Bevegelsesutvikling 0 - 6 år F y s i s k f o s t r i n g 2 0 0 1
Innhold 1.0 UTVIKLING AV BEVEGELSE OG SANSER 2.0 SANSER OG MOTORIKK 1.2 REFLEKSENE 1.3 FORFLYTNING 1.4 HOPPE / LØPE 1.5 SKRIVE- TEGNE OG SPISEREDSKAP 1.6 KAST OG MOTTAK 2.0 SANSER OG MOTORIKK 2.1 ENKELT SANSENE 2.2 KORT OM NERVESYSTEMET
1.0 Utvikling av bevegelse og sanser 1.2 Refleksene: Søke og sugerefleks Moro refleksen Griperefleks hender/føtter Babinsky refleksen Lukke refleksen Asymmetrisk tonisk nakkereaksjon Symmetrisk tonisk nakkereaksjon Ryggradsrefleks/Galant refleks
1.5 Skrive- tegne og spiseredskap 1.6 Kast og mottak Forts. 1.0 Utvikling av bevegelser og sanser 1.3 Forflytting: Rulle Krype Krabbe Gå 1.4 Hoppe og løpe 1.5 Skrive- tegne og spiseredskap Utvikles 1.6 Kast og mottak 2 - 4 års alderen
2.0 Sanser og motorikk 2.1 Enkeltsanser: 2.2 Litt om nervesystemet Fjernsansene Nærsansene 2.2 Litt om nervesystemet Sentralnervesystemet Perifere nervesystemet
BARNS SPRÅKUTVIKLING N O R S K 2 0 0 1
DE TRE OMRÅDENE INNENFOR BARNS SPRÅKUTVIKLING FORM INNHOLD BRUK
FORM: FONOLOGI (lydsystemet) MORFOLOGI (ordlaging, ordbøying) SYNTAKS (setninger, setningsledd) TEKST
INNHOLD: SEMANTIKK (betydning)
BRUK: PRAGMATIKK (språkbruk)
RÅD OM SPRÅKSTIMULERING: Prat med barnet Sett navn på ting med barnet Vær en god samtalepartner Hør på musikk og syng med/for barnet Fortell og les for barnet La barnet leke Ikke korriger eller rett på barnet Vær en god lytter