Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Månedsevaluering november 2011
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Kompetansekartlegging
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Religion og etikk & filosofi Årsstudium i religion og etikk og i filosofi Diverse påbyggingsstudier Asiastudiet Bachelor i religion, etikk og kultur Master.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Evaluering av november på Blå avdeling:
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Masterdag
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Forkurs, TRES og Y-veien
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Velkommen til praksismøte for ABLU Torsdag 19.mars 2015
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Opptakskrav til master i pedagogikk
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Organisasjonskart DMMH 2017
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Tone Milde Seniorrådgiver
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning

http://www. verdensfinestestillingledig http://www.verdensfinestestillingledig.no/nb/aktuelt/63/smaa-barn-kan-gi-deg-de-storste-opplevelsene

Hvorfor ny barnehagelærerutdanning? Store endringer i barnehagesektoren. Fra 2006 – 2011 økte antall barn i barnehagen med nærmere 50 000 og økningen har vært størst blant de aller yngste barna. Samfunnet preget av et stort mangfold både kulturelt, språklig og religiøst og barnehagen er blitt en viktig flerkulturell arena. Krav og forventinger til barnehagen som samfunnsinstitusjon har endret seg og ført til at barnehagens ansatte har fått flere og nye arbeidsoppgaver som krever utvidet kompetanse. Den nye barnehagelærerutdanningen skal være en utdanning som er tilpasset dagens og framtidens barnehagesektor. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Fra fag til kunnskapsområder Strukturen i utdanningen er endret fra en oppbygging rundt ti ulike fag, til en oppbygging rundt seks tverrfaglige kunnskapsområder. De ti fagene utdanningen består av i dag, vil nå inngå i kunnskapsområdene, hvor også pedagogikk og praksis vil være en integrert del. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Studiemodell Høst Vår 1. studieår 2. studieår FORDYPNING (30 sp) Barns utvikling, lek og læring (20 sp) Samfunn, religion, livssyn og etikk (20 sp) 1. studieår Natur, helse og bevegelse (10 sp) Natur, helse og bevegelse (10 sp) Kunst, kultur og kreativitet (15 sp) Kunst, kultur og kreativitet (15 sp) 2. studieår Språk, tekst og matematikk (15 sp) Språk, tekst og matematikk (15 sp) FORDYPNING (30 sp) BACHELOROPPGAVE (15 sp) 3. studieår Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (15 sp)

Praksis Det skal være veiledet, variert og vurdert praksis integrert i alle kunnskapsområder og fordypning. Praksisopplæringen omfatter 100 dager. 95 dager gjennomføres i barnehage og 5 dager i grunnskolen med fokus på overgangen barnehage-skole. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

3. studieår – mange valgmuligheter! Fordypningsenheter i Kristiansand: Småbarnspedagogikk Mat og helse Utefag Drama Forming Norsk Sang og musikk i barnehage og småskole

3. studieår – mange valgmuligheter! Fordypningsenheter i Grimstad: Forming Småbarnspedagogikk

I hvert kunnskapsområde vil studenten møte varierte arbeidsformer. Undervisningen vil bli organisert som seminararbeid, forelesninger, selvstudium og deltakelse i prosjekt og utviklingsarbeid. Studenten får god trening i å arbeide selvstendig, sammen med andre i gruppe og i vurdering av eget og andres arbeid. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Studentutveksling   Barnehagelærerutdanningen ved UiA har etablert et godt samarbeid med flere institusjoner i utlandet. Studenter ved utdanningen kan i 5. semester utveksle til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet. Studentene kan ta valgfrie emner rettet mot barn i barnehagealder, inkludert 2 ukers praksis. Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Hvilken kompetanse gir barnehagelærerutdanningen? Utdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage Studiet gir kompetanse i ledelse Førskolelærere kan tilsettes i grunnskolen med spesialpedagogisk utdanning tilsvarende minst 60 studiepoeng dersom hovedoppgaven er spesialundervisning eller behovene til elevene gjør slik utdanning ønskelig Kvalifiserer for opptak til master i pedagogikk. Med to år relevant praksis kvalifiserer utdanningen for opptak til master i ledelse med spesialisering i barnehageledelse.

Hvorfor bli barnehagelærer? 1. Du får stor frihet til å påvirke din egen arbeidshverdag 2. Barnehageledere og barnehagelærere er gode ledere 3. Det er et hav av muligheter! 4. Du kan ta med fritidsinteressen på jobb 5. Du vil påvirke kommende generasjoner 6. Du får garantert jobb 7. En mangfoldig arbeidsplass 8. Mange karriereveier 9. Spennende samarbeid 10. Du får solid kompetanse Denne teksten redigeres i 'Topptekst og Bunntekst'

Glød Aust-Agder https://vimeo.com/59898123