1 Status for tid til forskning ved UiO Prorektor Haakon B. Benestad, Universitetet i Oslo Etter gjennomføringen av studiereformen var det mange som klaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Refleksjoner over funn i ARK
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

1 Status for tid til forskning ved UiO Prorektor Haakon B. Benestad, Universitetet i Oslo Etter gjennomføringen av studiereformen var det mange som klaget over for lite sammenhengende tid til forskning. Men vi manglet kvantitative data …

2 QuestBack-spørreundersøkelsen ved UiO, primo oktober 2008: Noen bakgrunnsdata 816 fast ansatt vitenskapelig personell svarte på undersøkelsen, dvs. en svarprosent på 50,2 Av disse er 216 kvinner, 531 menn og 69 har ikke oppgitt kjønn 151 personer oppgav å være 45 år eller yngre, og 600 eldre enn 45

3 Fakultetstilhørighet ble oppgitt som følger: 9 personer fra Det teologiske fakultet 34 fra Det juridiske fakultet 168 fra Det medisinske fakultet 164 fra Humanistisk fakultet 196 fra Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet 35 fra Odontologisk fakultet 100 fra Det samfunnsvitenskaplige fakultet 61 fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet 33 fra Museene 10 fra Sentre 2 med annen tilknytning Totalt har 812 personer oppgitt fakultetstilhørighet

4

5

6

7 Hvordan vurderer du din egen tidsbruk i forhold til følgende FORSKNINGSOPPGAVER? TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Forskningsaktiviteter (litteratur- og kildestudium, datainnsamling) 57% 29% 58% 23% 58% 25% Delta(r) i forskningsgrupper 54% 21% 55% 19% 55% 21% Bearbeide og sammenfatte forskningsresultat 52% 32% 55% 27% 53% 30% Utforme søknad og rapportere om bruk av forskningsmidler – nasjonalt 44% 19% 45% 16% 43% 21%

8 Tidsbruk, fortsetter TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Utforme søknad og rapportere om bruk av forskningsmidler – internasjonalt 27% 11% 23% 12% 26% 12% Delta på nasjonale konferanser 39% 2% 38% 1,9 % 37% 1,7 % Delta på internasjonale konferanser 60% 12% 54% 12% 59% 12%

9 Tidsbruk, fortsetter TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Annen reisevirksomhet i forbindelse med forskning 44% 10% 41% 6,3 % 43% 11% Bedømme og kommentere andres forskning (redaksjonsråd, review, faglige seminarer o.l. 61% 23% 57% 24% 61% 22% Eksternt betalt konsulentoppdrag 19% 0,6 % 17% 1% 19% 0,5 %

10 Hvilke av følgende påstander passer best for din arbeidssituasjon? «I perioder utenom forskningstermin, gjøres forskning oftest:...» TotaltKvinnerYngre I perioder MED undervisning, veiledning og sensur, INNENFOR normal arbeidstid (8-17)15 %12 %15 % I perioder MED undervisning, veiledning og sensur, ETTER normal arbeidstid (8-17)39 %37 %38 % I perioder UTEN undervisning, veiledning og sensur40 %44 %41 % Ikke relevant6,8 %7,4 %6,7 %

11 Hvordan vurderer du din egen tidsbruk i forhold til følgende UNDERVISNINGS/VEILEDNINGSOPPGAVER? TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Planlegging, forberedelse og gjennomføring av egen undervisning 41% 48% 37% 54% 40% 48% Arbeid med studieplaner, program- og emnebeskrivelser 41% 17% 38% 22% 38% 18% Veiledning og tilbakemelding på obligatoriske studentarbeider (bachelornivå) 36% 15% 26% 22% 36% 13%

12 Tidsbruk UNDERVISNINGS/VEILEDNINGSOPPGAVER? TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Veiledning og tilbakemelding på masteroppgaver 37% 35% 40% 36% Doktorgradsveiledning 34% 40% 32% 38% 34% 42% Ekskursjoner/feltkurs 8,8% 2,4 6,8% 1,9 8% 2,2

