JORD JORDLÆRE - Introduksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
Abildsø skole - Eksamen 2014.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Aktivitet/Info Tema/Innhold Mål Oktober Uke 41
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Presentasjon av nytt bestillingssystem for Kurs i utdanningsprogram.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
NKIs erfaring med Læringspartnere
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
Introduksjon til øvingstimer
Avlevering i praksis KDRS-samling
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Introduksjonstime Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Undervisningsplan Litt om målesystem og sensorer Diverse.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Utskrift av presentasjonen:

JORD101 - JORDLÆRE - Introduksjon

JORD101 - lærere Lars Egil Haugen Line Tau Strand, Lars Molstad Institutt for plante- og miljøvitenskap Kontor: J117 1 etg. ”gamle jordfagsbygning” Telefon: 64965526 E-mail: lars.haugen@umb.no Line Tau Strand, Lars Molstad IPM

Undervisningsopplegg i JORD101 Pensum i ukeoversikt (lærebok + nettnotater) Forelesninger 4 timer pr uke (2 timer pr uke under øvelsene) Onsdag 1015-1200 (J106) Torsdag 1015-1200 (J106) Øvelser – obligatoriske (obligatorisk besvarelse på ClassFronter (”flervalgstest”) Praktiske øvelser i 3 uker (3 timer pr uke) Uke 39, 40 og 41 Nettbasert del

Bruk av ClassFronter i JORD101 Arkiv Forelesningsnotater åpnes 1 dag før forelesning Repetisjon (prøver) Flervalgstester for hvert tema (”kan svare flere ganger”) Øvelser (3 uker) Obligatorisk svar på flervalgstest hver øvelsesuke Midtveis-evaluering Flervalgstest – standard skjema Langsgående evaluering To midt-eksamener – hver på 20 % Diskusjonsforum Jordprofil – grupper, frivillig Spørsmål eksamen - oppsummering

Hvorfor nettbasert – JORD101 Stor klasse (kommunikasjon) Heterogen gruppe – bakgrunnskunnskap Fleksibilitet – forelesninger/lese selv Repetisjon - flervalgstester – frivillig Oppsummering / spørsmål under eksamenslesing ”Alle kan se spørsmålene og svarene” Langsgående evaluering (”kvalitetsreformen”)

Midt-eksamen 1 (20%) – med alle hjelpemidler Test Flervalg / tekstbokser Eksamen åpen i ca 6 timer Hver student 20 tilfeldige spørsmål fra minst 50 spørsmål (vektet spørsmålene for en sjekk av ”heldig/uheldig” utvalg) Tilbakemelding over % riktige svar i løpet av 1-2 dager Karakter bestemmes sammen med sensor

Midt-eksamen 2 (20%) – uten hjelpemidler Test Flervalg / tekstbokser Varighet 1 time Pensum: Alt gjennomgått frem til midteksamen 2 Hver student 20 tilfeldige spørsmål fra minst 50 spørsmål (vektet spørsmålene for en sjekk av ”heldig/uheldig” utvalg) Tilbakemelding over % riktige svar i løpet av 1-2 dager Karakter bestemmes sammen med sensor

Slutt-eksamen (60%) – uten hjelpemidler Skriftlig eksamen (”standard”) 3 timer Spørsmål fra hele pensum Tidligere eksamensoppgaver se i ClassFronter under Arkiv/Eksamensoppgaver Ca 3 oppgaver med 3-4 delspørsmål under hver oppgave Eksamensdag: Fredag 9/12-2005, kl 0900-1200

OzSoils – An interactive introduction to soil science Nå har jeg lekt meg med OzSoils og fått noen aha-opplevelser! Her er fremgansmåten for studenter på datasalene(fungerer ihvertfall på la-salen): My computer Software on 'Studsrv02\Prog'(I:) JF100 OzSoils3.exe Laget ved: University of New England, Australia

Kursets innhold Jordas bestanddeler Jordfysiske egenskaper Mineralmateriale, organisk materiale Jordfysiske egenskaper Vann, luft, temperatur Jordkjemiske egenskaper Kolloider, ionebytte, pH i jord Jordsmonnutvikling Norge og oversikt på verdensbasis Næringssykluser N, S, P, K

Tidsplan  midteksamen 1 (20/10) Uke 37 (12-16/9) Jordsmonndannelse, oversikt Uke 38 (19-23/9) Tekstur, jordart, struktur, organisk materiale Uke 39 (26-30/9) Øvelse I Jordsmonndannelse, sjikt (2 timer forelesning) Uke 40 (3-7/10) Øvelse II Jordsmonnklassifikasjon (2 timer forelesning) Uke 41 (10-14/10) Øvelse III Organisk materiale i jord Uke 42 (20/10) Midteksamen 1 (”flervalgstest”)

Tidsplan  midteksamen 2 (17/11) Uke 43 (24-28/10) Vann i jord Uke 44 (31/10-4/11) Temperatur og luft i jord Uke 45 (7-11/11) Jordkolloider Uke 46 (14-18/11) Jordas surhet Midteksamen 2: 17/11 Pensum alt som er gjennomgått frem til 17/11

Tidsplan  slutteksamen (skriftlig eksamen) Uke 47 (21-25/11) Kalsium, magnesium og nitrogen-syklus Uke 48 (28/11-2/12) Fosfor og kalium-syklus Uke 49 (7/12) Oppsummering Uke 49 (9/12) Skriftlig eksamen kl 0900-1200.

Midteksamen 2 tidligere – nå frivillig Inndeling av studenter i grupper (6-8 pr gruppe) Tilfeldig, uavhengig av studieretning Grupperom med Jordprofilbeskrivelse Jordartstrekant To tester – før og etter diskusjon Diskusjonsforum Eksamen Flervalgstest () Regneoppgaver Mandag 0800-tirsdag 1200 Rettet/levert tirsdag 1300 Diskusjon (tirs1200-fre1600) Jordsmonndannelse (2 innl) Jordas egenskaper (2 innl) Oppsummering av diskusjon () 2 tekstbokser