JUS100 Dag 4 06.10.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
JUS100 Dag
Barn og unges rett til deltakelse
JUS100 Dag
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
JUS100 Dag
Noen studietips I Valg av litteratur
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
JUS100 Dag
Advokat Møyfrid Hveding Advokatfirmaet Perspektiv DA
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
JUS100 Dag
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Erfaringer fra N. K. S. omsorgsberedskaps-arbeid N. K. S. dagene 21
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Domsanalyse Rt
Forarbeiders betydning ved tolking av lover
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Rettskilder og juridisk metode Introduksjonsmøte med BA studenter
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Forurensningskonferansen. Hvilken reaksjon på hvilke lovbrudd? Administrative sanksjoner eller Straff.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2007 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
”Om domstolenes rettsskapende virksomhet”
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Rettskildelære (jfr Metodeboka kap og kap ) - Lovtekstens ordlyd - Hvordan en lov blir til - Forarbeider - Dommer - Reelle hensyn JUS100.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Læringsnettverk for kommuner
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Kapittel 2- Juridisk metode
Kurs i forvaltningsrett
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Domsanalyse Rt
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Hvordan kontrolleres valget?
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

JUS100 Dag 4 06.10.08

Dagens program Gjennomgang av praktiske oppgaver Rettskildelære Hønsehaukdommen – et eksempel på bruk av rettskilder Hvordan en lov blir til Bruk av forarbeider i tolkningen

Praktiske oppgaver

Oppgave 5 Ting å legge merke til: For noen forbrytelser er også forsøk straffbart Gjelder mest alvorlige handlinger, men også ”letteste” promillekjøring I straffesaker er det høyere krav til bevis Fakta må være bevist utover enhver rimelig tvil (99,9 % sikkert) Det vanlige i andre saker er sannsynlighetsovervekt (51 % sikkert) Reglene i vtrl §22 om alkoholinnhold i blodet er laget for å slippe å bevise at føreren ”ikke er skikket” til å kjøre jf § 21. Regler om hva noen burde eller måtte forstå Umulig å bevise hva folk har tenkt. Man må sammenligne med hva folk flest ville forstått. En såkalt objektiv vurdering.

Oppgave 5 Løsningsforslag: 5a: Ola kan straffes for forsøk på promillekjøring 5b: Lars kan ikke straffes. Han er antagelig skikket til å kjøre selv om han har tatt migrenemedisin. Men hvis han er for sløvet er også forsøket straffbart. Lensmannens vurdering har ikke betydning. Tilstanden til lars må vurderes bedre og bevises 99,9 % i retten. 5c: Adolf kan straffes. Dette er et grensetilfelle. Spørsmålet er om folk flest ville skjønt at det kunne bli politietterforskning etter denne nestenulykken. Her var det nære på en alvorlig ulykke og dessuten flere vitner.

Rettskildelære

Rettskildelære: Relevante rettskilder Relevans Slutning vekt Rettskildelære: Relevante rettskilder Vanlig gruppering: Lovtekst Forarbeider Rettspraksis Andre myndigheters praksis Privates praksis Juridisk teori Reelle hensyn Lovgivers formål

Hvordan analysere en dom fra Høyesterett Sammendrag Fakta Tingrettens resultat Lagmannsrettens resultat Anførsler fra partene Høyesteretts vurdering ”Jeg er kommet til … ” Førstvoterendes syn Evt. dissenterende syn Avstemning Domskonklusjon Rt. 1997 s. 1341 (Hønsehaukdommen) Les denne dommen på fagsidene

Når slutningen fra tekstens ordlyd er usikker: Forarbeidene NOU Ot.prp. Innst. O For å bruke forarbeidene forsvarlig må man vite hvordan en lov blir til

En lov blir til. Hvem er lovgiver?

Hvem er lovgiver? Disse er i hvert fall med: Kongen personlig Lagtinget Odelstinget Stortingskomiteen Regjeringen Departementet

Hvem er lovgiver? Kan det være med flere? Sakkyndige komiteer (NOU) Høringsinstansene Lobbyister? Pressen? Noen fra EU? Kan du skrive i forarbeidene? Metodespørsmål: Hva skal regnes som forarbeidene til en lov?