13 Tidsbruk UNDERVISNINGS/VEILEDNINGSOPPGAVER? TotaltKvinnerYngre En del tid Mye tid En del tid Mye tid En del tid Mye tid Planlegging, forberedelse og gjennomføring av eksamen og sensur 57% 17% 51% 22% 56% 17% Bedømmelse av doktorgrader 45% 6,1 44% 7,5 44% 5,1 Evaluering av og rapportering om egen undervisning 38% 1,7 39% 3,7 38% 1,7

14 I løpet av det siste året, hvilke FORMIDLINGSOPPGAVER har du brukt tid på? Foredrag og debatter utenfor UiO71 % Populærvitenskapelig publisering51 % Arbeid med lærebøker og elektroniske læringsressurser47 % Faglige uttalelser, utredninger, spesialerklæringer o.l. til offentlige organer40 % Deltagelse i radio- og TV-program38 % Deltagelse i samfunnsdebatten gjennom dags- og ukepresse27 %

15 Er det lettere eller vanskeligere for deg å finne rom til forskning nå, sammenlignet med 6 år tilbake (før Kvalitetsreformen)? TotaltKvinnerYngre Betydelig vanskeligere20 %21 % Vanskeligere33 %29 %33 % Likt som for 6 år siden21 %14 %18 % Lettere5,3 %4,2 %4,7 % Betydelig lettere0,7 %0,5 %0,7 % Ikke relevant20 %32 %23 %

16 I forhold til din forskningssituasjon, mener du at du har...? MEDHFMNSVUV For lite tid til forskning totalt 63 %58 %60 %55 %48 % Tilstrekkelig tid til forskning, men tiden blir for oppstykket 30 %32 % 34 %46 % Tilstrekkelig med sammenhengende tid til forskning6,0 %5,5 %7,1 %9,0 %4,9 % Ikke relevant0,6 %4,9 %1,5 %2,0 %1,6 %

17 Hvor viktig anser du følgende tiltak er for å legge til rette for sammenhengende tid til FORSKNING? TotaltKvinnerYngre Meget viktigViktig Meget viktigViktig Meget viktigViktig Lage årlige arbeidsplaner som settes opp i samråd med ledelsen12 %28 % 16 % 30 %13 %28 % Mer administrativ støtte i søknadsprosesser23 %39 % 30 % 40 %24 %39 % Mer administrativ støtte til rapportering23 %34 % 29 % 33 %24 %34 % Bedre støtteapparat (f.eks. flere vitenskapelige assistenter, tekniske stillinger)38 %37 % 43 % 38 % 37 %

18 Tiltak for sammenhengende tid til FORSKNING, forts. TotaltKvinnerYngre Meget viktigViktig Meget viktigViktig Meget viktigViktig Økt bruk av forskningsterminer38 %42 % 47 % 39 %37 %41 % Større konsentrasjon av undervisningen i deler av semesteret32 %40 % 44 % 34 % 38 % Konsentrere undervisningen til ett semester i løpet av året26 %33 % 32 % 28 %31 % Flere rene undervisningsstillinger14 %24 % 13 % 24 %16 %25 %

19 Tiltak for sammenhengende tid til FORSKNING, forts. TotaltKvinnerYngre Meget viktigViktig Meget viktigViktig Meget viktigViktig Bedre støtteapparat (f.eks. Undervisnings- assistenter)18 %38 % 19 % 40 %19 %37 % Tettere samarbeid med andre undervisere4,9 %36 % 5,4 % 48 %5,1 %35 % Mer og bedre bruk av Fronter i undervisningen1,6 %9,9 % 1,5 % 12 %1,4 %9,4 % Større emner, f.eks. flere 20 studiepoengsemner5,4 %16 % 8,9 % 17 %4,9 %15 %

