JUS201 Dag 5 16.10.09. Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
JUS201 Dag
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 4 og 6 Feil i skjønnsutøvelsen Regler om forskrifter.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS201 Dag
JUS100 Dag
JUS201 Dag
Offentlighet.
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
JUS201 Dag
3 Marius Stub.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Materiell kompetanse (jfr. læreboka kap 3 og 6) - Forvaltningsrettslige grunnprinsipper - Legalitetsprinsippet - Domstolskontroll med forvaltningen. -
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
5 Marius Stub.
Rettssikkerhet.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Materiell kompetanse (jfr
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Fylkesmannen i Buskerud
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
3 Marius Stub.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage Materiell kompetanse -Legalitetsprinsippet -Forvaltningsrettslige grunnprinsipper

Oppgave 7

Steinar Taubøll - UMB Klagefristoppgaven Ting å legge merke til: Fristregler er ofte vanskeligere enn det ser ut til Fristberegning kan variere med sakstype Tre viktige tidspunkter: Start – Avbrytelse – Slutt Forskjellen på ”kommet frem” og kommet til kunnskap Forskjell på direkte levering, vanlig post og e-post Fristen i fvl § 29 står i kap VI og gjelder derfor enkeltvedtak Løsningsforslag: Fristen løper fra og går ut Avbrytelse skjer når mailen kommer til Ottos klage har kommet for sent

Klagefrister i forvaltningsloven

Steinar Taubøll - UMB Klagefrister Generelt om frister: -Når begynner fristen å løpe? -Hvor lang er den? -Hvordan avbryter man utløpet av fristen? Sammenlign med foreldelse av krav, Foreldelsesloven §15 -Kan fristen forlenges av spesielle forhold? -Er det samme frist for alle?

Steinar Taubøll - UMB Hovedregel fvl. §§ 29 og 30: Klagefrist på 3 uker 3 uker Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør Gitt til off. tjenestemann med fullmakt Mail kommet frem til organets klageadresse vedtak Postklage mottatt

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 1: Part krever begrunnelse etter § 24,3 3 uker Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap vedtak 3 uker Begrunnelseskrav framsatt Begrunnelse mottatt

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 2: A har fått en rettighet. B klager. 3 måneder vedtak Kjennskap 1 3 uker Kjennskap 2

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 3: Posten kom ikke fram til organet Frist Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør Får vite at erklæring ikke har kommet frem 1 uke

Steinar Taubøll - UMB Oppreisning etter § 31 for oversittet klagefrist ”Kan” behandle klagen Hvis klageren ikke kan lastes Eks: Ikke fått vite om fristens lengde Eks: Vært alvorlig syk Hvis klageren kan lastes (ikke har en god unnskyldning) må han ha ”særlige grunner” Eks: Helt nødvendig sosialstønad Etter et år er det uansett for sent

Hva kan bli resultatet av klagen?

Steinar Taubøll - UMB Klageinstansens kompetanse Fvl. § 34 Klageinstansen prøver alle sider av saken Statlig organ skal ”legge vekt på” kommunalt selvstyre ved skjønnsprøving Ikke bundet av klagerens grunner Kan ta hensyn til nye fakta i saken Større frihet enn en overordnet domstol

Omgjøring uavhengig av klage

Steinar Taubøll - UMB Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Omgjøring av eget vedtak: -Hvis det ikke er til skade for noen -Hvis ingen har fått vite om vedtaket -Hvis vedtaket må anses ugyldig -Kan også gjøres etter klage. Klagen går da ikke til klageinstansen -Ingen frister, men mindre materiell mulighet

Steinar Taubøll - UMB Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Overordnet organ omgjør vedtaket: -§ 35,3: Mulig innen korte frister -Større materielt spillerom Eks: Bredvold Skoger AS – konsesjon Statens landbruksforvaltning omgjør fylkeslandbruksstyrets vedtakBredvold Skoger AS – konsesjon § 35,5 henviser til kompliserte ulovfestede regler. -Sikkerhetsventil for forvaltningen ved tungtveiende samfunnsinteresser Eks: Omgjøre utslippstillatelse som ødelegger byens drikkevann

