NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Bergen en sykkelby med potensiale
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Møreaksen - et samlet fylke
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
ASKØY KOMMUNE INVESTERINGER I BYGG OG ANLEGG 2011 – 2014
Nasjonal Transportplan
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Utredninger og planfase
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Skredsikring fra 2010 til nå
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Jernbane i Trøndelag
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Utskrift av presentasjonen:

NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker

Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet opptreden Derfor viktig nå: Tydeliggjøre de viktigste prosjektene for S-T i NTP Forankring og oppslutning i fylket/regionen Aktivt informasjons- og påvirkningsarbeid

Målsettinger for Sør-Trøndelag E6 Sør – 3 ”pakker” (FT ) Pakke 1: Tonstad-Jaktøien – Inngår i Miljøpakke Trondheim Som også = Sluppen – Stavne – Bompengeinnkreving ”betydelig” – Mål: Iverksetting 2010 Pakke 2: Skjerdingstad – Håggåtunnelen (Støren) – Bompengeinnkreving ca 80% –Mål: Iverksetting 2012/13 Pakke 3: Sør for Støren – Oppdal sentrum, iverksetting 2010 – Korporals bru-Vindalsliene, iverksetting 2010 – Begge forutsatt 100% statlig finansiert, men kan se hele strekningen som én samlet pakke (med bompenger) hvor statens andel inngår E39 Harangen - Høgkjølen Iverksetting 2010 Elektrifisering Trønderbanen Iverksetting (første del av planperioden) Økt ramme Øvrige riksveger Mål: Doblet ramme, evt betydelig bedre vilkår for satsing i 10- årsperioden For eksempel at Vegvesenets planleggingsramme økte fra 14,5 mrd til 30 mrd

E6 Pakke 1: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 1: Tonstad-Jaktøien Inngår i Miljøpakke Trondheim Som også = Sluppen–Stavne Betydelig bompengeandel/annen lokal finansiering Mål: Iverksetting 2010 NTP Pakke 1: Jaktøien-Tonstad: 1500 Mkr, oppstart 2010 Foreløpig fullfinansiering med bompenger Sluppen-Stavne: (”aktuelt” med) 300 mill i Betinget av opplegg for delvis bompengefinansiering.

E6 Pakke 2: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 2: Skjerdingstad – Håggåtunnelen (Støren) Bompengeinnkreving ca 80% Mål: Iverksetting 2012/13 NTP Pakke 2: Skjerdingstad – Støren: Ikke omtalt, men indirekte: – SD ”er kjent med at kommunene langs E6 og rv. 3 mellom Oppland grense og Trondheim har gått inn for prinsippet om delvis bompenge- finansiert utbygging av E6 på denne strekningen. – SD ”er i utgangspunktet positiv til et slikt initiativ. Statens eventuelle andel … vil utgjøre den statlige finansieringen av de prosjekter som er foreslått gjennomført eller startet opp i planperioden.”

E6 Pakke 3: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Pakke 3: Sør for Støren – Oppdal sentrum, iverksetting 2010 – Korporals bru-Vindalsliene, iverksetting 2010 – Begge forutsatt 100% statlig finansiert, men kan se hele strekningen som én samlet pakke (med bompenger) hvor statens andel inngår NTP Pakke 3: Vindalsliene-Korporals bru: – Oppstart i (70 mill.kr) – Fullføring i (300 mill.kr), totalt 370 mill.kr, alt statlige midler. E6 Oppdal sentrum: – Statlige midler til fullfinansiering i Mer om E6 Soknedalen (også Melhus- Støren?) ”Aktuelt å bruke statlige midler i siste seksårsperiode. Omfanget av utbygging avhenger av om det blir tilslutning til et samlet opplegg for delvis bompenge-finansiering av E6 på strekningen Oppland grense – Trondheim.”

E39: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK E39 Harangen - Høgkjølen NTP E39 Harangen - Høgkjølen Oppstart (100 mill) Fullføring i (260 mill), totalt 360 mill.kr.

Øvrige riksveger: Målsettinger Vs. NTP-forslaget Økt ramme Øvrige riksveger Dobling(?) i 10-årsperioden fra 14,5 mrd til 30 mrd Økt ramme Øvrige riksveger – videreført 2009-ramme – vurderes nærmere i Kommuneproposisjonen ifm overføring av vegnett til fylkene – Rentekompensasjons-ordning lansert

Trønderbanen: Målsettinger Vs. NTP-forslaget STFK Elektrifisering Trønderbanen NTP Elektrifisering Trønderbanen Vurderes for ”…oppgradering av strekningen Trondheim-Steinkjer på Trønderbanen. I denne sammenheng vil det også bli vurdert om det skal foretas en elektrifisering av banestrekningen. …vil bli vurdert i andre del av planperioden …elektrifisering av Meråkerbanen, inklusiv behov for fjernstyring og annen opprustning av banen, bli(r) vurdert (samtidig).”

Fokus i arbeidet fremover? 1.Sikre og forsterke E6 Støren- Oppdal + E39 a)Forplikte på de forslagene som ligger inne b)Forsere statens bidrag = raskere realisering 2.Vurdere samlet prosjektpakke E6 a)Jf formuleringer om mulig økte statlige midler Soknedal dersom samlet bompengepakke b)Samlet bomfinansiering Melhus- Oppdal – felles innkreving for alle delstrekninger c)Trondheim med, eller se Miljøpakken for seg? 3.Økt statlige bidrag til Miljøpakke Trondheim, inkl E6 a)700 mill til vei og miljøtiltak = 12% statlig bidrag. Oslo/Bergen har % b)Merk: Miljøpakken har 15- årsperspektiv, NTP er 10 år. 4.Trønderbanen – fremskynde elektrifisering? 5.Kommuneproposisjonen a)Økonomiske rammer og betingelser for overføring av vegnettet til fylkeskommunene