acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
acebook som strategisk verktøy Hvorfor er det relevant? Hvordan kan det brukes? Mine erfaringer Facebook som kommunikasjonskanal Tekniske muligheter Ting å være oppmerksom på når en begir seg ut på facebook.
acebook styrer trafikk til uit.no Vi må styre facebook
Eksempel – Karrieresenteret acebook.com/UiTKarriere Opprettet 6. desember følgere eller likes per 25. mars 2011 Formålet: gjøre Karrieresenteret mer kjent, og dets tilbud mer tilgjengelig for studentene. Resultat hittil: Trafikken til uit.no/karrieresenteret har doblet seg. Markant økning i antall henvendelser fra studenter til Karrieresenteret. Strategien bak flytte trafikk
Kommunikasjonskanal Formålet med en facebookside bør være: ”Spre et budskap gjennom dialog med brukere” Lenke + spørsmål = trafikk og dialog Kommentere egne innlegg Kommentere / henvise til andre sider Bruke siden for å lede brukeren til spesifikke sider på uit.no
Styr trafikken Målet er å få trafikken inn på uit.no Øker sannsynligheten for at brukere klikker seg videre Gjør eksterne lenker til interne ”Manipuler ” uit.no f.eks kan et arrangement fra tavla settes inn i deres kontekst ved å trikse litt med adresselinjen
Tekniske muligheter Spesialsider (tabs) Velkomstside Manipulere bilderekken Statistikk for å optimalisere bruken av siden
Spesialsider / Tabs Facebook lar deg lage egne faner på siden. Kan fylles med lenker, informasjon, bilder eller video. Eksempel:
Velkomstside Overbevis brukerne om å like siden din Er en spesialside der man presenterer siden/organisasjonen/formålet. Brukes for å lokke brukere til å trykke ”like” på siden din – og dermed abonnere på informasjon.
Manipulere bilderekken
Statistikk / ”innsikter” Har siden de rette følgerne? Når ”treffer” oppdateringene best?
Ting å være oppmerksom på Facebook følger ikke en arbeidsdag Tidspunkt for poster – når treffer man? Respons på henvendelser – uten dialog, ingen effekt. Besvar henvendelser Forvalt ”tillitten” – ikke spam brukerne Opprett en unik URL – og legg den i signaturfeltet! facebook.com/UiTromso facebook.com/UiTLarer facebook.com/UiTkarriere Vær nøye! Navn på side kan ikke endres etter 100 ”like”
Takk or oppmerksomheten!