MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Bildets retorikk Gjennomgang av Roland Barthes artikkel om Bildets retorikk (”Rhétorique de l’image”. Communications 4, 1964)
DIKT virkemidler.
1 Multimodal discource Seminar i MSD-gruppa 2. sept
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Sammensatte tekster: Photo Story
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Maja Michelsen Norsk november 2010
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Analyser en sakprosatekst
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kulturteori
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kvalitative og kvantitative metoder
Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Engler i Det gamle testamentet
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Strukturell analyse -a short introduction
Kvalitative forskningsmetoder
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummering av kurset
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Elevtekster Trinnforelesning A
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Marit Holm Hopperstad Alt begynner med en strek Når barn skaper mening med tegning.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Holdninger.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Estetiske virkemidler
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE MSD-seminar 15. April 2009 ME

Position statement Den multimodale analysen må baseres på innsikt i hver enkelt modalitets meningspotensial og sjangerhistorikk – samt i forståelse for det multimodale samspillet. De ulike visuelle modalitetene er underlagt ulike tolkingstradisjoner; bilder, film/video, layout (og animasjon). MM-analytikere bør ha bred kjennskap til disse Få autoritative teorier omkring prinsipper for multimodalt samspill. Gir rom for kreativ forskning Denne presentasjonen er sterkt influert av Handbook of visual analysis (van Leeuwen & Jewitt [ed.] 2001)

Tilnærminger til bildeanalyse Sosialsemiotikk for eksempel Kress, van Leeuwen, Jewitt Visuelle kulturstudier for eksempel Lister & Wells Etnometodologi for eksempel Goodwin Bilderetorikk for eksempel Kjeldsen Visuell semiotikk: R. Barthes Ikonografi: Panofski

Sosialsemiotikken Ikke fokus på faste koder, men på ressurser for meningsskaping og sosial handling Vil beskrive og forklare hvordan semiotiske ressurser er brukt Kun et redskap for bruk innen kritisk analyse Representativ mening: Hvem/Hva? Narrative/ konseptuelle mønstre? Vektorer? Interaktiv mening: Avstand, kontakt, perspektiv. Kompositorisk mening: Informasjonsverdi, framing, fremheving, modalitet (realisme)

Visuelle kulturstudier vektlegger: Avsenders kontekst Primært dokumentasjon eller konstruksjon? Betrakterens kontekst Hvor finner vi bildet? Hvorfor ser betrakteren på bildet? Produksjonskontekst Hvordan havnet bildet her? Form og innhold Hvilke fotografiske konvensjoner er i spill her?

Etnometodologi Studerer situasjoner der fortolkninger av tekster/hendelser er gjenstand for interaksjon og forhandling Hvordan struktureres relevant visuell informasjon i jobbsammenheng eller i hverdagsliv? Hva er det vi ser på bildet? Hva er bildemotivet uttrykk for/symptom på?

Bilderetorikk Hva er den retoriske situasjonen? Hva slags sjanger inngår bildet i, og hva er dets funksjon? Hvordan fungerer bildet som ethos/pathos/logos-ressurs? Uttrykker bildet kontrollert polysemi? Spiller bildet på ressonans/gjenklang? Oppnås retorisk fortetning gjennom kombinasjoner av estetisk og argumentativ påvirkning? konvensjonell mening (symbolsk eller tropologisk) og motivert (ikonisk) mening. (Forener det konkrete og det generelle)

Visuell semiotikk (R. Barthes) Ikke primært opptatt av å studere den kulturelle konteksten - den tas for gitt. Mer opptatt av HVA som kan representeres enn sosialsemiotikerne, mindre opptatt av bildets syntaks, mønstrene for å danne større helheter. Fokus på bildets denotasjon og konnotasjon - ”layering of meaning” Står personene frem som individer eller som representanter for en gruppe? Hva slags verdier eller ideer står de avbildede objektene for - i seg selv eller gjennom måten de er avbildet på? (f.eks kroppsholdninger)

Ikonografi (E. Panofski) I ikonografien avdekkes tre lag av mening - Representativ mening (Hva, hvem, hvor) - Ikonografisk symbolisme (verdier, mytologier) - Ikonologisk symbolisme (mer skjulte ideologier, gjerne helt ubevisst fra produsentens side, symptomer)

Bildet gir mening for betrakteren En synsmåte som overgriper alle de teoretiske perspektivene: Bildet gir mening for betrakteren gjennom ulike former for kontekstualisering

Motivkontekst Gjenkjennelse av bildets motiv, kjennskap til motivkonteksten Gjenkjenne mennesker,steder og ting Individer eller grupperepresentanter? Gjenkjenne aktiviteter, handlinger Teoretisk forankring finnes i: Sosialsemiotikk Visuell semiotikk (R. Barthes) Etnometodologi - om fortolkningsforhandling

Ko-tekstuell kontekst Oppfattelse og fortolkning av bildets samspill med kotekstuelle elementer Hva er bildets rolle og posisjon i helheten? Hvordan kontekstualiseres bildet av andre modaliteter, andre meningsenheter? Sier bildet det samme, noe annet, noe mer, noe kontradiktorisk - i forhold til de andre modalitetene? Sosialsemiotikk

Situasjonskontekst - Hvem viser bildet til hvem, og hvorfor? Visuelle kulturstudier Bilderetorikk Den retoriske situasjon Sjanger som retorisk handling Bildet som ethos/pathos/logos-ressurs

Psykologisk kontekst Hvilke assosiasjoner og emosjoner vekker bildet hos betrakteren, pga hennes egne erfaringer og verdier? Bilderetorikk (leseren overbeviser seg selv gjennom bildets resonans med egne minner) Estetikk Fenomenologi

Kulturkontekst Hvordan spiller bildet på bestemte kulturelle fellesforestillinger, myter, historiske hendelser etc.? Visuell semiotikk (R. Barthes’ konnotative meningsnivå) Ikonologi (E. Panofskys ikonografiske og ikonologiske symbolisme)