet til utvikling
Men så kom en ny verdensorden: Smidig
VS Meg: sola går aldri ned I mitt rike
Lærdommen: et godt samspill øker effektiviteten, skaper bedre produkter og begrenser kostnad for kunden
Tenk et begrenset antall maler tidlig Forside Temaside Temaside Temaside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside
Jobb ut skisser ut fra viktigste brukerbehov Prioriter og fokuser på de viktigste oppgavene for brukerne og se på hva som skal løses hvor Sorter inn i grove kategorier: Temasider Seksjonssider Artikkelsider Forsider Jobb sammen med innholdsprodusenter og utviklere i konseptfasen! Tidlig eierskap til løsningen skaper de beste produktene!
Tegn sammen! Skisser er det beste verktøyet til å få opp en fremstilling av hva vi skal lage sammen Skissene kan veldig gjerne tegnes ut gjennom idéworkshoper med interaksjonsdesign, teknisk, innholdsprodusenter og kunde Interaksjonsdesigner forfiner skissene etter workshoper og disse tas videre til QA
QA-Skissemøter med utvikling Sett av faste, ukentlige møter med utvikling/scrumteamet hvor dere går gjennom skissene steg for steg. Maks 2 skisser pr møte Gjensidig tilbakemelding før godkjenning med kunde
Få godkjenning for de enkleste malene først Og start utvikling og produksjonen av innhold straks malene er implementert artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside artikkelside OK!
Alle skisser opp på veggen
Bruk Stand-upen godt og sitt samlokalisert Bruk skissene også under stand-up for å tydeliggjøre både for design, utviklere og kunde hva man jobber med Om mulig: sitt sammen når produksjonen pågår slik at det er kort vei til å stille spørsmål til de ulike ansvarlige Til interaksjonsdesignerne: Vær alltid noen skisser i forkant av hver sprint
Kjør godkjenninger etter stridsnivå Enkle sider å bli enige om er artikkelsider/nyhetssider artikkelside artikkelside artikkelside Nyhetsside Nyhetsside Kontaktside Søkeresultat Litt vanskeligere kan det være å diskutere mellomsider Temaside Temaside Temaside De store kampene er oftest på forsidene. Legg denne malen til slutt i prosessen Forside
Sett interne deadliner for malene
Ha ukentlige produksjons- og godkjenningsmøter med kunde
Viktig! Et tett prosjektløp med hyppige godkjenninger krever at kundene er: Beslutningsdyktige i alle møter Delende og medvirkende til god fremdrift Åpne i dialog både under og etter møter Konkrete i tilbakemeldinger på hvor man ønsker endringer
Takk for meg! anette.urhamar@bouvet.no