Prosjektplanen Pedagogisk ledelse
Prosjektplanen Tittel Innledning/bakgrunn Rammebetingelser – forankring i strategiplan, årsplan, andre styringsdok. Begrunnelse/behov – spørreundersøkelse… Organisering – prosjektleder, prosjektorganisasjon, rapportering, styringsgruppe Mål – resultatmål, effektmål, metodemål
Prosjektplan (2) Tidsplan – prosjektets faser med milepæler (milepælsplan) Oversiktlig og detaljert aktivitetsplan med nummerering av aktiviteter, navn på ansvarlig, startdato, sluttdato, faktisk slkuttdato Forhold mellom aktiviteter Avklaring av hvordan evalueringen skal foregå
Etablering av prosjekter Alle har forstått hvorfor prosjektet er prioritert Alle kan beskrive mål/målsetning Alle kjenner rammebetingelsene Alle forutsatte ressurser er tilgjengelige Finansieringen er i orden Prosjektet har forakring i organisasjonen Prosjektleder har tilstrekkelig ansvar og myndighet
Grunner for dårlige prosjekter Prosjektorganisering trengs egentlig ikke Utilstrekkelig støtte fra toppledelsen Feil person som prosjektleder For dårlig planlegging
Hvorfor planlegge? Bedre innsikt i oppgavene som skal utføres Underlag for å styre mot det fastsatte mål Ser bedre konsekvensene av endrede forutsetninger Grunnlag for diskusjoner med de berørte Mulighet for å motivere medarbeidere
Etablering av prosjekter Alle vet på hvilket grunnlag dette prosjektet er blitt prioritert Alle kan beskrive målsetningen Alle vet hva rammebetingelsene er Alle de forutsatte ressursene er tilgjengelige Finansieringen er i orden Prosjektet har forankring i organisasjonen Prosjektlederen har tilstrekkelig ansvar og myndighet til å gjennomføre prosjektet
Prosjektlederen Planlegge - lede - samarbeide Avjørende for vellykket prosjekt Skal etablere prosjektorganisasjonen Utarbeide fremdriftsplan Motivere Kontrollere resultatene og replanlegge Ta beslutninger
Forskning om lederegenskaper Finnes ikke generelle lederegenskaper Egenskaper mange ledere har, har også mange andre Disse egenskapene er ingen garanti for å bli en god leder Trekk eller evner hos vellykkede ledere varierer voldsomt
Gode prosjektgrupper Alle deltagerne har ulike roller/ egenskaper eller egenskapene er representert i gruppa Kreativitet, kreative på andre vegne, starter, avslutter, en leder, et arbeidsjern Belønning er viktig for å få en god prosjektånd