OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Det kommunale og det statlige barnevern
Advokat Øyvind Renslo, KS
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS201 Dag
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Christian Grorud
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen.
FORVALTNINGSRETT.
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Plan og bygningsloven Proposisjon 43 L ( ) behandles i Stortinget litt senere i år. Ble gjennomført en kort høring i kommunalkomiteen om denne.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Kurs i forvaltningsrett
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Advokat Hilde Økland Lone KLUGE Advokatfirma DA
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Elektronisk forvaltning og jus
Inger-Johanne Sand, IOR Vår 2018
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Materiell kompetanse (jfr
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE

HVORDAN ER FORVALTNINGSAPPARATET BYGGET OPP REGJERING OG DEPARTEMENTENE DIREKTORATER SENTRALFORVALTNINGENS KOLLEGIALE ORGANER OG ORGANISASJONENE DEN REGIONALE OG LOKALE STATSFORVALTNING

KOMMUNER OG FYLKESKOMMUNER OPPBYGGING ORGANISERING GENERELLE BETRAKTNINGER OM DESENTRALISERING OG KOMMUNALT SELVSTYRE STATENS OG KOMMUNENS BEDRIFTER FORVALTNING AV EØS-AVTALEN

OFFENTLIGE TJENESTFORHOLD OG VERV

FORSKJELLIGE TYPER STILLINGER OG VERV ANSETTELSE M.V. LØNNS- OG ARBEIDSFORHOLD MEDBESTEMMELSESRETT TJENESTEPLIKTER M.V. LOJALITETSPLIKT OG YTRINGSFRIHET STRAFF, ORDENSSTRAFF OG ERSTATNINGSANSVAR TJENESTEFORHOLDETS OPPHØR

ORGANISASJONS- OG INSTRUKSJONSMYNDIGHET UAVHENGIGE FORVALTNINGS- ORGANER

HVA ER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER OG INSTRUKSER HVA ER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER OG INSTRUKSER? (GJELDER INGEN GENERELLE FORM-REGLER) ORGANISATORISKE: BESTEMMELSER OM HVILKE ORGANER MAN SKAL HA, HVORDAN OVER- OG UNDERORDNINGSFORHOLDET SKAL VÆRE, HVORDAN HVERT ENKELT ORGAN SKAL VÆRE ORGANISERT, HVORDAN OPPGAVER SKAL FORDELES M.M.

ORGANISASJONS-MYNDIGHETEN STORTINGET REGJERINGEN DEPARTEMENTENE ØVRIGE FORVALTNINGSORGANER

INSTRUKSJONS-MYNDIGHETEN STORTINGET REGJERINGEN OG ANDRE FORVALTNINGSORGANERS INSTRUKSJONSMYNDIGHET ”UAVHENGIGE FORVALTNINGSORGANER” FØLGENE AV AT DET HANDLES I STRID MED INSTRUKS

KOMPETANSEREGLER, KVALIFIKASJONSREGLER, PLIKTREGLER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER BESTÅR AV ALLE DE TRE OVENSTÅENDE TYPE REGLER VED INSTRUKSER SKAPES BARE PLIKTER

INSTRUKSJONSMYNDIGHET VED INSTRUKSER SKAPES PLIKTER INSTRUKSER ER DIREKTIVER ELLER RETNINGSLINJER INSTRUKSER GIR IKKE KOMPETANSE, MEN KAN BEGRENSE KOMPETANSE

DELEGASJON OG ANNEN KOMPETANSETILDELING

HVA ER DELEGASJON? STORTINGETS KOMPETANSETILDELINGER REGJERINGENS OG DEPARTEMENTENES KOMPETANSE TIL Å DELEGERE TIL UNDNERORDNEDE

DELEGASJON FORTSATT KAN DET DELEGERES TIL NOEN MAN IKKE HAR INSTRUKSJONSMYNDIGHET OVERFOR? DELEGASJON FRA ANDRE ORGANER INTERN DELEGASJON

BEVILGNINGSMYNDIGHET OG BUDSJETTBEHANDLING I STATEN BEVILGNINGSMYNDIGHET OG KOMPETANSE TIL Å PÅFØRE STAT OG KOMMUNE ØKONOMISKE FORPLIKTELSER BEVILGNINGSMYNDIGHET OG BUDSJETTBEHANDLING I STATEN KOMMUNALE BEVILGNINGER OG BUDSJETTER BRUKEN AV BEVILGNINGER KOMPETANSEN TIL Å PÅFØRE STAT OG KOMMUNE ØKONOMISKE FORPLIKTELSER M.V.

BEVILGNINGSMYNDIGHET FORTSATT NØDVENDIGHETEN AV SAMTYKKE FRA BEVILGENDE MYNDIGHET ADGANGEN TIL Å BINDE FREMTIDIGE STORTING OG KOMMUNESTYRER

LEGALITETSPRINSIPPET RETTSLIG GRUNNLAG FOR FORVALTNINGENS KOMPETANSE FORVALTNINGEN MÅ HA EN ELLER ANNEN FORM FOR HJEMMEL FOR Å KUNNE GRIPE INN OVERFOR BORGERNE.

LEGALITLETSPRINSIPPET FORTSATT HENSYN FOR OG MOT Å KREVE STORTINGSBEHANDLING GRENSENE FOR HVA SOM KAN BESTEMMES I MEDHOLD AV ORGANISASJONS- OG INSTRUKSJONSMYNDIGHETEN GRENSENE FOR DET OFFENTLIGES EIERRÅDIGHET OG AVTALEKOMPETANSE FAKTISKE HANDLINGER SOM BARE KAN FORETAS NÅR DET ER TILLATT VED LOV

TOLKING OG SKJØNNSUTØVEØLSE LITT OM TOLKING AV KOMPETANSEBESTEMMELSER GRENSEN MELLOM LOVBUNDET KOMPETANSE OG SPØRSMÅL SOM ER UNDERGITT FORVALTNINGSSKJØNN

DET SÅKALTE FRIE SKJØNN FRIHET TIL Å BESTEMME OM VEDTAK SKAL TREFFES ELLER IKKE FRIHET TIL Å BESTEMME OVER AVGJØRELSENS INNHOLD SÆRLIG OM UTENFORLIGGENDE HENSYN VILKÅRLIGHET, STERK URIMELIGHET, UFORHOLDSMESSIGHET OG FORSKJELLSBEHANDLING INSTRUKSER OG REGELDANNELSE GJENNOM PRAKSIS

ADGANGEN TIL Å SETTE VILKÅR SOM MEDFØRER PLIKTER HVA BETYR BEGREPENE VILKÅR OG BETINGELSE? LOVER SOM GIR HJEMMEL FOR Å SETTE VILKÅR LOVER SOM IKKE HAR BESTEMMELSER OM DETTE HVA HVIS SØKER SAMTYKKER I VILKÅRENE? ENDRING AV VILKÅR I ETTERTID