Materiell kompetanse

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Materiell kompetanse Myndighet til å treffe beslutninger med et bestemt innhold -Må bygge på riktig jus -Må bygge på korrekte fakta -Må tas etter lovlig skjønnsutøvelse Fokus på innholdet i et vedtak Materielle feil fører som regel til at vedtaket blir ugyldig

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet Offentlige myndigheter kan ikke gripe inn overfor borgerne uten å ha hjemmel for det i formell lov Prinsipp av grunnlovs rang Gjelder både for rettslige og faktiske inngrep Eks: Både byggeforbud og riving av et bygg

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Vedtak eller faktiske handlinger? Et vedtak berører din rettslige stilling Eks: Du pålegges å rive en ulovlig oppsatt hytte Eks: Du pålegges å ta en vaksine Lærebokas kap. 42 En faktisk handling berører deg fysisk Eks: Kommunens bulldoser kjører ned hytta Eks: Sykepleiere holder deg fast og stikker sprøyta i deg Inngripende handlinger er i utgangspunktet straffbare Selve tvangen må ha særskilt lovhjemmel Lærebokas kap. 39 (ikke pensum)

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Begrepsbruk -”Kompetanse” betyr evne til å treffe til å treffe rettslig bindende beslutninger (vedtak) -Beslutninger uten kompetanse får ikke de rettsvirkninger innholdet tyder på. De er ugyldige -En faktisk handling kan ikke bli ugyldig, men ulovlig -Ikke alt som skjer i offentlig regi er myndighetsutøvelse. -Ikke all myndighetsutøvelse er inngripende

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Bakgrunnen Kan spores tilbake til folkesuverenitetsprinsippet Folket selv gjennom sine valgte representanter skal bestemme grensene for forvaltningens virksomhet John Locke: ”Essay on civil government” 1690 Rousseau: ”Samfunnskontrakten” 1762 Delvis tatt inn i grunnloven §§ 96 og 99 Lignende regler i Magnus Lagabøtes landslov 1274 – Kongen måtte følge lovene som var vedtatt på tinget

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Bakgrunnen Delvis begrunnet i maktfordelingsprinsippet -Før parlamentarismen var det ofte motsetninger mellom Regjeringen og stortingsflertallet -I dag viktigere å fokusere på kontrollen av det store forvaltningsapparatet Legalitetsprinsippet er fundamentet for domstolenes kontroll med forvaltningen -Beskytter borgerne på grunnlag av loven

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Bakgrunnen Kravet om stortingsbehandling er også viktig for den politiske opposisjon -Opposisjonen er ikke tilstede i Regjeringen -Stortingsbehandling krever grundighet -Komitébehandling mer demokratisk enn bare høringer -Sakene blir mer fokusert i media – mulighet for flere å komme med innspill

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Virkninger Økt forutberegnelighet Minsker faren for myndighetsmisbruk Lettere å gjennomføre lik behandling av borgerne Bedre rettssikkerhet for den enkelte Nært beslektet med menneskerettighetene

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kort om menneskerettigheter i norsk rett Menneskerettsloven av 21 mai 1999 nr. 30 -Inkorporerer flere internasjonale konvensjoner i norsk lov EMK – Den europeiske menneskerettighetskonvensjon Flere FN-konvensjoner -Ved motstrid går disse reglene foran vanlige norske lover (unntatt grunnloven) -Unntak fra konvensjonenes hovedregler er i noen tilfeller mulig, men må vedtas i formell lov. (Eks: EMK art. 8 og 10)

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet som sperre Vedtaket må ha hjemmel i lov Det må være en ubrutt kjede av hjemler fra Stortinget til vedtaket Lov – forskrift – vedtak Hva med uklare lovtekster og skjønn? -Legalitetsprinsippet som tolkningsfaktor Eks: Hønsehaukdommen -Forvaltningens skjønnsfrihet avgjøres ved tolkning av loven

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet som tolkningsmoment Jo mer inngripende vedtaket eller handlingen er, jo strengere blir kravet til klar og tydelig lovhjemmel Tolkningstvil bør løses i favør av borgeren Helhetsvurdering Hvilket livsområde? Inngrepets art? Hvordan rammer det? Hvor tyngende er det? Hvor viktig er det for samfunnet at det gjøres et inngrep?

