Side 1HiST, AITeL – Walter Keim - 29.12.2008 Hovedprosjekt/Bachelorprosjekt 2009 BO803D Hovedprosjekt 18 sp - ING BO810D Bachelorprosjekt 18 sp – drift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Jobbsøking.
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
NESOs Formannskole klasse / 2014
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Anvendt signalbehandling Introduksjon. De ”gode hjelperne...” Fagansvarlig : Magne H. Johnsen rom C331, Veiledere : –Pål Anders Floor.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Prosjekt oppgave 15E OPPDRAGSREGISTER OG RISIKOANALYSE MED TILTAKSPLAN
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Vidar Antonsen 3badrb Christer Gluggvasshaug 3badrb Våren 2007.
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Installasjon og konfigurasjon av Microsofts neste generasjons samhandlingsprodukter. 10E – Anders Nilsen & Hanna Aagerborg Aanjesen.
Min hverdag som student
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Arbeid med bistand Rapportering.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisering og arbeidet i kommunene
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Institutt for maskin- og marinfag Side 1 HOVEDPROSJEKTER 2006 FRISTER 19. Januar ”Forprosjekt” renskrevet og utfylt framdriftsplan levert til veileder,
Institutt for data- og realfag
Hovudprosjekt våren Institutt for data- og realfag
Avdeling for ingeniørutdanning
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
«Lese og løse oppgaver»
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
Lokal arbeidstidsavtale
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Presentasjon av hovedprosjekt
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
23. Mai 2002Rudi Andrè Jørgensen1 Hovedprosjekt, Rudi A. Jørgensen Hva oppgaven i starten gikk ut på: Re-design av websted Hva oppgaven går ut på pr dags.
Informasjonsmøte for kommende
Oppstart av arbeidet med bacheloroppgave Dag Wiese Schartum.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
UTARBEIDET AV INGER-LISE STOKKE
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Sikker gjesteaksess på 802.1X nettverk HiST. Agenda Presentasjon av gruppen Presentasjon av oppgaven Hvordan vi løste oppgaven Demonstrasjon Lunsj.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Informasjonsmøte om VEILEDNING
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Side 1HiST, AITeL – Walter Keim Hovedprosjekt/Bachelorprosjekt 2009 BO803D Hovedprosjekt 18 sp - ING BO810D Bachelorprosjekt 18 sp – drift BO820D Bachelorprosjekt 18 sp – info.behandling – ViD, HKI og HKD utgår, men kan fremdeles gjøres – Fagene gjennomføres som prosjektarbeider Innleveringsfrister: – Data til avdelingens prosjektarkiv: 7.mai – Prosjektet: 25. mai (campus) 28.mai (FU)

Side 2HiST, AITeL – Walter Keim Det viktigste faget i studiet! Fortsatt i studiesituasjonen … … men også, for de fleste, i kontakt med arbeidslivet Kan være inngangsporten til fast jobb Be om referanse fra oppgavestilleren etter utført prosjekt

Side 3HiST, AITeL – Walter Keim Målsetting lære å planlegge tid og arbeidsmengde integrere kunnskap fra flere fag lære å bli enige om standarder, grensesnitt og strukturer lære å ha "vanskelige" oppdragsgivere lære å dokumentere et mindre programsystem, et nettverk e.l. lære å teste et mindre system

Side 4HiST, AITeL – Walter Keim Oppstart av prosjektet fordeling blant studentene fordeling blant veiledere studentene må oppsøke veileder – Campus: uke 2 (drift), uke 6 (ing) – Andre (FU): senest uke 5 studentene avtaler oppstartmøte der veileder og oppgavestiller er til stede

Side 5HiST, AITeL – Walter Keim Oppstartmøtet Drøft prosjektet og forsøk å trekke opp rammene – foreløpig møteplan – inndeling av prosjektet i deler – fordeling av ansvar mellom deltakerne – framdriftsplan for prosjektet Gjør rede for kravene til timelisteføring.kravene til timelisteføring Poengter at prosjektframdriften er studentenes ansvar. Gå kort gjennom retningslinjene for vurdering.vurdering Bevisstgjøring av ambisjonsnivå Orienter om opphavsrettigheter og skolens ansvarsfraskrivelse når det gjelder studentenes virksomhet.opphavsrettigheter og skolens ansvarsfraskrivelse Sett opp krav til dokumentasjon, eksempler: forstudierapport, kravdokument, systemdokumentasjon, brukerhåndbok, drifts- / installasjons- beskrivelserdokumentasjon Eksterne prosjekter: Skriv under kontraktene Bruk av It’s Learning eller andre verktøy for prosjektoppfølging og samarbeid

Side 6HiST, AITeL – Walter Keim Referatet fra oppstartmøtet Studenten(e) skal sørge for referater fra alle møter Referatet fra oppstartmøtet er spesielt viktig – der inngås avtaler som gjelder for prosjektet som helhet og for sluttvurderingen spesielt – veileder skal godkjenne referatet – kravet til referat gjelder også dersom oppstartmøtet "bare" er en vanlig telefonsamtale Studentene skal bevisstgjøre seg sitt ambisjonsnivå i forhold til oppgavens vanskelighetsgrad

Side 7HiST, AITeL – Walter Keim Framdrift av prosjektet Det er studentene som er ansvarlig for framdriften Ikke møt hos veilederen med ”vi aner ikke hva vi skal gjøre og vi har ingen forslag selv” Selvstendige studenter sier ”vi har tre forslag til videre arbeid, hva er best?” Selvstendighet er et eget evalueringskriterium

Side 8HiST, AITeL – Walter Keim Arbeids- og ansvarsfordeling ha et realistisk ambisjonsnivå ta opp samarbeidsproblemer i gruppen på et tidlig tidspunkt ha klare ansvarsforhold - alle kan ikke gjøre alt, og en person kan heller ikke gjøre alt!

