PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007
Datavarehus SamledataForretningsbegreper Kuber Sharepoint Portal 2007 PPS Monitoring Monitoring AnalyseRapportering Excel ReportingServices SQL Server 2005 Kilder ERP DiverseExcel/web/CRM/Etc. Kopi av kilde data UDM Timer Logistikk Økonomi Personal Presentasjon Presentasjon - Portal - Office - Verktøy - Applikasjoner Kopi data (ODS)KopieringInnsamling av data av data(ETL)Produksjon Bruker løsning og idealisert modell idealisert modell Løsningsarkitektur for Datavarehus, Portal, Rapportering og Balansert målstyring Budsjettmodell PPS/SIM Innsats %, Verdi % Innsats %, Verdi % VirksomhetsportalDokumenthåndteringProsjektstyringRapportering/Prognose Compello
Avenir AS > slide 3
Avenir AS > slide 4 Rapportering - Brukergrupper og behov -Generelt 2 brukegrupper -brukere -Superbrukere -Ikke nødvendigvis helt klart skille på brukerne p.g.a kunnskapsnivå og interesser Ofte mye fokus på superbrukere -Klart skille etter jobbfunksjoner Ofte mye fokus på analyse -Prosjektledere – prognoser\estimater, - Avdelingsledere rapportering /kommentarer/oppfølging, -Controller konsernrapportering/Analyse/Ansvar løsning -Workflow/Prosess -Plan Rapportering Tilbakemelding Tiltak Oppfølging
Avenir AS > slide 5 Workflow eksempel
Avenir AS > slide 6 Ulike brukergrensesnitt alternativer - Rapportering WEB (Sharepoint PPS/RS) -Fordeler: Krever ingen installasjon av programvare eller andre komponenter. Høy sikkerhet -Kan tilrettelegges med god funksjonalitet for Workflow/prosessstyring -Ulemper: Mer Rigid oppsett av løsning og ferdig definerte rapporter, brukere kan i mer begrenset grad definere nye rapporter. Mer arbeids/Kostnads-krevende -Egner seg for: Løsninger med Mange brukere, ikke nødvendigvis behov for høy fleksibilitet Office (Excel) -Fordeler: Meget høy fleksibilitet, Rimelig og enkelt å etablere.Rapporter kan defineres av nær sagt hvem som helst. Middels Sikkerhet -Ulemper: Meget fleksibelt oppsett av løsning og ferdig definerte rapporter. Visst krav om en felles versjon av MS Office. NB! Office 2007, I utgangspuntet ingen støtte for Workflow/prosessstyring -Egner seg for: Løsninger med Færre brukere, behov for høy fleksibilitet. Det er en betydelig fordel at alle brukerne operere på samme Office versjon Klientverktøy løsninger (Proclarity, Panorama, BO, etc) -Fordeler: Som regel høy fleksibilitet, Opererer uavhengig av Office versjoner, kan dekke spesielle behov, Kan knyttes mot flere typer BI arkitektur f.eks Oracle, Sybase etc. Sjekk innebygget støtte for workflow og prosessstyring -Ulemper: Dyrt, må normalt installeres lokalt, Krever som regel spesialopplæring av brukere og administratorer -Egner seg for: Spesielle behov, Organisasjoner med sammensatt infrastruktur
Avenir AS > slide 7 Eksempel PPS 2007 Scorecarding CPT2 demo
Avenir AS > slide 8 Hvorfor PPS Scorecards? Tradisjonell Scorecarding – I følge Kaplan & Norton eller andre modeller –(BSM 2005 sertifisert av BSC collaborative 2005) Dashboard type applikasjoner Komplekse rapporter av mer ”ustrukturert” layout.) –NB! Egner seg IKKE til liste-rapporter med store og omfattende hierarkier bruk heller RS til dette. –Også rapporter med data fra flere samtidige kilder Ledelseprosessen (oppfølging kommentarer handlingsplaner m.v)
Avenir AS > slide 9 Reportingservices Forbedret versjon SQL server 2005 –NB! SQL Server 2005 SP2 OLAP rapportering –Dekker alle typer hierarkier også Parent-child –Enkle funksjoner for å lage rapporter med filter- og menyfunksjoner –2 versjoner - Designer beregnet på sluttbrukere og BI development studio for mer avanserte rapporter. Denne er mer beregnet på utviklere og avanserte sluttbrukere –Rask. Kan generere store/omfattende rapporter –Håndterer strukturerte data IKKE ustrukturerte –God formateringsfunksjonalitet –Flere sluttbrukergrensesnitt f.eks WEB, Excel, Powerpoint, Adobe PDF m.v –Kan enkelt integreres med Sharepoint Portal server
Avenir AS > slide 10
Avenir AS > slide 11
Avenir AS > slide 12 Reportingservices: Strukturerte data Ikke prosesstøtte Større antall brukere Ikke ad hoc Større datavolumer Excel: Fleksibilitet Strukturerte og ustrukturerte data Ad-Hoc Enkelt middels antall brukere Ikke prosesstøtte PPS: Fleksibiltet Scorecarding Ustrukturert data Komplekse/sammensatte Rapporter Prosesstøtte Større antall brukere Ikke ad-hoc Sammenfatning