Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Implementerings- prosessen i Nets
Kryss-kulturell kommunikasjon
Gjenfinningssystemer og verktøy II
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
GROW modellen.
Dokument med bilde, formatere i Word
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Dokumentasjon av en prosess
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Mønstre og tekniske applikasjoner
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hovedprosjekt Prosjektledere: Ståle Furset Torbjørn Vik Oppdragsgiver: Torbjørn Vik.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
En kort innføring i Design Patterns
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Retrospective and Challenges for Model-Based Interface Development Pedro Szekely.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Gruppe 9 - Design Pattern modeling Per I. Jacobsen Synne Nygaard Alfred Skari Anette kjuus Per K. Førrisdal Øystein Rogstad Skule Notø.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
Design patterns: State og Strategy
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Kvalitative og kvantitative metoder
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Metode for systembeskrivelse og
Pluginmodul for medlemsbehandling KomkartWeb Oppgave 17 Halvor Sæther Berge.
Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.
Android-Programmering Våren Introduksjon ActionBar Behovet for forandring Hva er Android ActionBar Tilpasning av ActionBar ActionBar - versjonshåndtering.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1 Breakout-Klone Marius Andreassen Edvard Pedersen
RBA ved System Center Configuration Manager 2012 Ernesto Gonzalez USIT - Gruppe for Windowsdrift.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Peer-To-Peer Cooperative Multiplayer Gaming On Mobile Devices.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Matematikk/literacy LUB
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development - Erik G. Nilsson - Per Magne Bjørnerud

Introduksjon n Det har vært lite behov for å tilpasse brukergrensesnitt til flere platformer de siste 5-10 år. Microsoft har være gjeldende standard. n Mobile enheter med store forskjeller (telefon/PDA/laptop) har på nytt gjort det nødvendig å se på måter for å kunne designe grensesnitt for flere platformer.

Nåværende problemer - 1 n Forskjellige platformer kan ofte kreve grensesnitt som er såpass forskjellige at de ikke har så mye til felles. – For eksempel vil skjermstørrelse spille inn på hvor mange funksjoner som kan vises samtidig. n For å unngå dette må man spesifisere detaljer for hver enkelt platform ved siden av det abstrakte designet – fra et tidlig staduim. n Dette blir ofte MYE jobb. (Kanskje bedre å lage alt fra scratch...)

Nåværende problemer - 2 n Ved å bruke en abstrakt modell for forskjellige platformer, ender man ofte med et "felles minste multiplum". n Platformer has spesifikke løsninger og standarder i grensesnitt. Disse kan ikke ivaretas i det abstrakte designet. n En GUI som skal være generell, ender ofte bare opp med å bruke de enkleste løsningene.

Compound User Interfaces n For å løse dette er det behov for en kombinasjon av det generelle og det spesielle. n Men problemet med en slik kombinasjon er at man lett låser seg til et bestemt problem. – Hvis man lager et grensesnit for å skrive timelister, bør deler av dette også kunne gjenbrukes når man skal lage utgiftsrapporter. n Elementer bør markere at det finnes en dialog, men ikke detaljert spesifisere elementene i disse.

Interface Patterns n Løsningen på disse problemene kan være å benytte mønstre av komponenter som trengs for å løse en gruppe av problemer. n Deretter kan man benytte detaljerte beskrivelse for hvordan enkelte elementene i mønstrene skal implementeres på en platform.

Mønstre Oppbygningen av abstrakte elementer av grensesnittet. Detaljerte implementasjoner

Eksempel - Desktop

Eksempel - PDA

Implementasjon - Filbehandling

Implementasjon - Organisasjon

Diskusjon n En slik fremgangsmåte danner basis for en felles UI-spesifikasjon over flere platformer, uten å måtte gjøre store mengder ekstra spesifisering for hver platform. n Det er mulig å mappe mønstrene til forskjellige plattformer på en måte som ivaretar plattformens typiske oppsett av grensesnitt. n For å bruke denne fremgangsmåten, er det meget viktig å finne de riktige abstrakte mønstrene. n God mapping for hvert mønster er også nødvendig – men dette er mer rett frem.

Da var det slutt...