Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Åsmund Sollien Schau og
Velkommen som nettstudent!
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
INFOUKEN PÅ MN-FAKULETET UiB Kristine Engan-Skei.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Erfaringer fra dataingeniørstudiet. Arbeidskrav - læringsutbytte 1.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Forkurs, TRES og Y-veien
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med arabisk
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: språk og kommunikasjon.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: språk og kommunikasjon.
Utenlandsopphold Midtøstenstudier med arabisk ( opphold-i-utlandet-.html)
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Undervisnings- og vurderingsformer
Øvelse gjør mester.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen!
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Time- og eksamensplanlegging
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA

Bestillingen: Ut fra matematikkrapporten: Foreslå videre arbeid med mål om å senke strykprosenten. Hva er "beste praksis"? Identifisere hvorfor man har gode resultater i Østfold – er opplegget der bedre tilpasset til normalstudenten?

Ressursbruk i dag ved de ulike høyskolene HiVe: Matte 1 over ett år; 4F + 2Ø. 6 øvingsoppgaver, veiledning med stipendiat. HiØ: Matte 1 over ett år; 4F + 2Ø. Lærer + hjelpelærer deler på veiledning. Tresemesterordning over 6 mnd med egen lærer for ekstra undervisning. HiBu: Matte 1 over ett semester; 4F + 2Ø. 3 obligatoriske øvinger, derav 2 kreves godkjent. Eget opplegg med Tresemesterordning og industribachelor.

Ny rammeplan Hele Matematikk 1 skal undervises i 1. semester. – Konsekvenser: Mindre tid til faget vil gi seg utslag i lavere gjennomføring. Vanskeligere å tilpasse emnet til TRES-studenter

Positive erfaringer fra tidligere praksis Fordele undervisningen over to semestre – Lengre tid til faglig modning – Innfasing av TRES-studenter Obligatoriske arbeidskrav – Jobbe jevnt med faget – Gjøre studentene oppmerksomme på fagets pensum og forberede dem på oppgaver av eksamenstype. Intensiv oppstartsperiode – Viktig å tidlig sette en standard for å jobbe godt med studiene.

Regneverksted ved UMB Frivillig, men nesten 100% deltagelse Oppfriskningsverksted for videregåendematematikk Ekstra oppgaveløsning med hjelpelærer på ettermiddagen Oppstartstest og sluttest. Viser studentene at de har hatt progresjon. Foregår de tre første ukene på høsten. Totalt utgjør tilbudet ca 40 timer.

Våre ønsker for Matematikk 1: Oppstartkurs Arbeidskrav i form av obligatoriske innleveringer Undervisningsressurser: – 5 timer/uke forelesninger – 2 timer/uke øvinger – 1 time/uke plenumsregning

Ved studiestart Intensivt oppfriskningskurs i matematikk. Oppstarttest og sluttest (etter ca 3 uker) slik at studentene får målt sin progresjon. Gi studentene første innlevering tidlig. Gi studentene gode arbeidsvaner Gi studentene gode holdninger og motivere til ingeniørstudiet Studentene blir kjent med hverandre ved å jobbe sammen i grupper. Samarbeide med Ingeniørfaglig innføringsemne og studentorganisasjonene om timeplanlegging ved studiestart.