Hva avgjør studievalget?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Advertisements

Lån og stipend til utdanning i utlandet
Jus 1. avdeling Hvorfor studere jus? Hvem passer studiet for?
Veiledning av elever / lærlinger
ANSA Association of Norwegian Students Abroad Organisasjonen for norske studenter i utlandet u Nesten 9000 medlemmer i 64 land u Informasjon om studier.
Informasjon fra Lånekassen v/ seniorrådgiver Torleif Einarsen, Bergenskontoret Rådgiverseminar
Høgskoler i Bergen Bergen er en by med småbyens sjarm og storbyens muligheter! Bergen har et fantastisk studentmiljø og et bredt utdanningstilbud. Bergen.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2013 Presentasjon for søkere.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Student Exchange Programme
Informasjonsmøte for spansk
Velkomst- og informasjonsmøte for nye studenter på årsenheten i spansk.
2005 VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
Institutt for religion, filosofi og historie
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Informasjonsmøte om studentutveksling studieåret 2011/2012 Onsdag 19. januar kl 16:15 i Aud Dag Coward Stella Gjerstad, Nina.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
SIVILØKONOM NHH NORGES MEST SØKTE STUDIUM.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Forkurs, TRES og Y-veien
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med arabisk
Høgskolen i Lillehammer i et 20-års perspektiv 2000 –
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Gratulerer med utvekslingsplass! Hva nå? Therese Gjessing – 2. mars 2016.
Valg av høyere utdanning
Nå er det like før… april 2017
Informasjonsmøte november 2016
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Student Exchange to Japan
Nå er det like før… oktober 2017
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Midtøsten-studier med arabisk Utenlandsoppholdet våren 2018 ARA2010
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Nå er det like før… oktober 2018
Bienvenido.
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Hva avgjør studievalget? Redaktør Kaleidoskopet Knut Solberg

www.utdanningsmagasinet.no www.karrieremagasinet.no

Legitimering av valg Studentrekruttering må være mer enn å få kjøtt til forelesningene Før søknadsfristen: Påvirke studentene til å velge studiestedet Etter studiestart: Bevise at valget var rett

Hvem skal rekrutteres

Studievalget Hvorfor skal unge velge dere? Tilbyr dere en ”god skole”? Er det viktig å være populær? En eliteskole vs. en ”alle skal med”-skole Rett student til rett studium Hvorfor velger unge som de gjør?

Målgruppekunnskap Hva kjennetegner byttet? Fellesnevner gruppen 18-21 år: IDENTITET Usikkerhet rundt egen identitet Skråsikkerhet rundt egen identitet

Identitet Assosiasjoner til alle studiesteder Assosiasjonslek Identitet tiltrekker og frastøter Studier med klar identitet skapt av studentene selv: HF UiO Juss UiO En idé å dyrke frem kjerneverdier eller en egen kultur?

Skaper identitet Hvordan kan dere som studiested utnytte dette? Familie og venner Sosialgeografi Forbilder Media Kjønn Hvordan kan dere som studiested utnytte dette?

Interesser De vanlige rådgiverspørsmålene Hvor viktige er egentlig interessene? Hva er det 18-21-åringer interesserer seg for? Er det mange her som tilbyr disse studiene?

Studiesteder med drahjelp Rikt studentmiljø Idrett Kultur og uteliv Muligheter for relevante deltidsjobber Nærhet til andre interesser

Karakterer Høye karakterkrav = magnet på skoleflinke ALLE = taperstudium? Andre seleksjonskriterier Gi studentene en følelse av eksklusivitet

Negativ motivasjon Kom ikke inn andre steder Visste ikke helt – vet fortsatt ikke stort ”Greit å studere, liksom” ”Alle jeg kjenner skulle begynne her” Ville langt bort fra folka på VGS – ”de var så kjipe”

Tilfeldigheter – minste motstands vei Alumni Bachelorstudium Basisstøtte Betalingspause Bilaterale avtaler Bokstavkarakterer Borteboer-stipend Campus Dekan Erasmus Ettergivelse Ex.phil Ex.fac. Fadderordning Fakultet Førsteamanuensis Gebyrstipend Innfrielse Inntektsgrense Kandidat-studium Karriere Kollokviegruppe Kontinuasjons-eksamen Konting Konvertering/omgjøring Kopiavgift Lånekassen Mastergradsstudium Nokut Nordplus Normert studietid Ordinær kvote Primærvitnemåls-kvote Profesjonsstudium Professor Realkompetanse Rentefritak Semester Semesteravgift Språkstipend Stipend Stipendiat Studentsamskipnad Studiepoeng Tilleggsstipend Årsstudium

Studere i Norge Tilbakegang i antallet utenlandsstudenter Studentene har utvekslingsmuligheter Er kampen mot lettvekter bachelorene i utlandet vunnet? Hva kan vi lære av det? Medieomtale Jobbmuligheter Finansiering(?)

Hva gir studiet? En må utdannelse for et bestemt yrke En liksom må-utdannelse for et bestemt yrke En konkurrerende utdannelser for et bestemt yrke En må-utdannelse, som kan brukes i mange andre yrker

Hva vi vet hjelper: Være synlige – gjerne subtilt Vise veien inn Vise veien ut Følge interessenter tettere

Hvorfor skal unge velge dere?