OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
HVORDAN ER FORVALTNINGSAPPARATET BYGGET OPP REGJERING OG DEPARTEMENTENE DIREKTORATER SENTRALFORVALTNINGENS KOLLEGIALE ORGANER OG ORGANISASJONENE DEN REGIONALE OG LOKALE STATSFORVALTNING
KOMMUNER OG FYLKESKOMMUNER OPPBYGGING ORGANISERING GENERELLE BETRAKTNINGER OM DESENTRALISERING OG KOMMUNALT SELVSTYRE STATENS OG KOMMUNENS BEDRIFTER FORVALTNING AV EØS-AVTALEN
OFFENTLIGE TJENESTFORHOLD OG VERV
FORSKJELLIGE TYPER STILLINGER OG VERV ANSETTELSE M.V. LØNNS- OG ARBEIDSFORHOLD MEDBESTEMMELSESRETT TJENESTEPLIKTER M.V. LOJALITETSPLIKT OG YTRINGSFRIHET STRAFF, ORDENSSTRAFF OG ERSTATNINGSANSVAR TJENESTEFORHOLDETS OPPHØR
ORGANISASJONS- OG INSTRUKSJONSMYNDIGHET UAVHENGIGE FORVALTNINGS- ORGANER
HVA ER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER OG INSTRUKSER HVA ER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER OG INSTRUKSER? (GJELDER INGEN GENERELLE FORM-REGLER) ORGANISATORISKE: BESTEMMELSER OM HVILKE ORGANER MAN SKAL HA, HVORDAN OVER- OG UNDERORDNINGSFORHOLDET SKAL VÆRE, HVORDAN HVERT ENKELT ORGAN SKAL VÆRE ORGANISERT, HVORDAN OPPGAVER SKAL FORDELES M.M.
ORGANISASJONS-MYNDIGHETEN STORTINGET REGJERINGEN DEPARTEMENTENE ØVRIGE FORVALTNINGSORGANER
INSTRUKSJONS-MYNDIGHETEN STORTINGET REGJERINGEN OG ANDRE FORVALTNINGSORGANERS INSTRUKSJONSMYNDIGHET ”UAVHENGIGE FORVALTNINGSORGANER” FØLGENE AV AT DET HANDLES I STRID MED INSTRUKS
KOMPETANSEREGLER, KVALIFIKASJONSREGLER, PLIKTREGLER ORGANISATORISKE BESTEMMELSER BESTÅR AV ALLE DE TRE OVENSTÅENDE TYPE REGLER VED INSTRUKSER SKAPES BARE PLIKTER
INSTRUKSJONSMYNDIGHET VED INSTRUKSER SKAPES PLIKTER INSTRUKSER ER DIREKTIVER ELLER RETNINGSLINJER INSTRUKSER GIR IKKE KOMPETANSE, MEN KAN BEGRENSE KOMPETANSE
DELEGASJON OG ANNEN KOMPETANSETILDELING
HVA ER DELEGASJON? STORTINGETS KOMPETANSETILDELINGER REGJERINGENS OG DEPARTEMENTENES KOMPETANSE TIL Å DELEGERE TIL UNDNERORDNEDE
DELEGASJON FORTSATT KAN DET DELEGERES TIL NOEN MAN IKKE HAR INSTRUKSJONSMYNDIGHET OVERFOR? DELEGASJON FRA ANDRE ORGANER INTERN DELEGASJON
BEVILGNINGSMYNDIGHET OG BUDSJETTBEHANDLING I STATEN BEVILGNINGSMYNDIGHET OG KOMPETANSE TIL Å PÅFØRE STAT OG KOMMUNE ØKONOMISKE FORPLIKTELSER BEVILGNINGSMYNDIGHET OG BUDSJETTBEHANDLING I STATEN KOMMUNALE BEVILGNINGER OG BUDSJETTER BRUKEN AV BEVILGNINGER KOMPETANSEN TIL Å PÅFØRE STAT OG KOMMUNE ØKONOMISKE FORPLIKTELSER M.V.
BEVILGNINGSMYNDIGHET FORTSATT NØDVENDIGHETEN AV SAMTYKKE FRA BEVILGENDE MYNDIGHET ADGANGEN TIL Å BINDE FREMTIDIGE STORTING OG KOMMUNESTYRER
LEGALITETSPRINSIPPET RETTSLIG GRUNNLAG FOR FORVALTNINGENS KOMPETANSE FORVALTNINGEN MÅ HA EN ELLER ANNEN FORM FOR HJEMMEL FOR Å KUNNE GRIPE INN OVERFOR BORGERNE.
LEGALITLETSPRINSIPPET FORTSATT HENSYN FOR OG MOT Å KREVE STORTINGSBEHANDLING GRENSENE FOR HVA SOM KAN BESTEMMES I MEDHOLD AV ORGANISASJONS- OG INSTRUKSJONSMYNDIGHETEN GRENSENE FOR DET OFFENTLIGES EIERRÅDIGHET OG AVTALEKOMPETANSE FAKTISKE HANDLINGER SOM BARE KAN FORETAS NÅR DET ER TILLATT VED LOV
TOLKING OG SKJØNNSUTØVEØLSE LITT OM TOLKING AV KOMPETANSEBESTEMMELSER GRENSEN MELLOM LOVBUNDET KOMPETANSE OG SPØRSMÅL SOM ER UNDERGITT FORVALTNINGSSKJØNN
DET SÅKALTE FRIE SKJØNN FRIHET TIL Å BESTEMME OM VEDTAK SKAL TREFFES ELLER IKKE FRIHET TIL Å BESTEMME OVER AVGJØRELSENS INNHOLD SÆRLIG OM UTENFORLIGGENDE HENSYN VILKÅRLIGHET, STERK URIMELIGHET, UFORHOLDSMESSIGHET OG FORSKJELLSBEHANDLING INSTRUKSER OG REGELDANNELSE GJENNOM PRAKSIS
ADGANGEN TIL Å SETTE VILKÅR SOM MEDFØRER PLIKTER HVA BETYR BEGREPENE VILKÅR OG BETINGELSE? LOVER SOM GIR HJEMMEL FOR Å SETTE VILKÅR LOVER SOM IKKE HAR BESTEMMELSER OM DETTE HVA HVIS SØKER SAMTYKKER I VILKÅRENE? ENDRING AV VILKÅR I ETTERTID