Verving Fagforbundet Buskerud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Organisering uten A Kasse. Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Velkommen til Nettverkssamling Hurdalsjøen Hotel mai 2012 Informasjon fra landsforeningen.
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Slik lykkes dere med verving i lokalforeningene NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sentrale vekstsatsinger 2013 NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Foto: Bjørn Erik Lauritzen Innlegg ungdomslederkonferanse Sarpsborg April Av Lasse Krogstad.
Slik lykkes dere med verving i lokalforeningene NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Fagforbundsukene november. 2 Hvorfor Fagforbundsukene?  Profilering av forbundet  Verving av flere medlemmer  Økt aktivitet på arbeidsplassen.
Organisasjons- og evalueringsprosjektet.
Seksjonskonferansene
Utskrift av presentasjonen:

Verving Fagforbundet Buskerud Synlig, nær og stolt!

Medlemsutvikling totalt i Fagforbundet Man ser på denne grafen at det har vært en jevn økning av medlemsmassen frem til mai 2013. Etter det kommer det et fall. Dette skyldes at det er færre innmeldinger og flere utmeldinger i år, sammenlignet med tidligere år.

Yrkesaktive Det merkes at Fagforbundet begynner å bli et aldrende forbund. Antallet yrkesaktive går ned. Dette er et faresignal en må ta på alvor. Vi må i større grad enn før fokusere på arbeidsplassbesøk og tørre å spørre uorganiserte om de ønsker å bli medlem i verdens beste forbund Vi må inkludere ungdommen i alt arbeid med rekruttering og vi må aktivt bruke seksjonene for å få på plass det yrkesfaglige.

Innmeldinger t.o.m. Des 2013 Vi må helt tilbake til 2006 for å finne lavere innmeldingstall enn 2013

Utmeldinger Det er merkbart flere utmeldinger i 2013 enn både 2011 og 2012

Netto økning 2013 Som tidligere lysbilder viser, ser man også i denne tabellen at netto økning inn til Fagforbundet er merkbart mindre enn tidligere år. Dette fører på sikt til mindre makt i beslutningsorganer, mindre makt i forhandlingssituasjoner etc. Ser man tilbake til 2008 er nettotallet 4 ganger så stort i 2008 som i 2013. Hva var det vi gjorde i 2008, som gjorde at vi fikk dette resultatet? Mer systematisk arbeid med verving Vervekurset Verveansvarlige, startet med telefonmøter og jevnlig kontakt mellom fagforeninger og fylkeskrets og mellom fylkeskrets og nasjonalt Hva annet?

Innmeldinger Den røde er 2013 grafen.

Utmeldinger/Innmeldinger Den lilla er 2013 grafen

Hvorfor verve? Ikke kun for å stadig øke antall medlemmer, men: For å opprettholde styrken til en stor organisasjon og samfunnsaktør "Fagforbundet skal søke å oppnå størst mulig grad av politisk innflytelse ,og gjennomslag for de sakene som medlemmene gjennom landsmøtet har vedtatt at forbundet skal arbeide med" (Strategiplan 2013 For å opprettholde styrken i våre organisasjonsområder Hvorfor ønsker vi egentlig å verve medlemmer til Fagforbundet? I tillegg til å fokusere på hvordan vi gjennomfører det, er det viktig å tenke gjennom hvorfor det er så viktig å verve. Og det er... Nr 1: Dette betyr kontinuerlig verving. Arbeids- og organisasjonsprinsipp (et av tre) i Strategiplanen Nr 2: Når organisasjonsområdet øker, må spesiell verveinnsats settes inn. Først til forhandlingsbordet osv.

"En vervende organisasjon" At Fagforbundet skal være en vervende organisasjon har to sider. Vi må være: En organisasjon som har systematikk i verve- og medlemsoppfølgingsarbeidet og en organisasjon som er attraktiv å melde seg inn i. Hva betyr systematikk i verve- og medlemsoppfølgingsarbeidet for dere? Systematikk i vervearbeidet: ansvarlige på alle nivåer. Nestledere, høyt på agendaen. Alle tillitsvalgte har også ansvar. Topp prioritet i forbundet, jmf siste års strategiplaner. Ekstra press på verving og medlemsoppfølging i tiden fremover, jf politiske signaler

Styringsdokumentene til Fagforbundet – verving er et prioritert område. Ungdom i Fagforbundet verver bra. Men har fortsatt mye å gå på. Vervepotensialet er veldig høyt både på videregående skoler, på høyskoler, lærlinger og unge yrkesaktive. Det er også viktig at hele fagforeningsstyret tar tak i ungdomsarbeidet og vervearbeidet. Dette for at hele styret skal ha en eierfølelse til det som blir planlagt og gjennomført.

