DISKUSJON (å slå i stykker)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
Filosofiske samtaler med barn
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Relasjon med barn.
Språk, tanke og kommunikasjon
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Ledelse i endring Hanne Kristin Rohde
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Læring og motivasjon Laget av:
Knarrlagsund oppvekstsenter,
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Diabeteskofferansen Ledere
Dialogen som pedagogisk verktøy
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Teorien om Konstruktive konflikter Johnson, Johnson & Tjosvold kap. 3
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
- Den gode utviklingssamtale
Å leve med ADHD i familien
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Flere barnehagelærere!
Tema: Kommunikasjon i team
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
Å snakke med seg selv, fali det?
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Når det røyner på…hvilke lederegenskaper er viktige
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Å etablere en prosjektgruppe Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO Dato.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Filosofiske samtaler med barn
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Helsesøsterkongressen 2017
Creative response process
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Grubleoppgave #1711 Per og Jonas konkurrerer i samme 100-meter løp. Når Per passerer mållinjen er Jonas kommet til 90 meter merket. Per foreslår å løpe.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
«Den gode timen på Saltvern»
Ledelse.
Skoleutvikling B – Samarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

DISKUSJON (å slå i stykker) DIALOG (samtale) (Den likeverdige samtalen) Særpreg: Balanse, vinn/vinn, dybde, læring, interesse for tema, lytting, mange spørsmål, få svar DISKUSJON (å slå i stykker) (Den konkurrerende samtalen) Særpreg: Ubalanse, vinne/tape, overflate, læring, maktorientert, lite lytting, mange svar, få spørsmål DEBATT (å kjempe) (Den kjempende samtalen) Særpreg: Ubalanse, vinne/tape, maktkamp, lite lytting, mange svar, få spørsmål (og helst maktorienterte)

Dialogferdigheter individ 3 samtaleformer: Dialog - kjennetegnes av: Kontakt,vinn-vinn, spørsmål, vitebegjær, aktiv lytting, høy empati , læring og høy intellektuell og emosjonell aktivitet. Diskusjon(slå i stykker) – kjennetegnes av: Verbal kamp- vinn-tap,engasjement, argumentasjon, mindre lytting, liten interesse for den andres mening , lav empati og høy intellektuell aktivitet. Maktbaser. Mange svar – få spørsmål. Debatt(kamp) – kjennetegnes av: Verbal kamp, vinn-tap, sterk argumentasjon,engasjement, usaklighet, negativ lytting, høy intellektuell aktivitet, negative spørsmål, mange svar og strategisk bruk av maktbaser.

Samtalemodus Kamp Dialog Konflikt Argumentasjon Lytting Aktiv lytting Undersøkelse

Dialogtrening Diskusjon Dialog Kamp Balanse - likeverd MODUS: Forsvar Argumentasjon Lytting Aktiv lytting Undersøkelse Kamp Balanse - likeverd