20 Tiltak for sammenhengende tid til FORSKNING, forts. TotaltKvinnerYngre Meget viktigViktig Meget viktigViktig Meget viktigViktig Mindre valgfrihet for studentene4,1 %13 % 3,7 % 16 %4,3 %11 % Unngå å opprette emner som er avhengig av at kun én person kan gi undervisning13 %33 % 23 % 33 %14 %32 % Samarbeid med andre institusjoner om "levering" av undervisningsemner 6,2 %30 % 6,7 % 36 %6,1 %34 %

21 Tiltak for sammenhengende tid til FORSKNING, forts. TotaltKvinnerYngre Meget viktigViktig Meget viktigViktig Meget viktigViktig Assistanse til formidlingsoppgaver4,3 %26 % 7,1 % 32 %4,8 %26 % Registrering av arbeidsplikt6,3 %17 % 13 % 18 %6,6 %17 % Utforming av arbeidsplasser (infrastruktur, inklusive avansert utstyr)14 %31 % 19 % 34 %14 %30 % Lokal IT-støtte27 %47 % 39 % 43 %26 %44 %

22 I hvor stor grad vil du si deg enig i følgende påstander? TotaltKvinnerYngre Helt enig Litt enig Helt enig Litt enig Helt enig Litt enig Forholdet mellom forskning og undervisning bør defineres med en fast fordeling36 %27 % 36 % 26 %36 %27 % Forholdet mellom forskning og undervisning bør kunne settes sammen ut fra de vurderinger som ledelsen gjør3,9 %22 % 5,4 % 24 %3,8 %22 % Det bør åpnes for rene forskningsstillinger helt uten undervisningsandel14 %19 % 13 % 15 % 21 %

23 I hvor stor grad vil du si deg enig i følgende påstander? TotaltKvinnerYngre Helt enig Litt enig Helt enig Litt enig Helt enig Litt enig Det bør åpnes for rene undervisningsstillinger helt uten forskning19 %21 % 17 % 18 %20 %22 % Forholdet mellom forskning, undervisning, formidling og administrasjon må kunne endres i løpet av en vitenskapelig ansatts karrièreløp, etter avtale med instituttledelsen50 %32 % 54 % 25 %48 %33 %

24 Oppsummering fra fritekst-spørsmålene Mange syns det er vanskelig å skille mellom arbeidstid og ikke arbeidstid. Man tenker forskning hele døgnet. I kommentarfeltene går det igjen at det brukes mye tid til administrasjon. Dette kommer ikke like tydelig frem i tallmaterialet. Det gjentas i flere kommentarer at utfordringen er å finne den sammenhengende tiden. Der undervisningen er lagt i bolker fremheves det at dette gir mulighet for sammenhengende forskning. Det savnes støttestillinger. I noen tilfeller er det vanskelig å finne kvalifisert hjelp, i andre tilfeller er det ikke økonomi til å ansette hjelp. Det savnes støtte på de fleste områder, fra det helt praktiske som å skaffe papir i kopimaskin, til mer fagspesifikk støtte. Flere rene undervisningsstillinger vil komme i konflikt med å gi forskningsbasert undervisning. God undervisning bør være meritterende

25 Hovedfunn i undersøkelsen Mange har mer enn normal arbeidstid Det er blitt vanskeligere å finne rom til forskning. Yngre og kvinner synes ikke å være verre stilt enn gjennomsnittet ellers Svarene i undersøkelsen bygger ikke opp under hypotesen om at det er Kvalitetsreformen som har ført til mindre sammen- hengende tid til forskning Kvinner bruker mer tid enn respondentene samlet sett - og de yngre - på nesten alle aktiviteter knyttet til undervisning, samt at de bruker mer tid på verv. Utover dette er det ingen større forskjeller på kvinners og menns tidsbruk Det brukes mer tid på undervisning enn på forskning – de fleste ønsker seg det motsatte Det er stor formidlingsaktivitet ved UiO Omtrent 80% av respondentene mener det er ok å kunne endre innslaget av forskning, undervisning og formidling i løpet av karrièren, etter avtale med instituttledelsen