MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elin-k «prinsessa som ikke kan målbindes» E-helseseminar november 2009 Tromsø kommune.
Advertisements

COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
ADMIN KONFERANSEN 2003 INNLEDNING STATUS UTFORDRINGER KORT SIKT
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli

The Torvald Klaveness Group
Effect of computerised evidence based guidelines.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Classification: Internal Status: Draft Arbeidstakernes vurdering av risikoanalysearbeidet og knytning til regelverket Møte med Ptil
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Arbeid med kompetanseutvikling i Elverum kommune Veronica Øien og Irene Thoreid.
6. des “Trussel- og risikoanalyse av IKT- systemer med mobile brukere” Prosjekt - TTM4705, ITEM, NTNU Sept. – Nov John H. Embretsen
Siemens © Siemens AS Prestasjonsforbedringer og måling som et ledd i utviklingen av forretningsstrategien. NSP seminar Oslo Otto Frøseth
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Corporate Finance & Strategy 1 Styreakademiet Økonomisk rapportering til styret Seksjon 2 : Rapportering - med eksempler fra WWL.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Asker - mulighetenes kommune
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003

2003MSM2 BAKGRUNN JOT HADDE KOMMET LANGT I SIN STRATEGI UTVIKLING. –OVERORDNET STRATEGI –MÅL OG STRATEGI HÅNDBOK –“COMMITMENT” FRA TOP LEDELSEN

2003MSM3 Tilnærming til målstyring Ship Management (SM) valgt som pilot- nivå for implementering av “Balanced Scorecard” –SM relativt langt i utvikling av strategi  Arbeidsprosesser  Vedlikeholdsfilosfi og strategi  Mål og strategi håndbok  Crewing strategi

2003MSM4 Tilnærming til målstyring (cont) Tradisjonell struktur med 4 perspektiver ble valgt –Mål og KPI basert på eksisterende strategi i godt sammarbeid med Marintek –Brukere; avd ledere, intern prosess koordinator –Prosjektleder er Director Ship Management

2003MSM5 Scorecard for Ship Management Financial Customer Internal business process Learning and growth Scorecard for Management Preferred SM partner High quality standard Successful strategy implementation Effective cooperation across depts. Competitive cost level Personnel satisfaction DRAFT Common understanding of key processes Revenue from 3 rd party Effective knowledge management

2003MSM6 Erfaringer Positive –God oppfølging og støtte fra Marintek –Prosessen i seg selv har synligjort nytteverdien av et BSC hos Jo Tankers.

2003MSM7 Erfaringer Negative –Tidvis uklart forhold til software leverandør (mangelfulle forventings avklaringer). –Utsatte prosessen i 4-5 mnd –Skulle brukt mer tid på forankring av prosjektet i bredden av organisasjonen.

2003MSM8 Planer fremover Ferdigstille testing av pilot Forankre prosjektet i bredden av SM organisasjonen Ytterligere intern opplæring Vurdere BSC for Jo Tankers

2003MSM9 Eksempler

2003MSM10

2003MSM11 Forventninger til endelig produkt Fungere som strategisk styrings verktøy Raskere beslutnings prosesser Kost effektivitet Bedre informasjonsflyten –Riktig informasjon til riktig tid til de riktige menneskene