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fullmaktslover og kravet til hjemmelens innhold Hvor presist må forvaltningens kompetanse angis i loven? -Generelle formuleringer øker forvaltningens spillerom og kan uthule kravet til lovhjemmel -Upresise tekster svekker forutberegneligheten Hva hvis lovtekstene ble helt presise? -Ikke rom for faglige, politiske og skjønnsmessige vurderinger i forvaltningen Eks: Umulig å ta hensyn til individuelle forhold hos søkeren

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fullmaktslover og kravet til hjemmelens innhold Forvaltningen må utstyres med de nødvendige fullmakter – ikke mer Fullmakter til å treffe vedtak eller lage forskrifter skal ikke brukes uten at det er nødvendig Domstolene supplerer fullmaktene med uskrevne regler om myndighetsmisbruk

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Unntakene Kravet til formell lov fra Stortinget er hovedregelen Unntakene er: 1.Organisasjons- og instruksjonsmyndighet 2.Det offentliges private autonomi 3.Spesielle kompetanseregler i grunnloven 4.Andre sedvanebaserte kompetanser LOV

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Legalitetsprinsippet: Unntakene 1. Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Innenfor statens eget rettsområde. Bestemme over underordnede organer og de ansattes arbeid. 2. Det offentliges private autonomi Eks: Trenger ikke lovhjemmel for å bestemme over bygg og inventar. 3. Spesielle kompetanseregler i grunnloven = Stortinget i plenum vedtar skatt og bevilginger Ikke noe stort unntak. Det skjer uansett i Stortinget 4. Andre sedvanebaserte kompetanser Helt spesielle situasjoner Eks: ulovfestet rett til å omgjøre vedtak, jfr. fvl. § 35,5 Eks: enkelte tilfeller av nødrett

Forvaltningsrettslige grunnprinsipper

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningsrettslige grunnprinsipper Legalitetsprinsippet Forsvarlighetsprinsippet Forsvarlig saksbehandling Mesteparten lovfestet i forvaltningsloven Saklighetsprinsippet Avgjørelser må være saklig motiverte Må ivareta samfunnets interesser Må ikke legge vekt på personers religion, politisk syn osv. Likebehandlingsprinsippet Unngå usaklig forskjellsbehandling

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningsrettslige grunnprinsipper Domstolskontroll med forvaltningen -Prinsippet er ulovfestet, men har grunnlovs rang (konstitusjonell sedvanerett) -Hva kan domstolene overprøve? Hjemmel for avgjørelsen (legalitet) Om saksbehandlingsreglene er fulgt Om riktig faktum er lagt til grunn Om saklighets- og likhetsprinsippene er fulgt

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningsrettslige grunnprinsipper Domstolskontroll med forvaltningen (forts.) -Hensiktsmessighet innenfor skjønnsgrensen overprøves ikke av domstolene Rt s. 738 (Fett og lim) -Subsumsjon ved skjønnsmessige ord og uttrykk overprøves ikke i alle tilfeller Rt s (Naturfredningsdommen): unntakene må begrunnes Rt s (Utvisningsdom II) vurderingstema av ”typisk rettslig natur” overprøves. Typisk: rettssikkerhet, inngrep i det personlige liv. Mindre overprøving hvis vurderingstemaet er teknisk eller politisk Kan avhenge av sammensetningen av det organ som har tatt avgjørelsen. Momenter: lokalstyre, teknisk ekspertise, juridisk ekspertise