Side 9HiST, AITeL – Walter Keim Timeregistrering og ukerapporter timelister hver uke med timer fordelt på arbeidsart og liten rapport timekrav: ca. 26 t/sp (32,5 t/uke) det vil si ca. 450 t (ca. 50 dagsverk) kan f.eks. fordeles slik: – Drift: 26 t/uke f.o.m. uke 2 i ca. 17,5 arbeidsuker – Ing.: 32,5 t/uke f.o.m. uke 6 i ca. 14 arbeidsuker det er trukket fra to uker for påske, helligdager og eksamen

Side 10HiST, AITeL – Walter Keim Standarder for dokumentasjon, etc. Bedriftens standarder …eller… det du har lært på skolen: – Ing: Prosjektfaget i 3.klasse, eventuelt prosjektet i 2.klasse – Valg av utviklingsprosess er vesentlig – Drift: Utviklingsprosjekter, inkl. utvikling av nettsted: Bruk malene fra faget Informatikk 1 / Prosjekt i 1.klasse Driftsprosjekter: Forstudium, kravdokument, driftsdokumentasjon – Lenke til aktuelle maler fins på fagets hjemmeside. Bruk ItsLearning for å unngå brukernavn og passord (som sendes per e-post ved behov). Drøft alltid disposisjonen med oppgavestiller og veileder Veileder leser vanligvis gjennom, og gir tilbakemelding på hvert dokument én gang underveis

Side 11HiST, AITeL – Walter Keim Presentasjon av prosjektet Alle lager en enkel www-presentasjon (ev. en serie PowerPointSlides) – litt om firmaet – problemstillingen – hvorfor valgte dere denne oppgaven – hvordan løste dere problemet – resultater – videre arbeid Presentasjon skal gjennomføres i den bedriften der oppgaven utføres Søknad om fritak sendes veileder senest 8.mai

Side 12HiST, AITeL – Walter Keim Tildeling av rom og utstyr på AITeL Gjelder de som ikke kan sitte hos oppgavestiller Søknader til labben uke 3 eller senere Labben administrerer søknad om tildeling Rom er en dyrebar ressurs: God begrunnelse Utstyr lettere få få

Side 13HiST, AITeL – Walter Keim Avslutning Tittelside til sluttrapport og prosjektoversikt – en enkel side med fakta-opplysninger Alle dokumenter utarbeidet og revidert underveis Sluttrapporten skal si litt om hvordan det gikk Innlevering av data til avdelingens prosjektoversikt - 7.mai – tittelsiden – presentasjonen (www eller ppt) Innlevering på CD og på papir – CAMPUS:25 mai, NETSTUD 28.mai – sluttrapport (husk tittelside) – prosjektrapporter – ukerapporter, timelister, møtereferater, etc. – programmer som er laget

Side 14HiST, AITeL – Walter Keim Vurdering Studenten består dersom resultatet viser at han/hun er i stand til å fungere tilfredsstillende i et yrke som utdanningen kvalifiserer for. Bokstavkarakterer A-E for bestått, F for ikke bestått. Både A og B stiller store krav til selvstendighet. Ingen selvfølge at alle i en gruppe får samme karakter. Dokumentasjonen må vise hvem som har gjort hva.

Side 15HiST, AITeL – Walter Keim Vurdering, forts. Følgende skal vurderes – kvaliteten på prosessen å arbeide med prosjekt – kvaliteten på det utførte arbeid – innleverte rapporter og dokumentasjon. Både struktur, innhold og språk er viktig. Dårlig språk er ofte til hinder for at leseren forstår innholdet. – testkjøring, presentasjon, overlevering av produkt – spesielle krav for systemutviklingsprosjekter Vektlegging – Må avtales på oppstartmøte: produktet, prosessen, dokumentasjonen, produktet vektlegges og I dokumentasjonen er sluttraport viktig, presentasjon også teller noe – må stå i alle delene for å få ståkarakter totalt – for å få A må alle delene (prosess, dokumentasjon og produkt) kvalifisere til A

Side 16HiST, AITeL – Walter Keim Vurdering - konkrete krav De oppgitte krav til arbeidsinnsats (antall timer) må være dokumentert Presentasjon av oppgaven Utstyr, etc. tilbakelevert Innlevering som beskrevet

Side 17HiST, AITeL – Walter Keim Opphavsrettigheter Resultatene er i utgangspunktet AITeL sin eiendom Avtale om noe annet skjer ved å krysse av på avtalen mellom oppdragsgiver, avdeling og studenten(e)