Før en lov blir til Politiske debatter i Storting og regjering Krav fra EU, FN, Europarådet ++ Mediesirkus Press fra bransjer og organisasjoner annet

Lovprosessen: Regjeringens del Regjeringen oppnevner sakkyndig komité Komiteen avgir begrunnet forslag til lov (NOU) Et departement sender forslaget til høring Departementet vurderer NOUen og høringssvarene Departementets forslag oversendes Stortinget som Ot.prp

Lovprosessen: Stortingets del Ot.prp. fra regjeringen går til behandling i en av de faste komiteene Komiteen sender sin innstilling til Odelstinget (Innst. O.) Odelstinget vedtar selve lovteksten (Besl. O.) Lagtinget vedtar lovteksten og returnerer saken til regjeringen

Lovprosessen: Kongens del Kongen i statsråd (ved kgl.res.) Sanksjonerer loven Vedtar hvilken dato loven settes i kraft Kunngjør loven offentlig

Bruk av forarbeidene i tolkningen

Hvilke dokumenter har relevans som forarbeider? De vanlige: Innst. O Ot. prp. NOU Mer sjeldne: ”Private” lovforslag fra stortingsrepresentanter Referat fra stortingsforhandlinger (Stortingsmeldinger gitt i tilknytning til loven)

Hva finnes i forarbeidene? Hvilke slutninger kan trekkes? Hoveddel: Generelle drøftelser Bakgrunnen for lovforslaget Historikk og politiske mål Gjeldende rett Hovedpunkter i lovforslaget Økonomiske og administrative konsekvenser Merknader til de enkelte paragrafer Eksempler, definisjoner, presiseringer

Forarbeider Lovtekst i endringsloven

Hvilken vekt kan man legge på forarbeidene? Faktorer å ta hensyn til: Alder Viktigst ved nye lover Etter hvert kan det dannes rettspraksis Nærheten til stortingsvedtaket Respekten for folkestyret Innst.O. er nærmest – Hvor enstemmig er den? Grundighet Respekten for fagkunnskap Ot.prp. og NOU er størst – Er de godt forberedt?

Lovformålenes betydning

Lovformål: Hvor finner man det? I forarbeidene I lovtekstens formålsparagrafer Både politisk og juridisk funksjon Kan gi bidrag til tolkning av andre paragrafer Vannresursloven § 1: ”Denne lov har til formål å sikre en samfunnsmessig forsvarlig bruk og forvaltning av vassdrag og grunnvann” Genteknologiloven § 1: ”Denne loven har til formål å sikre at framstilling og bruk av genmodifiserte organismer og framstilling av klonede dyr skjer på en etisk og samfunnsmessig forsvarlig måte, i samsvar med prinsippet om bærekraftig utvikling og uten helse- og miljømessige skadevirkninger.”

Lovformålenes vekt i tolkningen av regler Generelt stor vekt Reglene skal jo oppfylle formålet Kan variere Hvor sikre er slutningene om formålet? Er det bare én tolkning som fremmer formålet? Skal regelen tjene flere formål?

Bruk av dommer som rettskilde

Kort om domstolene: Høyesterett Grl. § 88: "Høiesteret dømmer i sidste Instans” Hele landet som virkeområde 19 dommere Justitiarius og 18 andre dommere Høyesterett arbeider i to parallelle avdelinger Vanligvis fem dommere i en sak I spesielle tilfeller deltar alle dommerne (plenum) ankeutvalget (tidligere kjæremålsutvalget) regnes som en egen domstol Tre høyesterettsdommere i den enkelte sak Dommerne skifter mellom å i jobbe i avdeling og i ankeutvalget

Kort om domstolene: Lagmannsrettene Seks lagdømmer: Borgarting i Oslo Oslo, Buskerud, Østfold og sørlige deler av Akershus Eidsivating på Hamar Hedmark, Oppland og nordlige deler av Akershus Agder i Skien Vestfold, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder Gulating i Bergen Hordaland, Sogn og Fjordane og Rogaland Frostating i Trondheim Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag Hålogaland i Tromsø Nordland, Troms og Finnmark.

Kort om domstolene: Tingrettene Ordinær førsteinstans De fleste sakene starter i tingretten Før 2002 het det byrett eller herredsrett Omorganisering pågår – antallet tingretter skal ned til 65 Som regel én fagdommer i hver sak Legdommere deltar i de fleste straffesaker, og av og til i sivile saker Fagdommer kan bli nedstemt av legdommere Noen administrative oppgaver Tinglysning nylig overført til Statens kartverk

Er noen dommer bindende for senere avgjørelser? Formelt sett ingen plikt til å følge en tidligere dom Veldig forskjellig i engelsk/amerikansk rett (prejudikatlæren) I praksis følges dommer fra Høyesterett av alle Vanskelig å tale ekspertisen midt i mot Den ene part ville ellers anket saken til Høyesterett Viktig for nasjonal rettsenhet og forutberegnelighet

