Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon for utdanningstjenester, HSL
Faser for arbeidet Planlegging Justering Gjennomføring Evaluering
Planlegging Prosjektgruppe bestående av både faglig og administrativt personale Hva er viktig for oss? Forhold mellom læringsutbytte, undervisningsform og eksamensform Utarbeiding av maler Arbeidsgrupper / forankring av faglig ansvar
Gjennomføring Prosjektgruppe Arbeidsgrupper Institutt Utdanningsutvalget
Gjennomføring Prosjektgruppe legger premissene for jobben Sikre at det er både faglig og administrativt personale involvert på alle nivå i prosessen Arbeidsgrupper – sikre dialog mellom institutt og fakultet Instituttene må gjøre jobben Tilbud om kurs og andre nødvendige verktøy i prosessen Godkjenning både på institutt og fakultetsnivå
Evaluering - intendert vs. faktisk læringsutbytte Hvordan vet vi at studentene har det læringsutbyttet vi sier de skal ha? Hvordan vet vi om arbeidet med kvalifikasjonsrammeverket har hatt konsekvenser for undervisningen?
Evaluering Studentevalueringer Faglærerevalueringer Eksterne evalueringer Kandidatundersøkelser Forskningsprosjekter
Justering Hva nå? Samle informasjon fra ulike evalueringsformer og gå i gang med en ny planleggingsrunde