JUS100 Dag 7 22.10.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
JUS100 Dag
Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
JUS100 Dag
Thorkel C. Askildsen SGO 2200 – vår 04
Innføringsforelesninger i offentlig rett
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
JUS100 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
14 Samarbeid over grenser
Kort om rettsdogmatisk metode
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Innføring offentlig rett – EU og EØS
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Oppgavegjennomgang 2. avdeling vår 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Utvidelse, stagnasjon og nye initiativ Utvidelse? Andre og tredje gang 1967: Labour søker på ny. De Gaulle veto 1960, de Gaulle er borte. Toppmøte.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Rettskilder og juridisk metode Introduksjonsmøte med BA studenter
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Oppgavegjennomgang 2. avdeling høst 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
Ole Kr. Fauchald Målene med prosjektoppg. n Trene i problemfinning og faktumbearbeidelse n Øke studentaktiviteten ä Behov for å tilby nye undervisningsformer?
EU Den europeiske union.
EU Den europeiske union.
NORGE OG ESA Finansnæringens perspektiv Norsk forening for europarett 24. november 2014 Idar Kreutzer, adm.dir i Finans Norge.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
- Menneskerettigheter - EU og EØS-rett JUS100 Høst 2016.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Det Juridiske Fakultet i Oslo Birgitte Jourdan-Andersen, 26 oktober 2016.
Den politiske styringskjeden
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Kapittel 2- Juridisk metode
Introduksjon til EØS-retten
Forelesninger lovgivningslære H 16 Professor Inge Lorange Backer
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
1.1 Innledning I samfunnet finnes det mange normer og regler. For eksempel rettsregler, etiske regler og sosiale normer. I rettslærefaget studerer vi.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
EUs Jernbanepakker Jernbanepakke IV.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Utskrift av presentasjonen:

JUS100 Dag 7 22.10.12

Dagens program Rettskildelære Internasjonale rettssystemer Reelle hensyn Tolkningsresultatene Internasjonale rettssystemer EØS og EU i norsk rett Regelproduksjon Rettskildespørsmål i Norge

Internasjonale rettssystemer

Internasjonale rettssystemer – Hva er det? Folkerett Avtaler mellom nasjonalstater Kalles konvensjoner, avtaler, traktater mm Tradisjonelt ingen direkte virkning for borgerne Forplikter regjeringen til å gjennomføre noe eller avstå fra noe Kan forplikte til å forandre lovregler Ingen ”verdensdomstol” som straffer avtalebrudd Politiske reaksjoner fra avtalepartene er riset bak speilet

Internasjonale rettssystemer – Hva er det? Noen avtaler oppretter egne organisasjoner som blant annet jobber med å utvikle nye regler Statene er representert i organisasjonen FN, EU, EØS, WTO, OSSE, OECD, Europarådet, mm Omfatter ikke private organisasjoner. Eks: Røde kors, WWF Enkelte av Norges avtaler står i særstilling Går ved motstrid foran Stortingets lover: EØS-avtalen Menneskerettighetskonvensjonene inngått gjennom Europarådet og FN

NORGE i eøs og eu

EØS-avtalen EØS –avtalen Inngått i 1992 (trådte i kraft 1994) 12000 sider regeltekst gjort til norsk rett EØS-loven av 27. nov. nr.109 1992 EØS-reglene går foran hvis det er konflikt mellom regler ODA-avtalen EF-domstolens tolkninger vil påvirke innholdet i norske regler Dette angår også deg som privatperson Eks: Veronica Finanger

EØS og EU: Organer og rettskilder EU lager reglene EØS-avtalen krever at EFTA-landene implementerer reglene i sin lovgivning Hvem er EFTA? Norge, Lichtenstein (og Island?) Sveits er med, men står utenfor EØS-samarbeidet En global maktfaktor…

Det var en gang et EFTA 1960: EFTA dannes Overganger fra EFTA til EU: Storbritannia Portugal Østerrike Sveits Norge Danmark Sverige Finland Island Liechtenstein (medlem 1991) Overganger fra EFTA til EU: 1973 – 1986 – 1995

Lovgivende organer i EU Kommisjonen Ministerrådet Europaparlamentet

Lovgivende organer i EU Barroso Kommisjonen Ministerrådet Europaparlamentet 27 Kommisjonærer 27 Generaldirektorater ”Traktatens vokter og unionens røst” Utøvende organ Utreder og foreslår lovgivning Ca 25.000 ansatte