Hvordan får en tidligere dom rettskildebetydning? Rettens begrunnelse inneholder utsagn om hvordan et bestemt rettsspørsmål skal løses + Det samme spørsmålet kommer opp i en ny sak

Hvor mye vekt skal det legges på dommene? Dommer fra Høyesterett står i særstilling Svært gamle dommer har liten vekt Det legges i praksis en del vekt på dommer fra lagmannsrett og tingrett hvis de er særlig grundige, og det ikke finnes høyesterettsdommer om spørsmålet

Hva avgjør om en dom skal telle mye eller lite? Momenter som påvirker vekten: Hvor sterkt står de andre rettskildene i den nye saken? Lov, forarbeider, formål ++ Er tidligere dom enstemmig? Er det en plenumsdom? Er dommen gammel? Er det flere dommer i samme retning? Er domsgrunnene prinsipielt utformet? Var det aktuelle utsagnet avgjørende for resultatet?

Rettskildevirkning av en høyesterettsdom Avgjørelse i ny sak må forholde seg til tidligere dommer om samme spørsmål (prejudikatvirkning) Eksempel på tre saker om samme spørsmål: Rt. 1958 s. 259 Madladommen Rt. 1988 s. 276 Røstaddommen Rt. 1988 s. 295 Skjelsvikdommen

Røstadsaken 350 mål – Årlig leie kr 200

Hvordan kan Høyesterett skifte kurs? Gå åpent mot tidligere praksis Sjelden. Krever plenumsbehandling. Skille fakta i sak nr. 1 fra sak nr. 2 ”distinguishing the case” Tolke tidligere praksis innskrenkende Foreta små og gradvise justeringer over lengre tid

Hvordan analysere en dom fra Høyesterett Sammendrag Fakta Tingrettens resultat Lagmannsrettens resultat Anførsler fra partene Høyesteretts vurdering ”Jeg er kommet til … ” Førstvoterendes syn Evt. dissenterende syn Avstemning Domskonklusjon Rt. 1997 s. 1341 (Hønsehaukdommen) Les denne dommen på fagsidene

Reelle hensyn

Reelle hensyn Argumenter som er relevante, men som ikke passer i de andre gruppene Rettstekniske hensyn Konkret rimelighet Rettferdighet og moral Overordnede samfunnsmål og prinsipper Annet Bør ikke ha subjektivt eller politisk preg De lærde strides om denne gruppen

Tolkningsresultatene

Tolkningsresultater i tråd med lovteksten Presiserende tolkning Ta loven på ordet etter språklig forståelse Rt. 1961 s. 212 (Tannteknikerdommen) Sette inn gebiss var ikke ”å ta syke i kur”. Gikk klar av kvakksalverloven av 1936. Antitetisk tolkning Resultatet blir motsatt av loven fordi det bare er to muligheter Vergemålsloven § 1: den som er under 18 år er umyndig Hevdsloven § 2: når man har hatt tingen som sin egen i 20 år Rt. 1952 s. 989 (Telefonsjikanedommen) Ekle opprigninger var ikke å ”forstyrre den alminnelige fred og orden”. Ikke straff.

Tolkningsresultater på tvers av lovteksten Innskrenkende tolkning Man skjærer bort noe som etter vanlig forståelse dekkes av lovteksten ”Multebærland”? ”Grunnvannsforekomst”? Naturlig ordgrense Regelgrense

Tolkningsresultater på tvers av lovteksten Utvidende tolkning Man legger til noe som etter vanlig forståelse ikke dekkes av lovteksten Rt. 1973 s. 433 (Passbåtdommen) Fører av ”skip”. Strl. § 422 Grense: Rt. 1995 s. 1734 (Elvebåtdommen) 14 fot 4 hk Naturlig ordgrense Regelgrense

Tolkningsresultater på tvers av lovteksten Analogisk tolkning Lengre fra lovteksten enn utvidende tolkning For eksempel bruke regler om ekteskap på samboerforhold Analogisk vs. utvidende Passbåtdommen: gradsforskjell (utvidende) Straffedom i Telefonsjikane-saken ville gjelde forhold av en annen art (analogisk)

Grensen mellom tolkning og subsumsjon Går faktum inn under regelen? Tolkning: Gjelder denne regelen fiskebåter? Bevisbedømmelse: Er Peders båt en fiskebåt? Subsumsjonen kan preges av begge vurderinger Rt. 1934 s. 330 (Solemskogen): ”Villamessig bebyggelse” ?