Fagopplæring -yrkesfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Informasjon om læreplass
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Læring på arbeidsplassen
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Hvordan søke jobb som lærling? Rettigheter og plikter som lærling
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Samling 7. april 2010 Mulighetenes Oppland. Agenda: Nettsiden Tilskudd – satser for 2010 og regjeringens tiltakspakke.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Lærekandidatordningen
Orientering om inntaket
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
Rogaland Fylkeskommune
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
har vi gleden av å invitere til
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Foto: Bjørn Erik Olsen FAG-/NETTVERKSAMLING TIP 20. mars 2015 Marit Dalsvåg Ramskjell.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)

Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Kokk- og servitørfag Vg2 Videregående skole trinn 1, - Restaurant - og matfag RESTAURANT OG MATFAG: SERVITØR* KOKK* INSTITUSJONSKOKK* BAKER KONDITOR.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
Formidling til læreplass….
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Læreplass Torbjørn Håmsø
Formidling til læreplass 2018
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Fagopplæring -yrkesfag fag- og svenneprøve kompetansebevis

Antall søkere: 1086 Antall formidlet: 803 Antall uten tilbud: 16 Formidling Antall søkere: 1086 Antall formidlet: 803 Antall uten tilbud: 16 1086 økning på Vigo web, 60 fra forrige år. 803 er de med ungdomsrett/voksenrett|. Ca 1800 avslutter vg2 YF, jobb, omvalg, påbygning

Søkeprosessen Vigo innen 1. mars/1. feb Direkte til bedriften Vigos funksjon Spesialtilpassa opplæring søker 1. feb, lærekandidater og ekstra oppfølging Lærlingene må søker jobb på vanlig vis – på samme måte som når du og jeg søker jobb. Alle bør søke Vigo selv om de har læreplass - Få bedriften til å sende inn bekreftelse på læreplass hvis det er gjort avtale. 61 ut av STFK, 108 inn fra andre fylker. Fagopplæring registrer lærlingene i Vigo. Poengter at man må gjøre seg fortjent til i få læreplass. 50% av de har lærekontrakt har hatt PTF i bedrift. Avtales kanskje allerede på Bedriftene ønsker å vite noe om elevene, lurt å vise frem, lurt å oppfordre eleven til være åpen på dette, eleven må samtykke. Enkle tilrettelegginger kan gjøre jobben mye enklere. En lærling har GPS pga problemer med å orientere seg. Egen veileder. Sakkyndige vurderinger er ofte dårlig i fht. Mål i bedrift. – opplæringskontorene kan delta i å utforme sakkyndige vurderinger.

Formidling Ingen har krav på læreplass Eleven må søke læreplass (jobb) Bedriften bestemmer hvem som tilbys lærekontrakt. Søknad med cv Prosjekt til fordypning Intervju – personlig fremtreden Forutsetninger for å arbeide i faget Fravær – karakterer Lærlingen er ansatt i bedriften. Lærekontrakt (opplæringsloven) Arbeidsavtale (aml., ferielov og trygdelov) Lærlingen inngår i bedriftens bemanning. Lærlingens lønn er ca 50 % av fagarbeiderslønn Opplæring og produksjon hånd i hånd (opplæringstid/verdiskaping). Praktisk opplæring også i ”teoretiske” fag (kompetanseutvikling). 85% av kontraktene er via opplæringskontor – stor fordel for lærlingen. Må være tilgjengelig med oppdatert telefonnr, hotmailadresser som ikke er egnet til jobbsøkning – alkis@hotmail.com / sextoy69@hotmail.com Lærlinger har samme rettigheter som vanlig arbeidstaker + opplæringsloven. Bedre å starte lavt (lærekandidat) å heller bli lærling – ingen i bedrift vil si at du ikke duger – foreldre ikke innvolvert. Hva vil familien mene om skolen? Bedre med kompetansebevis enn en bekreftelse på at du har avslutta et arbeidsforhold Over 2000 lærlinger og 16 opplæringskontrakter, 1 i Trondheim og resten i distriktet. En del opplæringskontor/skoler er redd for at lærekandidaten skal ta en plass for en lærling, kanskje lærekandidaten kan i en bedrift med snevrere produksjon. Komme tilbake som Praksiskandidat, uten krav om bestått fellesfag. NAV meget viktig samarbeidspartner. Vi disponerer ingen plasser Lærekandidater må få vise seg fram. Viktig læring i at de blir sendt hjem fra bedriften, skolen må være åpen på problemene.

Arbeidssøker Hva må elevene øve på? Huskeliste Intervju Tilgjengelighet CV Øve på intervju, samarbeid med lokalt næringsliv, opplæringskontor, ungdomsbedrift. Tverrfaglig jobbing i skolen, skriving av søknad og CV Jobbsøkeren må være tilgjengelig. NAV sine hjemmesider har mye om jobbslking Jobbe med å møt presis, antrekk, piercing PTF elevene følger arbeidslivets arbeidstid

Dimensjonering - prognoser Hovedmodellen 2+2 2 år i skole krever penger og politiske vedtak. 2 år i bedrift krever et lønnsomt arbeidsliv. Arbeidslivets fremtidige opplæringskapasitet er styrende. Ikke direkte sammenheng mellom opplæringskapasitet og konjunkturer. Holdbare prognoser er avgjørende. Alle opplæringskontor bidrar på vegne av sine bransjer. Prognosene går 3 år fram i tid. Skriftlig uttalelse til fylkeskommunen ved Y-nemnda. Prosjekt prognoser. Fiskefag har ikke kultur for å ta inn lærlinger, men har stort behov for folk. Tilbudsstruktuer en basert på dette

Lærekandidater Hvordan skal vi bli bedre Langsiktig planlegging Skolen spiller en sentral rolle Forskrift §11-7 http://www.stfk.no/upload/Søking/Vedleggsskjema%20lærekandidater-2007.pdf 6 inngått i høst, 5 i Orkdalen Må være avtalt, må være utplassering, klart allerede på vg1 Laærekandidatordningen må bli gjort bedre kjent + at det er mulig å søke om ekstra tilskudd også for lærekandidater. Ikke samsvar mellom antall på spesialundervisning og lærekandidater. Nordtrøndelag 50 000, 70 lærekandidater i 2010 Har tilgang på PPT, jobb mens kandidaten har rett.

Unntak §4-7

Prosjekt formidling Struktur for samarbeid i formidlings prosessen Hvem gjør hva? Hva må gjøres når? Lærekandidat Årets forsøk. Ferdig skisse på hvem som gjør hva Hvor mange vg3 i skole Praksisplasser i bilfag og byggfag + noen i tillegg. Målet er lærekontrakt

Spørsmål?