Kravanalyse og spesifikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Kvalitet på digitale tjenester
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Praktisk info til prosjektkunder
Transaksjonskostnader
Kryss-kulturell kommunikasjon
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Forelesning IMT Februar 2006
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Uni Eiendom FDV – Status for produktet
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Verifikasjon og validering
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Eksamenstips.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Introduksjon til systemutvikling
Jakten på kvaliteten.
Forstudiet + Analysefasen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Software Requirements Elicitation
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
Hvorfor bruke tid på testing ?
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Prosjektavslutning og sluttrapport
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Forstudiet + Analysefasen
Intranettsider for ”Data Management Service Team” Oddny Klungtveit Anne-Solfrid Walløe.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Programvare-prosesser
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Sett inn bilde av produktet her
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

Kravanalyse og spesifikasjon Logisk beskrivelse av systemet (modeller, spesifikasjoner) Pris Konsekvenser Mål Rammer Plan Organisasjon Kravanalyse og spesifikasjon Design og koding JA Skal vi bygge dette systemet Ja, med modifikasjoner NEI - STOPP

Spesifikasjon av krav Hvorfor er kravspesifisering så vanskelig? Overordnede prinsipper Ulike metoder Tradisjonelle JAD Prototyping

Analysefasene - Kravspesifikasjon

Utfordringen Stabile brukerkrav Hindre ”requirement creep” Spesifikasjoner som kan verifiseres og valideres Korrekte spesifikasjoner

Beskrive: Finne: Krav Validere: modeller protoyper prosa formelle spesifikasjoner Finne: intervjuer lese dokumentasjon prototyping intensive arbeidsmøter Krav Validere: formelle gjennomganger demo prototyper

”Vi må ha et nytt fakturasystem!” Problemstilling Mye manuelt arbeid, data må hentes fra bestillingssystemet og legges inn på nytt i faktura systemet Dårlig brukergrensesnitt, ”går ned” ofte Dårlige feilmeldinger Fakturaene kontrolleres og godkjennes av flere instanser – når det oppdages feil - retur til saksbehandler som sjekker opp og retter feil før de sendes på ny runde Konsekvens Det påløper ofte renter på for sen betaling Mye overtid

Utdyping av problemet Behandling av en faktura er beregnet til NOK1500 Svært mange fakturaer er på småbeløp –> 100-1000 NOK Det blir ofte bestilt samme vare fra samme firma flere ganger på samme dag, hver slik bestilling resulterer i en egen faktura Samme vare bestilles fra flere forskjellige firma Alle fakturaer uansett beløp kontrolleres like grundig av like mange personer

Oppgave – forbind alle punktene med 4 rette linjer UTEN å løfte pennen fra papiret

Modeller og spesifikasjoner Systemkrav Brukerkrav

Brukerkrav Hva er målet? Hva er utfordringene? Hva er ofte resultatet Utvikle en ide til en presis og komplett definisjon av brukers krav kravene er grunnlag for det systemet som skal utvikles hvis de spesifiserte kravene ikke stemmer med brukers ”virkelige” krav utvikler vi ”feil” system Hva er utfordringene? bruker vet ikke alltid hva han vil ha bruker og systemutvikler snakker ikke samme språk og misforstår hverandre eller bruker blir overkjørt av systemutviklers ekspertise det beslutningsgrunnlaget som systemutvikler legger fram er for abstrakt til å se konsekvensene av Hva er ofte resultatet ustabile brukerkrav ”requirement creep” feil system

Brukerkrav - essensielt Krav til brukerstøtte og til forvaltning er med i brukerkravene Servicenivå, SLA Bruker har ”full kontroll” over spesifikasjon Spesifikasjonen er så stabil og så komplett som mulig Det utarbeide et formelt kravdokument som gir en presis og konsistent beskrivelse av alle kjente brukerkrav Kravdokumentet gjennomgås av representanter for: brukere driftspersonell utviklere ledere Kravdokumentet vedlikeholdes

Brukermedvirkning er essensielts

Systemkrav - spesifikasjon En logisk beskrivelse Skal være bygd opp rundt en logisk modell av systemet skal dekke alle brukerkravene (vis knytning) Skal inneholde krav til forvaltning og brukerstøtte Skal IKKE inneholde implementasjonsavhengige detaljer Hva ikke hvordan Flere formelle ”dokumenter” Ulike aspekter i ulike dokumenter Bruk en mal!!

