Møller Ryen A/S. Bakgrunn Etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning i 1998: 500.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv prosjektplanlegging
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Tanker om brukermedvirkning
SIO- Folkehelse.
Sommervikar i Blend.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Om autorisasjonsordningen
Hva er Fretex ?.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
8 Mål og strategier Påstandene:
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Møller Ryen A/S. Bakgrunn Firmaet ble etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Erfaringer fra IA arbeidet
Mål og handlingsplan Presentasjon «Bedre korps» 15. februar 2014.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veileder for risikovurdering
OU-prosess utdanningsavdelinga
Veiledning prosjektroller
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Politisk påvirkning.
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Framtid - Samspill - Skaperglede
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Klubbens styrearbeid i praksis
Samarbeid og medbestemmelse
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Oppsummering av FOU - prosjekt
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Møller Ryen A/S

Bakgrunn Etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning i 1998: 500 mill. 120 tilsatte.

Bakgrunn for OU Utgangen av 1989: –Kom i en meget vanskelig økonomisk situasjon –Eksterne problemer Totalmarkedet for biler nye biler falt fra til –Interne problemer Svak ledelse Mangelfull økonomisk kontroll Dårlig samarbeid mellom ledelse og tilsatte

Noe må gjøres Våren 1990 En ”nåsituasjonsanalyse” –Gjennomført med ekstern bistand –Flesteparten av de tilsatte ble intervjua Et mål- og strategiarbeid igangsatt etter et mønster som konsernet har utvikla

Mål for OU Få bedriften økonomisk på fote igjen Bred medvirkning fra de tilsattes side –få redusert kostnader –jobbe mer rasjonelt –yte bedre service overfor kundene –et mål i seg selv å utvikle motiverte og positive medarbeidere.

OU - trinn for trinn Ledelsen inviterte de tilsatte til dialog om de negative punktene som ble avdekka i ”nåsituasjonsanalysen”. En ledergruppe begynte en grundig gjennomgang av rutiner og samarbeid i bedriften. Alle tilsatte fikk presentert nåanalysen i hovedtrekk etter at et representativt utvalg hadde drøftet resultatet.

Visjon, forretningsidé, mål og strategiske hovedområder ble gjennomgått av ledergruppa, klubben og bedriftens styre. Skapte ikke et bredt engasjement blant de tilsatte selv om bakgrunnsmateriale ble lagt ut i form av oppgaver, slik at de tilsatte selv kunne være med å vurdere sentrale punkter, komme med forslag, prioritere og legge planer for hva som burde skje i praksis.

Kartleggingskonferanse Høsten En bedriftskonferanse med alle tilsatte til stede. En mengde forslag til konkrete tiltak og aktiviteter kom fram Konferanse skapte –et åpent engasjement –tillit på tvers –demonstrasjon av en ny arbeidsstil

Oppfølginga av konferansen Styringsgruppe nedsatt, bestående av –daglig leder, –avdelingsledere, –tillitsvalgte –tilsatte fra ulike avdelinger

5 prosjektgrupper med 5-6 deltakere Opplæring og kompetanseoppbygging Informasjon Salgsfremmende aktiviteter Kvalitetsmålsettinger Vern om verdier

Gruppene fikk relativt kort frist på seg til å komme med forslag til tiltak på die respektive områdene. Styringsgruppa fatta straks vedtak om hvilke tiltak som skulle gjennomføres. De tilsatte ble informert straks om resultatet av gruppenes arbeid og om hva som var beslutta å gjennomføre

Tildelt midler fra HFB til prosjektmedarbeider Handlingsplan måned for måned på halvårsbasis Bedriften søkte og fikk innvilget to halve prosjektstillinger i to år - senere utvidet til 1 1/2 stilling. Bruk av prosjektgrupper ble innarbeidet som en normal arbeidsform i bedriften

Prosjektmedarbeidernes oppgaver: Deltok i møter i prosjektgruppene og sørget for at gruppene hadde en framdrift som gikk etter ”de avtalte spilleregler”: –konkretisering av oppgave/problem –prosjektansvarlig, –sørge for bred medvirkning, –korte tidsfrister, –raske beslutninger og informasjon Unnlot å overta prosjektet.

Klubblederen og økonomisjefen ble tatt ut til å fungere som prosjektmedarbeidere. –God oversikt over bedriften –Bred kontaktflate ”Åpen dør” hos daglig leder - som ønsket en flat organisasjonsstruktur.

Resultater av OU De økonomiske resultatene over det som var forventningene ved prosjektstart Svært bra samarbeidsforhold i bedriften Trening i dialog og problemløsning i prosjektgruppene av betydning også i det daglige samarbeidet. Vanlig at tilsatte på alle nivå deltar i tidsbegrenset prosjektarbeid

Organisatorisk omstrukturering for å unngå båstenking og oppnå bedre forståelse av sammenhengen i bedriften.

Bedriftsklubben har bidratt strekt til konstruktive løsninger –omorganisering –fleksibilitet i arbeidsstokken –endring av jobber, –kontrollrutiner etc.

Bedre samkjørt lederteam ved felles innsikt –i den grunnleggende tenkemåte og –i handlingsmønster i det daglige. De tilsatte erfarer at det nytter å ta opp ting og det er blitt en bedre kontakt mellom ledelsen og de tilsatte.

Evaluering av OU Oppfølgingsintervjuer med et utvalg av de tilsatte Mest positivt i forhold til tidligere: –endringen i ledelse –lettere adgang til informasjon –mulighet til å påvirke

Utfordringer som følge av OU? Enkelte måtte skifte jobb eller gå over i en annen funksjon. Men som oftest ga endringen nye muligheter Oppbyggingen av lederteamet var ”en tøff prosess” som pågikk i 5 måneder

Ikke alle klarte å følge lojalt opp de beslutninger som det var enighet om å gjennomføre som følge av prosjektet. Enkelte følge etter hvert et forventningspress, særlig fordi det over tid var behov for alltid å være opptatt av jobben. Prosjektlederne klarte ikke alltid å gjennomføre den informasjon som er nødvendig for å holde aktørene i gang.

Ledelse og tillitsvalgt kan bli tillagt så mye initiativ at tilsatte undervurderer betydningen av egen medvirkning Alle tillegger daglig leder æren for å ha klart å snu utviklingen i bedriften - en fare for personavhengighet. Virkningen av prosjektet kan fortape seg over tid hvis ikke prosjekterfaring og arbeidsmåten holdes ved like i driften.

For å lykkes Alle tilsatte må trekke i samme retning –det må være definert klare mål og alle i bedriften må kjenne disse. –Alle forslag til aktiviteter og tiltak må sjekkes av mot bedriftens målsettinger. Nødvendig at prosjektet har solid forankring i bedriften –i toppledelsen –i klubben

Åpenhet / ærlighet mellom ledelse / tilsatt er en nødvendighet. –De tilsatte må kunne stole på de opplysninger ledelsen gir. –Ledelsen må kunne stole på at de tilsatte kommer med egne, ærlige meninger når bedriftens situasjon skal diskuteres. For å drive gjennom en endringsprosess er det avgjørende nødvendig at ledelsen har vilje og evne til å ta avgjørelser og stå på dem.

Januar ny bedriftskonferanse for alle tilsatte –oppsummering av prosjektet så langt –utarbeide nye mål for bedriften for perioden

Møller Ryen - 5 år etter