Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Matematikk-natursti for trinn 1
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Forside/oversikt Fag / tema Passer i språkfag Trinn Alle alderstrinn
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Forside/oversikt Fag / tema
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1 & 2. trinn
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Windows Live Messenger Direktemeldingsnettverk Direktemeldingsnettverk Microsoft Messenger 8.0 – X.X Microsoft Messenger 8.0 – X.X En del av Windows Live.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Utdanningsvalg 10.klasse
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
En presentasjon av Elvis Presley
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Hva er viktig for deg? Jobb Bolig Venner FamilieFritid Fysisk aktivitet- /trening Mat/ måltider Aktivitetshjulet kan brukes som inspirasjon før og under.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utdanningsvalg 10.klasse
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse Elevene skal vinne erfaring og få forståelse for måling Mål Tidsbruk 3 timer Programvare Microsoft Word og Microsoft PowerPoint Beskrivelse Elevene skal ved hjelp av instruksjon lage sitt eget papirfly Ute skal de v/hjelp av et skjema gjette hvor langt flyet deres flyr Etter at de har gjettet hvor langt, skal de sjekke om dette stemmer. Som måleinstrumenter bruker de museskritt og rotteskritt Etter endt måling, samles klassen til en felles refleksjon rundt det vi har opplevd. Matematikk, måle, papirfly Søkeord Denne malen er laget slik at du skal kunne utvikle dine egne visninger i det virtuelle læringsrommet. Bruk malen til å dokumentere et spesielt undervisningsopplegg som du ønsker å dele med dine kolleger eller videre ut i kommunen eller resten av landet. Det finnes også en mal på engelsk som gjør det mulig å dele med resten av verden. Slik gjør du det: Bruk malen til å beskrive din egen prosjektinformasjon ved å bruke de punkter og opplysninger som er angitt i de kommende sidene i denne PowerPoint presentasjonen og i de innsatte word-dokumentene. Når du er ferdig med føre inn de opplysningene du ønsker, sletter du bare det som du ikke trenger å svare på, slik at din presentasjon beskriver ditt undervisningsopplegg. OBS! Når du skal angi tittelen på ditt undervisningsopplegg må du gå til Vis, Maler, Lysbildemal og erstatte <Sett inn tittel> med din egen tittel. Her kan du også sette inn et bilde som vises på alle sidene under Innholdsbanneret. Klikk deretter på Lukk malvisning. Slik vises tittelen (og bildet) på alle sidene. Åpne Fil-menyen og velg Lagre som… og lagre dokumentet som en PowerPoint-fremvisning. Når du har fullført alle sidene (husk å lagre underveis) kan du distribuere ditt undervisningsopplegg. Utarbeidet av Linda Andersen, Fjell skole, Drammen Dokumentasjon

Undervisningsopplegg Lær elevene begrepene museskritt og rotteskritt Lag papirfly v/hjelp av instruksjonen, tegn instruksjonen på tavla, eventuelt vis instruksjonen v/hjelp av PowerPoint. Si instruksjonen høyt, samtidig som du lager papirflyet La elevene få en innføring i hvordan de skal bruke skjemaet for måling Gå ut og finn et egnet sted for papirflyging La elevene forske selv Ha en refleksjon med elevene i forhold til hva de gjettet/trodde – og hva som faktisk var resultatet Sammenlign deres muse – og rotteskritt med dine skritt. Får vi like mål ? Hvilke andre muligheter har vi til å måle ? Slik setter du inn et nytt objekt: Åpne Sett inn på menyen og velg Objekt… Sjekk om den filtypen du har finnes ved å bla i rullefeltet Objekttype: Så merker du av for Opprett fra fil og klikk for Bla gjennom… og finn den filen som du ønsker å sette inn.. Velg Vis som Ikon og trykk på endre Ikon, deretter skriver du en beskrivende tekst i tekstfeltet Tekst: og trykker OK Plasser ikonene nederst på bildet. Du kan åpne Vis-menyen, velge Rutenett og støttelinjer… og klikke av for Vise rutenett på skjermen, så vises et rutenett som hjelper deg med å ordne ikonene på linje.

Læringsressurser Matematikk på 1.-4. trinn www.skoleipraksis.no Her kan du legge til andre ressurser som du vil bruke i ”opplegget”. Fyll ut mer………… Dokumentasjon

Gi din evaluering av opplegget: Dette er en aktivitet som elevene syns er morsom og spennende Elevene får god trening i å se, høre og gjøre en instruksjon Elevene får trening i å gjette, løse oppgaver på egenhånd Ved å reflektere over praksis settes tankeprosesser i gang og matematikkspråket florerer  Elevene kan fint jobbe på egenhånd og i små grupper Eksempler: Lag ett dokument som beskriver deg og din skole. Sett gjerne inn bilder som viser deg og dine elever i læringssituasjoner. Bruk Word eller PowerPoint. Lærervurderinger: Tanker og kommentarer fra deltakende lærere, samt råd til nye gjennomføringer. Dokumentasjon

Lærer- & Skoleinformasjon Linda Andersen er lærer v/Fjell skole i Drammen. Jobber som lærer i 1.klasse. VCT laget etter inspirasjon fra Ninni Roland v/Gullhaug skole i Bærum 