Systemkrav Detaljerte, tekniske spesifikasjoner som omfatter: automatiserte funksjoner, funksjonslogikk, inndata og utdata manuelle rutiner skjermbilder Grensesnitt mot andre systemer Logisk datamodell og beskrivelse av alle dataelementer spesifikasjon av egenskaper spesifikasjon av krav til sikkerhet Spesifikasjonen skal være så detaljert at vi kan gi den til en annen gruppe og forvente at de lager ”riktig” system

Systemkrav - eliminasjon av feil: Systemkravene skal gjennomgås av: Brukere ? Databaseeksperter Utviklere Driftspersonell Bruk formelle inspeksjoner

Hvilke ”dokumenter”? Tore: Software Quality: Caper Jones Prinsipp: Funksjonelle krav Egenskapskrav Software Quality: Brukerkrav Systemkrav Caper Jones Logisk datamodell og dataspesifikasjoner Eksterne grensesnitt Prinsipp: Èn sak i et dokument Vedlikeholdes og versjonskontrolleres som en enhet

Vesentlige spørsmål Et komplett, stabilt sett eller litt om gangen? Skal vi være kreative eller formelle?

Hva er JAD? Hva og hvorfor? Hvem deltar? Gjennomføring Utstyr Planlegging Selve møtet etterarbeid Utstyr Teknikker og verktøy Regler Kritiske suksessfaktorer

Et intensivt arbeidsmøte?

Et annet

JAD - idedugnad

JAD - kommunikasjon

- Om prototyping Hva er prototyping? Hva prototypes? Bruk og kast Evolusjonær prototyp Hva prototypes? Brukergrensesnitt Generelt: Liten bit system som skal testes ut

Arbeidsgang Intervjuer, lesning, møte Modellering, tekstlig beskrivelse Kommentering fra brukerne Lag prototyp Gjennomgang med brukerne!!!!

Eksempel på spørsmål til brukerne Beskriv hvilke arbeidsoppgaver du Beskriv for hver arbeidsoppgave i hvilken rekkefølge du vil gjøre oppgaver og hvilke skjermbilder du vil bruke? For hvert skjermbilde, hva vil du legge inn av data i hvilken rekkefølge? For hvert skjermbilde: hvor vil du ha rullegardin-menyer? hvor vil du ha standardverdier, hvilke? liker du farger, lay-out? Hva gjør du hvis det skjer (spesifiserte)feil?

There is no such thing as a free lunch Husk å dokumentere mål og hensikt og kriterier for å måle om hensikten er oppnådd Lage en plan! Analyser og dokumenter resultatene! Det finnes ingen ”korrekt” måte å prototype på Ikke la en prototyp som er beregnet som et raskt eksperiment utvikle seg til et ferdig system! En prototyp som skal utvikle seg til et ferdig system, har samme krav til kvalitet, dokumentasjon, v&v etc. som et ”vanlig” system Prototyping er vanedannende – uten skikkelig planlegging og styring kan dette bli dyrt!

Tracking av brukerkrav ”every major feature in a delivered software application can be tracked back to a specific user requirement” Allikevel ikke vanlig – gjennomført av <25%

Endringskontroll Beste praksis: Utpek en ”endringskontrollgruppe” som skal behandle forslag til endringer Formaliser innlevering av endringsforslag – må dokumenteres og begrunnes Vurder bruk av verktøy for administrasjon av endingsforslag Bruk JAD-sesjoner for behandling av endringsforslag Bruk FP for å dokumentere konsekvensen av endringer Dokumenter resultatet av behandlingen Planlegg videreutvikling av systemet over flere år NB!!!!!!