Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/10 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
SIKKERHET i BKK Vestlandets eget kraftselskap Steinar Torsvik
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Norges vassdrags- og energidirektorat
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
TETRA Seminar 2004 SAS Gardermoen - 18 mars 2004 Kraftforsyningen - krav til mobilt samband Hvordan dekker man energiforsyningens fremtidige mobile.
HVA KAN ET HELSEHUS I DRAMMEN VÆRE OG HVORDAN REALISERE DET?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
KBO (Kraftforsyningens BeredskapsOrganisasjon)
Kraftforsyningens Distriktssjef (KDS)
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
eksempler på HMS-faktorer:
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Fjernvarmedagene 2010 – Toveis kommunikasjon
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Kurs for søkere 2013.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll i norske kommuner
Norges vassdrags- og energidirektorat
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Prosjektavslutning og sluttrapport
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Forskrift om skadedyrbekjempelse
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Kommunal planlegging.
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Hensynssoner rundt Borregaard
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/

Agenda »Hvorfor beredskap »Fjernvarmens betydning for beredskap »Veileder til beredskapsforskriften Innledende bestemmelser Generelle krav Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon Ressurser og reparasjonsberedskap Klassifisering Informasjonssikkerhet Beskyttelse av driftskontrollsystem KONSEKVENSER AV BEREDSKAPSVEILEDER SETT FRA ET FJERNVARMESELSKAP »Oppsummering

Hva er fjernvarme?

Hvorfor beredskap? »Fjernvarmesleskapet har behov for å gjenopprette funksjon »Kundene krever leveringssikkerhet »Unngå erstatningskrav fra kunder »Myndighetene har behov for å sikre samfunnets interesser FOR Å SIKRE VÅRE ØKONOMISKE INTRESSER

Hvilken betydning har fjernvarme i beredskapssamenheng? Haukeland sykehus Haraldsplass sykehus Fylkeshuset Statens hus Rådhuset Politihuset Alarmsentralen til Bergen kommune + aldershjem + skoler

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift KAP 1. INNLEDENDE BESTEMMELSER ParagrafKommentar §1-1 Formål- ny §1-2 Virkeområde- ny §1-3 Hvem er forskriftene rettet mot- i første grad rettet mot KBO enheter §1-4 Definisjoner- ny

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 2 GENERELLE KRAV ParagrafKommentar §2-1 Ansvar-Ingen vesentlige endringer §2-2 Organisering og funksjon-Ingen vesentlige endringer §2-3 Beredskapsplikt-Erstatter tidligere pkt. om beredskapskonsept. §2-4 Risiko og sårbarhetsanalyse-Ingen vesentlige endringer §2-5 Beredskapsplanlegging-Ingen vesentlige endringer §2-6 Varsling og rapportering-Dette punktet er endret fra bør til skal -Klare krav til hva som skal rapporteres §2-7 Øvelser-I forbindelse med planlegging er det endret fra bør til skal.

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 2 GENERELLE KRAV ParagrafKommentar §2-8 Informasjonsberedskap-I omfanget er det endret fra bør til skal inneholde. §2-9 Evaluering-Tydelig krav om læring av feil og øvelser §2-10 Internkontroll-Tydeliggjør hva internkontrollen skal inneholde

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 3 KRAFTFORSYNINGENS BEREDSKAPSORGANISASJON ParagrafKommentar §3-1 Oppbygging av KBO-Ingen vesentlige endringer for fjernvarme. §3-2 Beredskapsmyndighet-Ingen vesentlige endringer for fjernvarme. §3-3 KBO- enhetFor å inngå i KBO må selskapet -Eie og drive konsesjonspliktige, klassifiserte anlegg. Dette vil si at antall KBO-enheter vil bli redusert. §3-4 Ansvar og oppgaver for KBO- enhetene -Ingen vesentlige endringer for fjernvarme.

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll FORS. KAP. 3 KRAFTFORSYNINGENS BEREDSKAPSORGANISASJON ParagrafKommentar §3-5 Ansvar og oppgaver for KBO-enheter eller KBO under beredskap og krig -Bare aktuell ved beredskap og krig. §3-6 Ansvar og oppgaver for KDS-Ikke vesentlig for fjernvarme. §3-7 Særskilte plikter for Statnett SF-Ikke vesentlig for fjernvarme. §3-8 Prioritering-I ekstraordinære situasjoner som innebærer knapphet på effekt utover 12 timer skal beredskapsmyndighet varsles hvordan tilgjengelig effekt vil bli prioritert. §3-9 Fritaksordninger-Ingen vesentlige endringer

