1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/3 2004 - I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
ambisjoner og realiteter
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Rammer for petroleumstilsynet sin oppfølging av dykkevirksomheten.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
TILSETTINGER.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
SUT prosessen - status og erfaringer.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Ptils oppfølging av entreprenørene
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Samhandling leder/verneombud
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Kvalifikasjon og sertifikatkrav DSO jobber for en høyning og sikring av kvalifikasjons- og sertifikatkrav for ansatte på flyttbare innretninger. Forhandlinger.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
3 Marius Stub.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Arbeidsmiljøet for ansatte
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Møte om livbåter
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Forskrift om Internkontroll
Ymse om regelverksutvikling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet (Ptil) fremgår følgende: ”Da tiden nå nærmer seg kraftig for at Transocean Leader kommer inn på norsk sokkel ber vi om at Petroleumstilsynet grundig sjekker kvalifikasjonene til personellet om bord”.

2) På bakgrunn av DSO sin henvendelse var det utstrakt korrespondanse med Transocean for å få opplysninger om hva de hadde lagt til grunn med hensyn til kompetanse for personell som skulle utføre marine operasjoner. Sjøfartsdirektoratet ble involvert i saken for å yte bistand. 6/5 - Brev fra Ptil til Transocean, DSO kopiadressat. Her foretas blant annet oppsummering med hensyn til regelverkskravene.

2A) Aktivitetsforskriften § 19 Kompetanse ”Det skal sikres at personellet til enhver tid har den kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre aktivitetene på en trygg måte i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen”.

2B Veiledning Aktivitetsforskriften § 19 Kompetanse ”For å oppfylle kravet til kompetanse på området helse, arbeidsmiljø og sikkerhet bør: f) Sjøfartsdirektoratets forskrift nr. 687 om kvalifikasjonskrav for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøyer og flyttbare innretninger som er registrert i et nasjonalt skipsregister, brukes for marine operasjoner”.

2c Sjøfartsdirektoratets forskrift er ikke et krav. Den er en norm for de som har ansvar for marine operasjoner. Det stilles ikke krav til bestemte stillingskategorier, men til de som har ansvar for marine operasjoner. For de som har ansvar for marine operasjoner må Sjøfartsdirektoratets forskrift følges, eller andre løsninger som er på tilsvarende nivå.

2D HMS-regelverket stiller i noen tilfeller krav om at andre myndigheters regelverk helt eller delvis skal følges. Da fremgår dette som et krav i forskriftsteksten. Eksempel: Aktivitetsforskriften § 40, Bruk av arbeidsutstyr: ”Arbeidsutstyr som omfattes av § 2 og § 4 i forskrift 26. juni 1998 nr. 608 om bruk av arbeidsutstyr, sist endret 14. desember 2000 nr. 1421, skal brukes etter bestemmelsene i den forskriften, med unntak av § 16, kapittel VIII og kapittel IX ”.

3) 6/5 – Brev fra DSO til Ptil. De gir uttrykk for at de er uenige i at Sjøfartsdirektoratets regelverk ikke får direkte anvendelse, men kun er en norm. Sett i lys av Ptils brev av 6/5 til Transocean ber de om at Ptil foretar en ny gjennomgang. 14/5 – Brev fra Ptil til DSO. Vi opplyste at vi ikke kunne se at det hadde fremkommet nye momenter i saken som gjorde at Ptil vurderte saken annerledes. Vi ga også en redegjørelse for bruk av normer i HMS-regelverket.

4) Etter vårt brev av 6/5 til Transocean hadde vi ytterligere korrespondanse med Transocean med hensyn til kompetanse for personell på Transocean Leader. 19/5 – Møte vedrørende arbeidstakermedvirkning i Transocean. Her var både Transoceanledelsen og DSO tilstede. Spørsmål om inntak av innretninger på norsk sokkel var også et spørsmål som ble tatt opp på møtet. 3/6 – Brev fra DSO til Sjøfartsdirektoratet vedrørende kvalifikasjonskrav til Transocean Leader. 7/6 – Telefaks fra DSO til Ptil. De viser til IMOs krav. De mener at det av disse er sertifikatkrav til plattformsjef og annet maritimt personell på flyttbare innretninger som Transocean Leader. Dette sammen med tidligere dokumentasjon mener de bør medføre at Ptil griper inn.

5) 14/6 – Brev fra Ptil til Sjøfartsdirektoratet vedrørende bistand i forbindelse med verifikasjon av maritim kompetanse på Transocean Leader. 18/6 – Brev fra Sjøfartsdirektoratet til DSO. De opplyser at de ikke har myndighet på utenlandsk registrerte innretninger. De opplyser at vi har bedt om Sjøfartsdirektoratets bistand i denne saken. 22/11 – Brev fra Ptil til DSO. Der gjør vi oppmerksom på at vi etter verifikasjonen ikke har innvendinger til de maritime kvalifikasjonene til bemanningen på Transocean Leader.

5A) Dersom myndighetene finner virksomheten i overensstemmelse med regelverket, fatter ikke myndighetene noe enkeltvedtak, det er ikke noe å fatte enkeltvedtak om. Enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 bokstav a. ”enkeltvedtak - et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer”. Ptil fatter enkeltvedtak når de gir for eksempel: -- pålegg -- unntak -- samtykke

6) Følgende stillingskategorier ble vurdert: - ”Barge Supervisor” – målt mot krav til plattformsjef - ”Assistant Barge Supervisor” – målt mot krav til stabilitetssjef - ”Maintenance Supervisor” – målt mot krav til teknisk sjef - ”Chief Mechanic” – målt mot krav til teknisk assistent 30/11 – Brev fra DSO til Arbeids- og sosialdepartementet (ASD), de ber om et møte med statsråden vedrørende Transocean Leader. 13/12 –DSO møte med statsråden. 14/ – Brev fra DSO til Ptil, DSO stiller på ny spørsmål ved at Sjøfartsdirektoratet sitt regelverk ikke er krav i HMS-regelverket, men kun en norm. DSO ber Ptil fatte et vedtak.

6A) I forbindelse med verifikasjonen vurderte en det personellet som hadde ansvar for de marine operasjonene, og hvor Sjøfartsdirektoratets forskrift derfor var aktuell som norm. Plattformsjef hadde på Transocean Leader ikke ansvaret for marine operasjoner. Derfor omfattet ikke verifikasjonen plattformsjef. Sjøfartsdirektoratets forskrift var ikke aktuell som norm for plattformsjef

7) 18/2 – Ptil brev til DSO som er svar på DSO sitt brev av 14/1. Det redegjøres blant annet for hvorfor vi ikke har fattet vedtak og heller ikke kan fatte noe vedtak vedrørende bemanningen på Transocean Leader. 11/3 – Elektronisk post fra DSO til Ptil hvor de på ny gir uttrykk for at de ikke kan forstå at det er riktig at Sjøfartsdirektoratet sitt regelverk ikke er et krav når det gjelder petroleumsvirksomheten på sokkelen. 19/5 – Elektronisk post fra DSO til ASD, ber om et nytt møte med statsråden.

7A) I Ptil sitt brev av 18.2 opplyser vi om, etter spørsmål, at det ifølge regelverket ikke er noe som gir hovedtillitsvalgt og DSO rett overfor Transocean til å kreve innsyn i kvalifikasjonene til alle ansatte.