Samhandling og medvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

KOMMUNIKASJONSTEORETISK
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Plan- og bygningsloven som virkemiddel for kulturminneforvaltninga
Brukermedvirkning i LHL
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Retorikk og tekstanalyse
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Lønn og arbeidstid i Porsgrunn
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
- Den gode utviklingssamtale
Brukerforum voksenpsykiatri
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Selvhjelpsideologien
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Aktørenes roller i planprosessene
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene mars 2006 Gode lokalsamfunn for menneskelig trivsel, bosetting og verdiskaping v/statsråd Helen.
Modellkommunene Hva er unikt?
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
For lokale tillitsvalgte
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forberedende samtaler
Samhandling for effektive planprosesser
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling og medvirkning Karl-Heinz Cegla Regional utviklingsavdeling Nord-Trøndelag fylkeskommune

VIKTIG Å AVKLARE I STARTEN Deltakere i en planprosess må være enige om hva de mener med begrepet medvirkning Det bør klargjøres for deltakerne hva medvirkning innebærer i det aktuelle tilfelle

Hva mener vi med medvirkning? DELEGERING AV BESLUTNINGER MEDBESTEMMELSE DELTAKELSE MEDVIRKNING DIALOG INFORMASJON FORUTSETNINGER FOR MEDVIRKNING OFFENTLIGHET MEDVIRKNINGSSTIGEN

TIDLIG MEDVIRKNING (sparer tid) START PLANLEGGING PLANBEHANDLING MANGE KONFLIKTER FÅ KONFLIKTER SEN MEDVIRKNING (skaper forsinkelse) START PLANLEGGING PLANBEHANDLING FÅ KONFLIKTER MANGE KONFLIKTER

Prosessutfordringer Skape forståelse for at planlegging en rullerende prosess Utvikle arbeidsformer for god samhandling Fokusere på tema med nytteverdi Fokusere på utfordringer og uavklarte konflikter Tilpasse ambisjonsnivået til kapasiteten – eller omvendt

KARAKTERISTISKE UTVIKLINGSFORLØP DELTAKELSE LAV HØY LITEN LØSNINGEN TRES NED OVER HODET SYMBOLSK DELTAKELSE INNFLYTELSE PROSESSEROBRING LIKEVERDIG MEDVIRKNING STOR NTF – RAPPORT 1998:10

KARAKTERISTISKE MEDVIRKNINGSOPPLEVELSER FORVENTNINGER SMÅ STORE SMÅ LIKEGYLDIGHET TILSIDESATTHET FORPLIKTELSER PÅTVUNGENHET MOTIVASJON STORE NTF – RAPPORT 1998:10

BRUKER JEG DIALOG ELLER RETORIKK? DIALOG SKAL SKAPE INNSIKT OG ERKJENNELSE DIALOGISK KOMMUNIKASJON ER SAKSAVKLARENDE RETORIKK SKAL OVERBEVISE OM TROVERDIGHET OG HOLDBARHET RETORISK KOMMUNIKASJON ER MAKTSØKENDE

RETORIKKMODELLEN TRUSSEL ADVARSEL RETORIKK ARGUMENTER FORHANDLINGER TROVERDIGHET HOLDBARHET NTF – RAPPORT 1998:10

DIALOGMODELLEN ÅPENHET ÆRLIGHET DIALOG TILLIT TRYGGHET INNSIKT ERKJENNELSE NTF – RAPPORT 1998:10