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 4 RESSURSER OG REPARASJONSBEREDSKAP ParagrafKommentar §4-1 Reparasjonsberedskap-Ingen vesentlige endringer §4-2 Kompetanse og personell-Ingen vesentlige endringer §4-3 Drift i ekstraordinære situasjoner og gjenoppretting av funksjon -Ingen vesentlige endringer §4-4 Ressurser-Ingen vesentlige endringer §4-5 Transport-Ingen vesentlige endringer §4-6 Nasjonal transportberedskap-Ikke aktuell for fjernvarme §4-7 Samband-Ingen vesentlige endringer §4-8 Landsomfattende sambandsordning-Ikke aktuell for fjernvarme

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 5 KLASSIFISERING AV SIKKERHETSTILTAK ParagrafKommentar §5-1 Sikringsplikt-Ingen vesentlige endringer §5-2 Klasser-Klasse 1 varmesentral P>50MW -Klasse 2 varmesentral P>150MW -SRO anlegg klassifiseres som varmesentraler -Fjernvarmenett klassifiseres ikke §5-3 Sikring av klassifiserte anlegg-Ingen vesentlige endringer §5-4 Sikringstiltak for klasse 1-Ingen vesentlige endringer §5-5 Sikringstiltak for klasse 2-Ingen vesentlige endringer §5-6 Sikringstiltak for klasse 3-Ikke aktuell for fjernvarme §5-7 Vedtak om sikring eller klasse

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. FORS KAP. 5 KLASSIFISERING AV SIKKERHETSTILTAK ParagrafKommentar §5-8 Analyse-Ingen vesentlige endringer §5-9 Meldeplikt om sikringstiltak-Ingen vesentlige endringer §5-10 Vakthold-Ikke aktuell for fjernvarme §5-11 Besøksrestreksjoner-Ingen vesentlige endringer

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 6 INFORMASJONSSIKKERHET ParagrafKommentar §6-1 Sensitiv informasjon-Ingen vesentlige endringer §6-2 Identifisering av sensitiv informasjon og rettmessige brukere -Ingen vesentlige endringer §6-3 Beskyttelse, avskjerming og tilgangskontroll -Ingen vesentlige endringer §6-5 Anskaffelser i energiforsyningen-Ingen vesentlige endringer §6-6 Begrenset anbudsinnbydelse-Ingen vesentlige endringer §6-7 Personkontroll-Ingen vesentlige endringer §6-8 Sikkerhetskopier-Ingen vesentlige endringer

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll KAP. 7 BESKYTTELSE AV DRIFTSKONTROLLSYSTEM ParagrafKommentar §7-1 Generell plikt til å beskytte driftskontrollsystemet -Kravene i dette punktet er skjerpet inn og tydeliggjort §7-2 Overordnet sikkerhetskrav-Kravene i dette punktet er skjerpet inn og tydeliggjort §7-3 IKT-sikkerhetskoordinator oppgave og myndighet -Rolle og ansvar er tydeliggjort §7-4 Dokumentasjon av driftskontrollsystemet -Ingen vesentlige endringer §7-5 Kontroll med brukertilgang-Ingen vesentlige endringer §7-6 Kontroll ved endringer i driftskontrollsystemet -Ingen vesentlige endringer

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll FORS KAP. 7 BESKYTTELSE AV DRIFTSKONTROLLSYSTEM ParagrafKommentar §7-7 Generell plikt til å beskytte driftskontrollsystemet -Kravene i dette punktet er skjerpet inn og tydeliggjort §7-8 Håndtering av sårbarheter, hendelser og sikkerhetsbrudd -Kravene i dette punktet er skjerpet inn og tydeliggjort §7-9 Beredskap og alternativ drift ved svikt i driftskontrollsystem -Fjernvarmeanlegget må kunne kjøres også ved utfall av PLS §7-10 Bemanning av driftssentral-Ingen vesentlige endringer §7-11 Kontroll med brukertilgang-Det tillates ikke at eksterne leverandører som ikke er KBO-enhet utfører daglig overvåking og kontroll av energiforsyningen

Konsekvenser av revidert beredskapsforskrift. fors. »- Videreføring av eksisterende pkt »Varsling og rapportering »Øvelser »Informasjonsberedskap »Evaluering »Internkontroll FORS KAP. 7 BESKYTTELSE AV DRIFTSKONTROLLSYSTEM ParagrafKommentar §7-12 Systemredundans i driftskontrollsystem -Krav til vurdering og dokumentasjon §7-13 Sammenkobling mellom avanserte målere- og styringssystem (AMS) og driftskontrollsystem -Krav om at AMS system som er integrert med SRO har samme klassifisering som SRO. §7-14 Beskyttelse mot EMP og EMI-Ingen vesentlige endringer

Oppsummering »Veiledningen er mer oversiktlig »De små selskapene inngår ikke i KBO »Kravene er blitt klarere (og strengere) »Klassifisering av anlegg basert på sjablongmetoden »Fokuset på IT og SRO – anlegg er skjerpet »Fjernvarme og strøm er nå likestilt »§ Det tillates ikke at eksterne leverandører som ikke er KBO- enhet utfører daglig overvåking og kontroll av energiforsyningen. Er problematisk for mange selskap i bransjen.