Lovgivende organer i EU Kommisjonen Ministerrådet Europaparlamentet Ministere fra 27 land Møtes regelmessig. Sammensetning varierer etter politikkområde Debatterer og vedtar lovgivning Det Europeiske Råd: EUs stats- og regjeringssjefer (toppmøtene)

Lovgivende organer i EU Kommisjonen Ministerrådet Europaparlamentet EUs folkevalgte organ 785 representanter Fordelt på åtte parti-grupper Representasjon på basis av folketall Debatterer og vedtar lovgivning 490 mill. borgere

5 490 EØS-AVTALENS TOPILLAR-STRUKTUR EØS-RÅDET EØS-KOMITEEN EØS’ ISLAND LIECHTENSTEIN NORGE EFTAs FASTE KOMITÉ * EFTA-Sekretariatet EFTAs OVERVÅKINGS-ORGAN (ESA) EFTA-DOMSTOLEN EFTA-LANDENES PARLAMENTARIKER-KOMITÉ * EFTAs KONSULTATIVE KOMITÉ EØS-RÅDET Ministre fra EU og EFTA EØS-landene EØS-KOMITEEN Kommisjonen og EU- og EFTA-regjerings representanter PARLAMENTARIKERKOMITEEN FOR EØS* EFTA-parlamentarikere og medlemmer av Europa-parlamentet EØS’ KONSULTATIVE KOMITÉ * MINISTERRÅDET for Den europeiske union EUROPA- KOMMISJONEN Administrasjonen EU-DOMSTOLEN (De europeiske felleskapers domstol) EUROPA- PARLAMENTET Sekretariatet DEN ØKONOMISKE OG SOSIALE KOMITÉ (ECOSOC) * Sveits har observatørstatus

Deltagelse i ekspertkomiteer Faser ”Decision–shaping” ”Decision–making” Implementering EU Norge Deltagelse i ekspertkomiteer Ingen adgang ”Ja eller nei til direktivet” Storting Departement Norsk lov eller forskrift EØS-komiteer KOMMISJONENs forslag MINISTERRÅDET PARLAMENTETET VEDTATT DIREKTIV Nasjonal lov eller forskrift

Når et direktiv fra EU kommer til Norge Ny lov eller forskrift må lages Norske forarbeider får mindre betydning Forarbeidene til direktivet er vanskelig tilgjengelig og ikke utformet som tolkningsstøtte Direktivene har i stedet en fortale Eks: databasedirektivet De norske forarbeidene blir tynnere enn før Lite spillerom for Stortinget når staten er forpliktet To typer regler fra EU: Totalharmonisering og minimumskrav

”Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn” Otto von Bismarck

Tolkning av norske regler som stammer fra EU Utgangspunkt: vanlig norsk metode Hvis tolkningstvil gjelder begreper fra direktivet Tolke direktivet Med fortale Uten andre EU-forarbeider EU-domstolen kan ha løst spørsmålet Norge må følge EU-domstolens løsninger Domstolen driver dynamisk formålsorientert tolkning

Tolkning av norske regler som stammer fra EU EFTA-domstolen Norske domstoler kan legge fram tolkningsspørsmål for EFTA- domstolen EFTA-domstolen må følge EU-domstolens metode (ODA-avtalen) EFTA-domstolen må legge vekt på EU-domstolens dommer Resultat: Reglene kan utvikles videre etter at Stortinget har vedtatt den nye loven Eks: Ospelt-dommen om boplikt: Les dommen Les om virkning i Norge

Tolkning av norske regler som stammer fra EU Problem for norske domstoler: Motstrid mellom EF/EFTA-domstolens tolkning og norske lovtekster og forarbeider Hva går foran? Finnes en annen norsk regel som viker pga EØS-loven § 2? Har Stortinget ønsket å trosse direktivet? Har norske myndigheter skjønt direktivet? Gir direktivet rettigheter til private i nasjonalstatene? Mye avklart gjennom Rt. 2000 s. 1811 (Finanger I) Høyesterett bruker mer av EU-domstolens metode enn før

Tolkning av norske regler som stammer fra EU Problem for norske saksbehandlere i forvaltningen: Vite hvilke lover og forskrifter som gjennomfører EU-regler Kjenne til hvordan disse reglene tolkes Juridisk metode ”med sideblikk til EU-domstolen” (polysentri) Mulig erstatningsansvar for staten for feil tolkning Sjekk Europaportalen på regjeringen.no