Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Skatter og fordeling Ådne Cappelen Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
Del 2: Personlig økonomi.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Finansiering av pensjoner Maalfrid Brath [konserndir. Storebrand] Siri Bjerke [dir.NHO]
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
Pensjonsutfordringer Dag Westhrin Sekretær LO Stat.
Ny alderspensjon til uføre - noen kritiske refleksjoner V/ Axel West Pedersen, NOVA.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
ForsvarAFP.no En ny pensjonsfelle. forsvarAFP.no Tidligpensjon uten fortsatt opptjening av rettigheter Innføring av rett til tidligpensjon til alle fra.
Det norske velferdssamfunnet
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Pensjonssystemets oppbygging FOLKETRYGD Alders-, uføre- og etterlattepensjon SUPPLERENDE PENSJONSORDNINGER Fleksibelt uttak før folketrygdens aldersgrense.
De harde valgene 1.Tjenestepensjonene for sterke grupper 2.Uførepensjonen for svake grupper 3.Oljeformuen som pensjonsfond 4.(Under-)regulering av løpende.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Bør pensjonsreforma reformerast? Asbjørn Rødseth Økonomisk institutt Universitetet i Oslo.
Pensjon i historisk perspektiv
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Finanspolitikk og stabiliseringspolitikk Finanspolitikk er myndighetenes bruk av skatter og utgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Finanspolitiske regler - hvorfor og hvordan? 1 Finanspolitiske regler – hvorfor og hvordan? Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Økonomiske utsikter for 2015
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Et bærekraftig pensjonssystem
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Utskrift av presentasjonen:

Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI Pensjonsreformer og velferdsstatens fremtid i en økonomi med masse gamle Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI

Befolkningsaldring er positivt, ikke et problem i seg selv Lavere fødselsrater er en fordel, globalt sett Utsikter til lengre levealder med bedre helse øker individenes, og derfor samfunnets samlede velferd. Befolkningsaldring er ikke et samfunnsøkonomisk problem slik at det hadde vært en fordel for samfunnet om levealderen ikke hadde gått opp! Erling Steigum

Befolkningsaldring og velferdsstaten Vår velferdsstat: Offentlig sektor skal betale pensjonisters private konsum og tilbud av offentlige velferdsgoder Pensjonssystemet (Folketrygden, start 1967) skal gi: - garantipensjon for å hindre fattigdom blant eldre - standardsikring som sikrer en pensjon som står i forhold til tidligere arbeidsinntekt. Pay-as-you-go: Pensjonene har vært finansiert løpende over offentlige budsjetter Flere gamle betyr automatisk høyere skatter og mindre satsing på andre offentlige goder. Erling Steigum

Andre problemer med pay-as-you-go-systemet De første generasjonene som får ytelser i et pay-as-you-go system får fordeler på bekostning av de som kommer etter. Latente politiske insentiver til å gi nye velgergrupper fordeler på bekostning av fremtidige: - mer liberale førtidspensjonsordninger med full kompensasjon - la nye grupper komme inn under etablerte ordninger. Pay-as-you-go systemer har derfor en tendens til å forvitre gjennom politiske prosesser. Dette skaper politisk risiko for individene: USA: det er flere som tror på UFOer enn at de vil få statlig ”social security” pensjon. Erling Steigum

Problemer med det norske pensjonssystemet Det er laget for en annen tid, og tåler ikke eldrebølgen. Det krever urealistisk stor statlig sparing og mye høyere statlig andel av nasjonalformuen enn i dag. Folketrygden gir svak sammenheng mellom tidligere lønn og pensjonsytelser Systemet gir altfor sterke insentiver til tidligpensjonering uten aktuarisk reduksjon av pensjonsytelsene. Systemet er lite transparent og utsetter individene for politisk risiko, jf. tidligere regelendringer og underregulering av G-beløpet. Erling Steigum

Pensjonsreformer i andre land Parametriske reformer: gjenopprette pensjonssystemets finanspolitiske bærekraft (kutt i ytelser, høyere pensjonsavgifter) Systemreformer: Endrer i tillegg systemet slik at det styrker incentivene til arbeidstilbud og sparing, samt fremmer spredningen av risiko (Eksempler: USA, Italia, Sverige, Tyskland, England, Island, Chile og Mexico) Ofte mer fondering og mindre pay-as-you-go. Som regel større aktuarisk sammenheng mellom tidligere lønn/ yrkesaktivitet og pensjonsytelser. Ofte mer innslag av innskuddsbaserte og mindre ytelsesbaserte pensjonsytelser. Erling Steigum

Reformer er mer enn navneendringer og endret bokføring i staten Omdøping av Statens pentroleumsfond til Statens pensjonsfond med tilhørende bokføringsendringer løser intet problem alene. Reformer som gir realøkonomiske virkninger må - enten føre til mer statlig sparing (vedvarende strammere finanspolitikk) - og/eller styrke insentivene til arbeidstilbud og privat sparing. Erling Steigum

Statens voksende formue Den norske stat har relativt mye formue i dag Vårt pensjonssystem og statens oljeinntekter fører likevel til stort behov for økt statlig formue i fremtiden Norge blir i så fall et unikt historisk eksperiment Ingen vet om dette vil fungere godt eller dårlig Finnes det alternativer? Erling Steigum

Sterk vekst i offentlig formue: Referansealternativet i Langtidsprogrammet 2002-2005 Erling Steigum

Sterke sider ved forslaget til Johnsen-utvalget (2004) Styrker den finanspolitiske bærekraften til systemet (parametrisk reform) Fører til betydelig sterkere aktuarisk sammenheng mellom tidligere lønn og ytelser (systemreform) Skaper riktigere insentiver til tidligpensjonering Gir noe større rom for ikke-statlige supplerende pensjonsytelser (tjenestepensjoner og frivillige spareordninger) Erling Steigum

En mer radikal reform: Erstatte deler av pensjonsforpliktelsene med private fond Individene overtar hovedansvar for standardsikring. Staten overfører formue til private fond mot å avlastes for pensjonsforpliktelser i Folketrygden. Får sterkere insentiver til privat pensjonssparing Stimulering av utvikling av finansmarkedene Sterkere sammenheng mellom lønn og pensjon. Tidligpensjonering får en pris: Gir riktigere insentiver. Mindre politisk risiko for pensjonister. Men individene bærer avkastningsrisiko Mer robust system under befolkningsendringer og økonomiske svingninger. Erling Steigum

Betenkelige sider ved utvalgets innstilling Fortsatt et statlig hovedansvar for standardsikringen: Hvorfor skal dette være en prioritert oppgave for staten i et moderne samfunn? Fortsatt behov for høy statlig sparing Alternativt kunne individene selv få et større ansvar for egen sparing til alderdommen. Da kunne andre og viktigere oppgaver for velferdsstaten få større fokus og prioritet. Men ikke politisk grunnlag for større reformer nå. Erfaringer fra andre land: Store reformer skjer under økonomiske kriser. Erling Steigum

Avslutning Johnsen-utvalget gikk trolig så langt det var politisk mulig nå. Pensjonsproblemene blir neppe løst nå. Kanskje er dette bare starten: Det kan komme mer radikale pensjonsreformer i de neste 10-20 årene. Erling Steigum