Bevegelsesutvikling 0 - 6 år F y s i s k f o s t r i n g 2 0 0 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Flersidet øyepeketavle
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
INNSTILLING AV STOL OG BORD
FRITID.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Månedsevaluering april Denne måneden har vi feiret Leander 5 år, Eliart 4 år og Jon Leon 3 år. Ellers føler vi at denne måneden har gått veldig fort, med.
Skaperen, ordneren og danseren
En måte å lese Bibelen på
Språk, Tekst og Kommunikasjon
April Kropp bevegelse og helse: Vi utfolder oss på tur, har røris og vi har samlinger med tema kroppen vår. Hva kan vi gjøre med kroppen; rulle, krype,
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lingvistikk på biblioteksfag
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Sammensatte tekster.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
12 Reflekterende lesing.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Kjennetegn og følgevansker
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Overgang fra barnehage til skole
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Eiklisangen 1. Det ligger en skole ved Kvernbergsundbro, den er så fin, ja det kan du tro. Vær glad og aktiv er vår parole, og navnet det er Eikli skole.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Litterære virkemidler
AKTIVITET OG SELVSTENDIGHET
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Morfologi A1A.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
MÅL: Norsk: Lese nøye og utføre oppgaver så godt jeg kan på Nasjonal prøve Matte: Øve på å lese matematikkoppgaver nøye og regne selvstendig Engelsk: Lese.
Plan for 1.klasse Uke Mai – 3.juni Verdiord for juni: Fred.
Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
EN BEDRE ARBEIDSHVERDAG Kaffekurset presenterer generelle retningslinjer for en bedre kontorhverdag og vil gjelde de fleste. Individuelle faktorer, eks.
Uke Norsk: Jeg kan bruke dobbel konsonant etter kort å-lyd. Matte: Jeg kan 6,7,8,9- gangen på rams. Engelsk: Jeg kan bruke a og an.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Nervecelle Sentralnervesystemet Det perifere nervesystemet Refleks
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Presentasjon av skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Utskrift av presentasjonen:

Bevegelsesutvikling 0 - 6 år F y s i s k f o s t r i n g 2 0 0 1

Innhold 1.0 UTVIKLING AV BEVEGELSE OG SANSER 2.0 SANSER OG MOTORIKK 1.2 REFLEKSENE 1.3 FORFLYTNING 1.4 HOPPE / LØPE 1.5 SKRIVE- TEGNE OG SPISEREDSKAP 1.6 KAST OG MOTTAK 2.0 SANSER OG MOTORIKK 2.1 ENKELT SANSENE 2.2 KORT OM NERVESYSTEMET

1.0 Utvikling av bevegelse og sanser 1.2 Refleksene: Søke og sugerefleks Moro refleksen Griperefleks hender/føtter Babinsky refleksen Lukke refleksen Asymmetrisk tonisk nakkereaksjon Symmetrisk tonisk nakkereaksjon Ryggradsrefleks/Galant refleks

1.5 Skrive- tegne og spiseredskap 1.6 Kast og mottak Forts. 1.0 Utvikling av bevegelser og sanser 1.3 Forflytting: Rulle Krype Krabbe Gå 1.4 Hoppe og løpe 1.5 Skrive- tegne og spiseredskap Utvikles 1.6 Kast og mottak 2 - 4 års alderen

2.0 Sanser og motorikk 2.1 Enkeltsanser: 2.2 Litt om nervesystemet Fjernsansene Nærsansene 2.2 Litt om nervesystemet Sentralnervesystemet Perifere nervesystemet

BARNS SPRÅKUTVIKLING                                                              N O R S K 2 0 0 1

DE TRE OMRÅDENE INNENFOR BARNS SPRÅKUTVIKLING FORM INNHOLD BRUK

FORM: FONOLOGI (lydsystemet) MORFOLOGI (ordlaging, ordbøying) SYNTAKS (setninger, setningsledd) TEKST

INNHOLD: SEMANTIKK (betydning)

BRUK: PRAGMATIKK (språkbruk)

RÅD OM SPRÅKSTIMULERING: Prat med barnet Sett navn på ting med barnet Vær en god samtalepartner Hør på musikk og syng med/for barnet Fortell og les for barnet La barnet leke Ikke korriger eller rett på barnet Vær en god lytter