UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Praktisk info til prosjektkunder
Use case modellering Kravspesifikasjon
UML & object models av gruppe 8
Databaseteori.
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Nytteverdien av en miljøsaneringsbeskrivelse
IS-102 Klassedefinisjoner
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Bakgrunn. Funksjoner. Nøkkelfunksjoner. Application Manager. View Controller. Validation. Dialog Manager. Clay. Tiger extensions.
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
En kort innføring i Design Patterns
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Objektorientering i systemutvikling god organisering av kode UML som beskrivelsesspråk softwareprosesser.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Software Requirements Elicitation
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Object Oriented Measurement
Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en.
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Identifisere behov – og etablere krav
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Programvare- prosesser - del2 In 140 Forelesning nr. 4 Sommerville kap. 3.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er ofte teknisk, men kan også beskrive biologiske tilstander Tilstandsdiagrammet.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Aktivitetsdiagrammer
Identifisere behov – og etablere krav
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Utlånssystem for datautstyr
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre kommunikasjon mellom utviklere av de to retningene tekstlige beskrivelser, oppgavemodellering og abstrakt interaksjonsmodell

Tekstlige beskrivelser use case: forteller om hva systemet utfører når programmet brukes. Satt opp strukturert med bl.a kontekst, aktører og aktiviteter scenario: forteller om brukeroppførsel med ren tekst altså forskjellig synspunkt, innhold og bruksområder

Tekstlige beskrivelser konklusjon: i use case er det vanskelig å se hvem som utfører hva, men notasjonen blir mye mer kompakt hva som egner seg best avhenger mest av hva man legger vekt på

Oppgavemodellering oppgavemodellering: dele opp oppgaver i sub-oppgaver til trestruktur, løvnodene vil være objekter kan sammenlignes med use case hvis det er delt opp i hva den enkelte bruker opplever i interaksjon med systemet sammenlignes også med aktivitetsdiagram

Oppgavemodellering Konklusjon: både use case og aktivitetsdiagrammer er intuitive, men kan bli uoversiktlige og viser ikke oppdelingen i suboppgaver så godt. oppgavemodellering kan være nyttig, men ikke alltid nødvendig.

abstrakt interaksjonsmodell abstrakt interaksjonsmodell: figur der ulike komponenter i skjermbildet tegnes opp, f.eks vinduer og dialoger sammenlignes med UML`s tilstandsdiagram der hver tilstand er et skjermbilde

abstrakt interaksjonsmodell Konklusjon: tilstandsdiagrammer får problemer hvis et skjermbilde kan ha mange tilstander i et system ellers ingen sammenligning i artikkelen. Hallvard?

UML har ikke verktøy for detaljert interaksjon UAN er en mulighet (User Action Notation) UAN bruker tabeller til å føre opp i hvilken rekkefølge aktiviteter skal utføres samme bruksområde som oppgavemod. den endelige konklusjonen i artikkelen er at UML inneholder verktøy som stort sett er tilstrekkelig for modellering av interaksjon