Feil og feiloppretting

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisert arbeid.
Hvorfor mister vi gjester?
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
Reliability, Availability and Maintainability
Uavhengig etterspørsel
Prosesstyper i vareproduksjon
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Internkontroll i kommuner
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
OM 5: The Design of Products and Services
OM 11: Capacity Planning and Control
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Risk based maintenance and consequence classification
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Jakten på kvaliteten.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Styring ved uavhengig etterspørsel
Konstruksjoners sikkerhet
UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Forelesningsnotat 7 OEE/TAK
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Innovasjon Innovasjon
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Programvareendring del 1 In 140 Forelesning Nr 21 Sommerville kap 27, 1. Del.
Workshop, Dokka – 9. nov
Rus og avhengighet i arbeidslivet CAKE Q1, AKAN. Når bruk av rusmidler virker forstyrrende på oppgaver og funksjoner som skal ivaretas i familien eller/og.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
Kvalitet, risiko og avvik
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Utskrift av presentasjonen:

Feil og feiloppretting OM 19: Risk management Feil og feiloppretting Feil vil alltid oppstå Murphy’s lov: “Alt som kan gå galt, vil gå galt” Feil må tas på alvor og antall feil må reduseres Konsekvensen av feil kan være ulik - en må skille mellom viktige og uviktige feil Kritiske feil Irriterende feil Feil kan ha en positiv side - som en mulighet til å lære BUS240 - OM

Handtering av risiko Hvilke feil kan eventuelt oppstå? OM 19: Risk management Handtering av risiko Hvilke feil kan eventuelt oppstå? Hvordan hindre feil? Hvordan redusere konsekvensen av feil? Hvordan gjenopprette feilfri tilstand? BUS240 - OM

Årsaker til feil I Feil i forsyning Mer viktig etter hvert som en er blitt mer avhengig av leverandører s 574, siste linje: ”Potentially the risk of disruption has increased dramatically as the result of a too-narrow focus on supply chain efficiency at the expence of effectiveness.”

Årsaker til feil II Menneskelige feil Organisasjonsmessige feil Personalet er fraværende/syke/osv. Feilvurderinger (errors) Avvik fra fastlagte prosedyrer (violations) Organisasjonsmessige feil Interne systemer kan øke sannsynligheten for feil (f.eks. finanssektoren) Utstyrsfeil Maskiner, utstyr, bygninger Delvis forringelse eller total feil

Årsaker til feil III Designfeil på produkt eller tjeneste Kundefeil Brist i implementering av forventede krav Kravene har endret seg Kundefeil Misbruk (ubevisst eller bevisst) Produsenten har også et ansvar for å redusere dette gjennom opplæring og bedre design Forstyrrelser i omgivelsene E-handel og internett (IT-sikkerhet)

Hvordan måle feil? Feilrate: eller Feilratens utvikling over tid (badekar-kurven) Stadium med innkjøringsproblemer Stadium med normal drift Stadium med økende slitasjeproblemer Feilratens utvikling ved tjenesteproduksjon

Feilratens utvikling (badekar-kurven) Igang-kjøring Stabil fase Slitasje Feil-rate Elektronisk utstyr Tjenester Mekanisk utstyr Tid

Pålitelighet I Enkeltkomponentenes pålitelighet for en gitt tidsperiode: Ri Systemets pålitelighet ved seriekobling av n uavhengige komponenter: Når antall komponenter øker vil systemets pålitelighet bli kraftig redusert Eksempel: Boeing 747 – 4(6?) mill. komponenter

Pålitelighet II Mean Time Between Failures (MTBF) Mean Time To Repair (MTTR) Tilgjengelighet (Availability)

Feilprevensjon og gjenoppretting Oppdage og analysere feil Hva er feil og hvorfor? Forbedre system-påliteligheten Gjenoppretting Hindre at ting går galt Takle situasjonen når ting går galt

Hvordan oppdage feil? Feil oppdages ikke fordi: Datainnsamling Personalet ikke vil synliggjøre dem Det eksisterer ikke et system for å identifisere dem Ledelsen ikke er interessert i forbedringer Datainnsamling Undersøkelser under prosessen Maskindiagnose Intervjuer ved avslutning av tjeneste Meningsmålinger og fokusgrupper Klageskjemaer Generelle spørreskjemaer

