NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker
Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet opptreden Derfor viktig nå: Tydeliggjøre de viktigste prosjektene for S-T i NTP Forankring og oppslutning i fylket/regionen Aktivt informasjons- og påvirkningsarbeid
Målsettinger for Sør-Trøndelag E6 Sør – 3 ”pakker” (FT ) Pakke 1: Tonstad-Jaktøien – Inngår i Miljøpakke Trondheim Som også = Sluppen – Stavne – Bompengeinnkreving ”betydelig” – Mål: Iverksetting 2010 Pakke 2: Skjerdingstad – Håggåtunnelen (Støren) – Bompengeinnkreving ca 80% –Mål: Iverksetting 2012/13 Pakke 3: Sør for Støren – Oppdal sentrum, iverksetting 2010 – Korporals bru-Vindalsliene, iverksetting 2010 – Begge forutsatt 100% statlig finansiert, men kan se hele strekningen som én samlet pakke (med bompenger) hvor statens andel inngår E39 Harangen - Høgkjølen Iverksetting 2010 Elektrifisering Trønderbanen Iverksetting (første del av planperioden) Økt ramme Øvrige riksveger Mål: Doblet ramme, evt betydelig bedre vilkår for satsing i 10- årsperioden For eksempel at Vegvesenets planleggingsramme økte fra 14,5 mrd til 30 mrd
E6 Pakke 1: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 1: Tonstad-Jaktøien Inngår i Miljøpakke Trondheim Som også = Sluppen–Stavne Betydelig bompengeandel/annen lokal finansiering Mål: Iverksetting 2010 NTP Pakke 1: Jaktøien-Tonstad: 1500 Mkr, oppstart 2010 Foreløpig fullfinansiering med bompenger Sluppen-Stavne: (”aktuelt” med) 300 mill i Betinget av opplegg for delvis bompengefinansiering.
E6 Pakke 2: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 2: Skjerdingstad – Håggåtunnelen (Støren) Bompengeinnkreving ca 80% Mål: Iverksetting 2012/13 NTP Pakke 2: Skjerdingstad – Støren: Ikke omtalt, men indirekte: – SD ”er kjent med at kommunene langs E6 og rv. 3 mellom Oppland grense og Trondheim har gått inn for prinsippet om delvis bompenge- finansiert utbygging av E6 på denne strekningen. – SD ”er i utgangspunktet positiv til et slikt initiativ. Statens eventuelle andel … vil utgjøre den statlige finansieringen av de prosjekter som er foreslått gjennomført eller startet opp i planperioden.”
E6 Pakke 3: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 3: Sør for Støren – Oppdal sentrum, iverksetting 2010 – Korporals bru-Vindalsliene, iverksetting 2010 – Begge forutsatt 100% statlig finansiert, men kan se hele strekningen som én samlet pakke (med bompenger) hvor statens andel inngår NTP Pakke 3: Vindalsliene-Korporals bru: – Oppstart i (70 mill.kr) – Fullføring i (300 mill.kr), totalt 370 mill.kr, alt statlige midler. E6 Oppdal sentrum: – Statlige midler til fullfinansiering i Mer om E6 Soknedalen (også Melhus- Støren?) ”Aktuelt å bruke statlige midler i siste seksårsperiode. Omfanget av utbygging avhenger av om det blir tilslutning til et samlet opplegg for delvis bompenge-finansiering av E6 på strekningen Oppland grense – Trondheim.”
E39: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK E39 Harangen - Høgkjølen NTP E39 Harangen - Høgkjølen Oppstart (100 mill) Fullføring i (260 mill), totalt 360 mill.kr.
Øvrige riksveger: Målsettinger Vs. NTP-forslaget Økt ramme Øvrige riksveger Dobling(?) i 10-årsperioden fra 14,5 mrd til 30 mrd Økt ramme Øvrige riksveger – videreført 2009-ramme – vurderes nærmere i Kommuneproposisjonen ifm overføring av vegnett til fylkene – Rentekompensasjons-ordning lansert
Trønderbanen: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Elektrifisering Trønderbanen NTP Elektrifisering Trønderbanen Vurderes for ”…oppgradering av strekningen Trondheim-Steinkjer på Trønderbanen. I denne sammenheng vil det også bli vurdert om det skal foretas en elektrifisering av banestrekningen. …vil bli vurdert i andre del av planperioden …elektrifisering av Meråkerbanen, inklusiv behov for fjernstyring og annen opprustning av banen, bli(r) vurdert (samtidig).”
Fokus i arbeidet fremover? 1.Sikre og forsterke E6 Støren- Oppdal + E39 a)Forplikte på de forslagene som ligger inne b)Forsere statens bidrag = raskere realisering 2.Vurdere samlet prosjektpakke E6 a)Jf formuleringer om mulig økte statlige midler Soknedal dersom samlet bompengepakke b)Samlet bomfinansiering Melhus- Oppdal – felles innkreving for alle delstrekninger c)Trondheim med, eller se Miljøpakken for seg? 3.Økt statlige bidrag til Miljøpakke Trondheim, inkl E6 a)700 mill til vei og miljøtiltak = 12% statlig bidrag. Oslo/Bergen har % b)Merk: Miljøpakken har 15- årsperspektiv, NTP er 10 år. 4.Trønderbanen – fremskynde elektrifisering? 5.Kommuneproposisjonen a)Økonomiske rammer og betingelser for overføring av vegnettet til fylkeskommunene