Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug. 2003 Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Dag Wiese Schartum, AFIN
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
Vitensenteret i Trondheim
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
NEO-2001, SAS Plaza Hotel, Oslo, 1. okt. 2001Nasjonal IT-satsing:1 IT-satsing i Norge: utilstrekkelig og ikke troverdig Panel-innlegg i Nytenkningsseminaret.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Velkommen til Masterstudiet i informatikk ved NTNU
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
1 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Guttorm Sindre IDI-symposium 14. oktober 2011.
Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2008 Kunstplakett signert Atle Kårstad Pengepremie på ,-
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Velkommen til presentasjon
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
NRT Seminar om publiseringskanaler Dato: Fredag 24. august 2012 Sted: Rom 242 IT-VEST, Gløshaugen NTNU, Trondheim Tid: Kl Målet for seminaret.
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
vil deltagerne lære blant annet:
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Bodø, 20. Nov (rev. 28. Nov. 2000)NTNU-status for informatikk-fagråd1 Statusrapport for IDI, NTNU Norsk fagråd for informatikk, Bodø, 20. nov
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Rettighetsstrukter ved UV. Rettigheter Alle studiekonsulenter som redigerer studiesider har følgende skriverettighet: uv-vtx-studier-skrive Dette gjelder.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator
INTRODUKSJON.
Noen kritiske spørsmål
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Dag Wiese Schartum, AFIN
Tips og triks Slide slettes!
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Tips og triks Slide slettes!
Tilbud og tjenester til studenter
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte , 19 Aug Reidar Conradi Inst. for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) Tel (rc), Fax

Slide 2 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 2 Motivasjon (1) Ingeniørfag og ikke minst informatikk: –Teknologi: kombinere kunnskap og erfaring for å lage nyttige gjenstander/systemer. –Lage ny, “intern” virkelighet – konstruktiv og praktisk syntese, ikke bare studere ekstern virkelighet (blomster, stjerner) – analytisk vitenskap. Store og komplekse systemer: –Eks. vanlig PC har M programlinjer = tusen bøker; dvs. de mest komplekse, menneskeskapte systemer noensinne. Medfører gruppearbeid, i form av prosjekter med mange og muligvis tverrfaglige deltakere.

Slide 3 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 3 Motivasjon (2) Teknologistudier og ikke minst informatikk / systemutvikling vektlegger derfor prosjektarbeid i sin pedagogikk: –IDI anser dette prosjektet som det mest "dannende" av alle sine underviste fag: "learning by doing" (ikke bare "by reading, listening, and seeing"). –Tidligere studenter: - "Dette var faget vi lærte mest av i hele studiet“. –Industri: - "Ingen kan gjøre mer på 3 mnd. enn en slik studentgruppe“, - "Datateknikk-siv.ing. er nyttige fra første dag i første jobb; kan jobbe i gruppe osv.“ –Ekstern fagevaluering fra vår 2000: gir dette prosjektfaget meget godt skussmål.

Slide 4 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 4 Motivasjon (3) Faget kombinerer på 13 uker: de fleste fag fra 1-3. årskurs: som nyttig plattform system/program-utvikling fra forstudie til prototyp praktisk og hektisk arbeid i gruppe under tids/ressurs-press: ekstra trening i gruppe/prosjekt-prosesser realistisk og nyttig oppgave med ekstern kunde skriftlig rapportering av sluttresultat: 400? sider, ofte på engelsk Forventningene er store fra alle parter: institutt, veiledere (faglærere) og hjelpeveiledere eksterne kunder dere selv Vi forventer topp innsats fra første stund! Velkommen til et spennende høstsemester!