Feilanalyser Hvorfor har feilen oppstått? Ulykkeskommisjoner Produktansvar og sporbarhet Analyse av klager Klagene er bare toppen av isfjellet Antall og innhold Analyse av kritiske hendelser (positive eller negative) Feilmode- og feileffekt-analyse (FMEA) Feiltre-analyse (AND og OR-noder)

Feilmode- og effekt-analyse (FMEA) Finne egenskaper som er kritiske m.h.t. feil Sjekkliste: Komponent Type feil Effekt av feil Årsak til feil Sannsynlighet for feil: a Alvorlighetsgrad av feil: b Sannsynlighet for skade før oppdaging: c Risk Priority Number (PRN)

Feiltre-analyse Og Eller Kald mat serveres Kald tallerken Kald mat Feil på ovn Varmer er feil Og Feil steketid Feil varmetid Eller Frosne varer Ikke varmet

Forbedring av pålitelighet Fjerne feilmuligheter under design og produksjon Designfasen Statistisk prosesskontroll Feilsikring (poka-yoke) Forhindre mennesker i å gjøre feil Feilsikring av produsenten Feilsikring av kunden

Forbedring av pålitelighet - Redundans Fly: 3-4 parallelle elektroniske styringssystemer Innbygging av redundans kan være kostbar metode

Vedlikehold Viktig del av produksjonsavdelingens arbeid Økt sikkerhet Økt pålitelighet Høyere kvalitet Lavere kostnader Lengre levetider Høyere innbytteverdi

Vedlikeholdsstrategier Kjør til havari (Run To Breakdown, RTB) Forebyggende vedlikehold (Preventive Maintenance, PM) Tilstandsbasert vedlikehold (Condition-Based Maintenance, CBM) Vibrasjoner Innhold / sammensetning Dimensjoner Temperaturer Produktkvalitet Blandet strategi - når passer ulike strategier?

Forebyggende vedlikehold Vedlikeholdskostnader Arbeid (vedlikeholdspersonale, driftspersonale) Redusert produksjon Havarikostnader Reparasjonskostnader Stopp i produksjonen Vanskelig å optimere vareflyt (større buffer) Minimere totale kostnader vedlikeholdskostnader + havarikostnader Feilfordelinger / feilratefunksjoner Konstant, litt eller kraftig stigende feilrate?

Total Productive Maintenance (TPM) TPM: Produktivt vedlikehold utført av alle ansatte gjennom gruppeaktiviteter Produktivt vedlikehold: Vedlikeholdsledelse med fokus på pålitelighet, vedlikehold og økonomisk kostnadseffektivitet Basert på gruppearbeid, bemyndigelse og kontinuerlig forbedring

Målene for TPM Forbedre utstyrseffektiviteten (OEE) Oppnå autonomt vedlikehold Reparasjon Forebygging Forbedring Vedlikeholdsplaner for utstyret (PM, CBM, ansvarsfordeling mellom operatører og vedlikeholdsavdeling) Opplæring av personalet i vedlikehold Eliminer vedlikeholdsbehovet (vedlikeholdsprevensjon)

Pålitelighetsbasert vedlikehold (Reliability-centred maintenance - RCM) TPM fokuserer kanskje for mye på forebyggende vedlikehold Pålitelighetsbasert vedlikehold (RCM) fokuserer på de ulike feilmønstrene Vedlikeholdsstrategi tilpasset de ulike årsakene til feil I tillegg til å hindre feil må en redusere konsekvensene av feilene Passer bedre når forebyggende vedlikehold ikke er en effektiv metode

Gjenoppretting Kundene aksepterer ofte at feil oppstår ! Feilplanlegging - lage prosedyrer for gjenoppretting Oppdag: Hva har skjedd, hvem blir berørt, hvorfor skjedde dette? Utfør: Informer, stopp videreutvikling av konsekvenser Lær: Finn årsak, fjern årsaken for framtiden Planlegg: Finn mulige feilårsaker og lag gjenopprettingsprosedyrer Hvordan hindre og takle katastrofer?