Strategiplan 2013 Verving er en av tre hovedprioriteringer: Sørge for at organisasjonen til enhver tid har verving som et høyt prioritert arbeidsområde. Gjennomføre offensive verveframstøt mot utvalgte yrkesgrupper og organisasjonsområder med lav organisasjonsgrad (…) Verve flere med minoritetsetnisk bakgrunn. Videreføre arbeidet med verving av arbeidstakere med høgskole-/universitetsutdanning. Øke rekrutteringen av unge medlemmer til forbundet Vi er nødt til å holde fokuset på verving oppe for å sikre at vi beholder makta og forhandlingsretten på våre områder, samt sikrer økonomi og politisk innflytelse Strategiplanen – alle ledd skal følge opp. Fra AU og til de plasstillitsvalgte, jobbe med de samme tingene. Eierskap også i seksjonene! Nr 1: hvordan sørger vi for det? Nr 2: velg dere ut fokusområder i fagforeninga. Følger vi opp plogspissyrkene? Hva innebærer offensive verveframstøt? F.eks å lære opp tv til å gå på arbeidsplassbesøk i utvalgte områder. Nr 3 og 4: Snakker plass-TV og seksjonsledere med alle aktuelle på arbeidsplassen om verving?

Verving i det daglige Viktig å få verving inn som en naturlig aktivitet – også i seksjons- og ungdomsarbeidet Del de gode historiene med hverandre En sentral del av verving er å Tørre å verve – kan være så enkelt som å snakke med en nyansatt i lunsjen Få og dele gode ideer med andre Arbeidsplassbesøk en sentral del av det gode fagforeningsarbeidet – ser at de foreningene som får til dette gjør det bra Eventuelt lage summegrupper (2 og 2, 3 og 3) hvis de ikke vil prate

Yrkesfaglige kurs Fra medlemsundersøkelsen 2011. færrest blant de ufaglærte som har fått tilbud, flest TV og med høyere utdanning Har vi et forbedringspotensial?

Grunner for at folk ble medlem i Fagforbundet Hvorfor medlem? Grunner for at folk ble medlem i Fagforbundet 87 prosent synes det er prinsipielt viktig å være medlem.

Hvor viktig er det å være medlem ? Hvorfor medlem? Hvor viktig er det å være medlem ?

Fornøyde eller misfornøyde medlemmer Hvorfor medlem? Fornøyde eller misfornøyde medlemmer 77 % er meget eller ganske fornøyd. Medlemmer født i annet land er mer misfornøyd (12 %)

Aktuelt å melde seg ut? Hvorfor medlem? 11 % vurderer å melde seg ut. Borgerlige, ferske medlemmer, med-lemmer i vikariat medlemmer med høyere utdanning, mest utsatt.

Vurdering av verdien av medlemsfordelene Hvorfor medlem? Vurdering av verdien av medlemsfordelene Trygghet viktigst!

Viktighet av at Fagforbundet jobber med ulike saker Fagforbundet og politisk arbeid Viktighet av at Fagforbundet jobber med ulike saker Fattigdom, et politisk tema på 2. plass!

Tilfredshet med hvordan Fagforbundet jobber Fagforbundet og politisk arbeid Tilfredshet med hvordan Fagforbundet jobber Det er viktig, men de er usikre på hvordan forbundet jobber med sakene. Hel stilling og pen-sjon, viktigst

Vervesjekken består av ja/nei spørsmål Vervesjekken består av ja/nei spørsmål. Svarer sturet ja på spørsmålet, må dere også si hva dere gjør og vurdere om dette er tilstrekkelig. Svarer styret nei, må dere ta spørsmålet opp som en egen sak i fagforeningsstyret og vedta konkrete tiltak på hvordan dette skal bli bedre Finner vervesjekken på Tvnett/verving

Tips til oppfølging av medlemmer, både nye og gamle – få registrert mobiltelefonnummer i Fane2! Utrolig viktig for kontakt (kurs, konferanser, streik, informasjon) og gjør det lettere å vedlikeholde info om medlemmet. Hvis det er en ting som skal inn i fane2, er det mobilnummeret

NR. 4 – kjempepotensial på gjenvinning av medlemmer, ref 14500 medlemmer ut hvert år. Her kan fagforeningene tjene masse penger på å ta en telefon til de som står i fare for å strykes eller melder seg ut

NR. 1 - Gode tillitsvalgte et av de beste verveargumentene – sett dem i stand til å være ambassadører for Fagforbundet!

Organisasjonsgrader Ansatte Medlemmer Org.grad potensial Private barnehager 40 961 8 626 21 % 32 335   Kommunale barnehager 47 539 19 982 42 % 27 557 KA 5 615 1 236 22 % 4 379 KS* 312 294 157 788 51 % 154 506 Spekter Helse** 83 700 21 644 26 % 62 056 **Antal medlemmer på Spekter 100 sammenlikna med antall ansatte innen Spekter Helse der vi har medlemmer *Ansatte innen KS uten kap.4C (undervisningspersonell) og uten Oslo Fagforbundet har medlemmer innen flere tariffområder, dette er noen av de

Organisasjonsgrader Buskerud Private barnehager: 21 % Kommunale barnehager 43 % KA 26 % KS 52 %

Organisasjonsgrad private barnehager

Organisasjonsgrad kommunale barnehager

Organisasjonsgrader KA

Organisasjonsgrader KS

Medlemsutvikling Buskerud 2013 2/1 - 2013 2/1 - 2014 Diff. Medl. totalt 16954 17087 + 133 Medl. aktive 10863 10816 - 47 Studenter 181 170 11 Elever 306 275 31 SHS 5442 5456 + 14 SKA 1081 1067 14 SKKO 2412 2402 10 SST 1930 1891 - 39

Medlemstall pr 1.10.2013

GOD TUR!